Het bit misbruikt

Voor al je vragen over NH.
Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Bericht door Wesley » 19-11-2009 19:16

Gleyla schreef:Sorry voor de misschien aanvallende toon, ik heb echt helemaal niks tegen jou Wesley, maar het is zoals shari zegt NH omvat veel meer dan bitloos rijden. En onder bitloos rijden versta ik dus NIET zonder bit rijden...

Ik geloof ook nooit dat een bit een paard pijn doet. Dat is de hand van de ruiter.
Bleh ik blijf het niet zeggeh : Misbruik van het bit en alles daar rondom!

ik kon het bij algemene praatjes zetten maar vondt dit niet passen en geloof mij ik weet wat NH inhoud .. aangezien ik zoveel mogelijk toepas op m'n eigen en m'n eigen paard
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 19-11-2009 19:22

@ Wesley : 27ranch heb ik mijn mening over en verder ga ik daar over zwijgen. Dat doet er eigenlijk niet toe dan verder.
Over dat zo natuurlijk mogelijk dat ik zei dat was niet persoonlijk op jou of iemand anders persoonlijk bedoeld. Dit melde ik er gewoon even bij omdat je van die mensen kan hebben die maar blijven doordrammen over het natuurlijk en dan krijgen ze dit antwoord naar hun hoofd gegooid van mij. Maneges daar mogen er van mij veel van toegaan hoor.
Het respect naar bitruiters toe was ook weer algemeen bedoeld en niet naar jou toe. Dat de helft van de mensen hun handen niet kunnen stilhouden is niet mijn fout. Ik heb ook nog een lange weg af te leggen maar ik zal zeker mijn paard niet storen in de mond door onrustige handen.

Misbruik bit, sorry te laat gelezen. Zolang als dat de beschrijving hier is ben ik akkoord.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Bericht door Wesley » 19-11-2009 19:27

SugarKittie178 schreef: Misbruik bit, sorry te laat gelezen. Zolang als dat de beschrijving hier is ben ik akkoord.
Jah ik kan de titel niet meer bewerken mss jij wel ? :)
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 19-11-2009 19:43

Wat wil je dat ik ervan maak?
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Wesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 227
Lid geworden op: 08-01-2009 19:20

Bericht door Wesley » 19-11-2009 19:52

Het bit misbruikt ?
Oh If Only People Knew What A Comfort To A Horse A Light Hand Is ... we Know In A Instant What Is Required Of Us

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 19-11-2009 23:11

Ten eerste wil ik zeggen dat ik het al super aangenaam vind om hier eindelijk eens een discussie te lezen over dit onderwerp dat als volwassenen behandeld wordt zonder elkaar persoonlijk aan te vallen!!

Idd, het is vooral de ruiter die het goed of slecht maakt dat bit in het paard zijn mond. Maar in mijn ogen is in vroegere tijden eerst altijd zonder bit gereden en hebben ze uiteindelijk een bit uitgevonden met een reden, om er op vooruit te gaan. En nog steeds worden er bitjes ontworpen om er op vooruit te gaan voor voornamelijk het paard.
Ik ben voorstander van het bit, maar heb zelf ook even bitloos gereden omdat mijn paard zijn tanden aan het wisselen was en hij hinder had van het bit. Nu heeft hij terug een bit in omdat hij bitloos niet zo aangenaam meer vond.
Elk paard moet je op zich bekijken. Sommige paarden doen het nu eenmaal beter met bit en andere nu eenmaal zonder bit.
En dan: de dressuurruiter wordt idd vaak scheef bekeken omdat hij zijn paard bijeen sleurt met een bit, en ik moet toegeven op veel stallen wordt dit ook zo aangeleerd: "sleur effe u paard goe naar beneden, handjes laag en maar links-rechts sleuren. "Zonde want heel veel paarden lopen mits goede training zeer licht op het bit netjes naar beneden. Neusriem of niet, bij veel van die goede dressuurpaarden zou je die ook kunnen weglaten en zouden ze ook gewoon zo mooi blijven lopen.
Maar enfin, uiteindelijk komt het allemaal neer op hoe de ruiter omgaat met het paard zen mond-rug-...

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 20-11-2009 08:57

Wesley schreef:
Gleyla schreef:Sorry voor de misschien aanvallende toon, ik heb echt helemaal niks tegen jou Wesley, maar het is zoals shari zegt NH omvat veel meer dan bitloos rijden. En onder bitloos rijden versta ik dus NIET zonder bit rijden...

Ik geloof ook nooit dat een bit een paard pijn doet. Dat is de hand van de ruiter.
Bleh ik blijf het niet zeggeh : Misbruik van het bit en alles daar rondom!

ik kon het bij algemene praatjes zetten maar vondt dit niet passen en geloof mij ik weet wat NH inhoud .. aangezien ik zoveel mogelijk toepas op m'n eigen en m'n eigen paard
Ik rij ook bitloos maar ik ben helemaal niet tegen het bit
iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken.
Ik had nooit bitloos gaan rijden moest mijn paard er niet hebben op aangedrongen...
En misbruik van het bit oké dat GEBEURT
maar misbruik van bitLOOS gebeurt ook!
dit gebeurt bij alles in de paardenwereld,
te vaak zelfs dat het normaal wordt.
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 25-11-2009 18:12

Stond in magazine BIT van deze maand nr173/174
Osteophaten zijn het na meerdere onderzoeken vanuit alle opzichten er over eens dat er geen enkel ideaal bitloos hoofdstel is en dat er ook geen enkel ideaal systeem met bit is.
Het belangrijkste is dat elk hoofdstel perfect moet passen voor je paard, niet enkel naar de vorm van het paardenhoofd maar ook bij het karakter van het paard. En bij de hoofdstellen met bit, dat het bit perfect in de mond past(dikte, breedte,...) En bij bitloze hoofdstellen dat je er zeker voor zorgt dat het materiaal aangenaam is voor het paard, want wat meerdere vergeten is dat ook bepaalde materialen ook brandwonden kunnen veroorzaken. Koorden geven druk en snijden niet, maar bij langdurig heen en weer schuren kunnen ze branderig gevoel doorgeven aan je paard.

Plaats reactie