Dominantie

Voor al je vragen over NH.
Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Dominantie

Bericht door Sjoubieke » 06-03-2009 18:39

In februari heb ik een ongeluk gehad waardoor ik een tijdlang niet kan rijden.

Amke staat op training, Ravi niet wegens financiële reden en zo kreeg ze paar weken rust. Dit heeft normaal geen enkele invloed op haar.

Ik kwam gisteren bij Ravi in de stal, gaf zoals altijd de voordroog en ging ook zoals dagelijks door de stal om het stro van de kanten naar het midden te strooien. Ineens haalt mevrouw uit met haar achterbeen! Niet met bedoeling om me te raken, maar het was wel overduidelijk een verwittiging. Heb ze met stemverheffing wel op haar plek gezet, samen met zelfverzekerde houding.

Ravi is van nature dominant, maar over het algemeen zijn er geen problemen met mijn leiderschap. Deze actie in de stal zegt me dus wel dat ze merkt dat ik fysiek even minder sterk sta en probeert hoever ze kan gaan.

Wat kan ik doen om dat leiderschap weer stevig vast te zetten via grondwerk? Ze weet hoe ze mensen kan imponeren met haar postuur (brede borstkas, fiere houding) en ze is zich zeer bewust van haar kracht. Af en toe probeert ze en nu kan ik niet even consequent optreden als normaal.

Weet er iemand relatief veilige oefeningen die toch redelijk veel succes hebben?
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

grondwerk

Bericht door Gwen » 18-03-2009 20:58

hey,
als je over de mogelijkheid van een round-pen of kleine halve piste of dergelijke beschikt, dan kan je je paard laten vrij lopen.

Jij hoeft geen touw vast te houden en door de ruimte tussen jou en je paard, bouw je een veiligheidszone op. Je kan wel een langere zweep of stick bij je houden om je lichaamstaal te versterken.

Je laat je paard gewoon jouw bevelen correct opvolgen. Als dit nieuw is voor je paard om zo te werken, zal dit even wennen. Luisterd ze niet, dan moet ze lopen (galoperen). Als ze je lichaamstaal druk geven en lossen door heeft, dan kan je ermee beginnen oefenen/spelen.
Draf- stap- draf- stap- galop- draf- galop - stop - van hand veranderen/draaien - herhalingen stap-draf-galop- stop - stap - ...

Wanneer je paard begint te "kauwen", je ziet haar mond bewegen en je kan de tong wat zien bewegen, dan heb je haar respect en ben jij meester. Je kan dan wat rustigere oefeningen uitvoeren.

Draaien op voorhand, achterhand, achteruit stappen, jouw volgen naar alle richtingen snel en traag en dit allemaal zonder touw!

Het vraagt veel oefening en je moet ook jezelf goed in het oog houden (geef ik zo het juiste signaal, hoe reageert ze beter,...)

Wanneer ze niet luisterd, weer meester over je wil zijn, moet ze weg van je gaan! Doet ze het goed, mag ze bij je komen voor een beloning = enkel aaien.

Je kan haar aaien over haar hele lichaam terwijl ze geen stap mag verzetten. Ze blijft dus los staan in het midden van de piste en jij wrijft haar hele lichaam. Zet ze een stap opzij, moet ze weer weg van je en lopen. Ze moet jou de volledige aandacht geven en dan wordt ze beloond.

Je moet dit opbouwen en het gaat niet na een paar dagen, soms weken oefenen. Maar je bent bezig en je wint steeds een beetje respect en wordt haar leider.

(Je mag altijd op msn met me verder praten, het is niet altijd makkelijk om in enkele zinnen een uitleg te doen, het zien en tonen is altijd nog beter natuurlijk. toeloese@hotmail.com )

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 19-03-2009 13:16

Op die basis werk ik al lang, in de piste is ze super! Ze komt als ik haar roep, ze volgt mooi, ze gaat mooi achteruit... Ik beschik niet over een round pen of halve piste (spijtig genoeg) en haar in gang houden in een piste van 40x20 is geen lachterje als ze niet aan de longe hangt. Bij de longe weet ze dat het om werk gaat.
Ze heeft geen angst voor een zweep, dus haar daarmee wegjagen lukt niet bepaald :D Zo'n coole kop heft dus ook wel es nadelen :ol:

Het gaat er vooral om in de stal. Als je ze daar wegstuurt heeft ze nog altijd het voordeel dat zij de meeste plaats inpakt en heel snel de toegang tot de deur kan afsluiten. En DAT weet ze maar al te goed.

Intussen is het weer beter omdat ik weer iets beter te been ben en dus meer kan ingrijpen.

Enige tips of leuke spelletjes die je kent om ook mijn leiderschap te benadrukken die wel kunnen werken in een grotere piste?
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

hulp

Bericht door Gwen » 20-03-2009 20:35

geen angst hebben voor een zweep lijkt me sterk... het is de combinatie van jouw lichaamstaal in samenwerking met een carrotstick of zweep dat ervoor zorgt dat je paard van je weg gaat. Niet de tik zelf.
Ze zou bijna bang moeten hebben van u.

Voor in de piste zou ik wat salomoefeningen maken. Plaats iets wat voor kegel kan dienen in de piste. Eventueel wat balken neerleggen. En haar eerst met koort, dan zonder laten volgen. Ook in draf. Verder achteruitstappen, draaien, stoppen op de plaats die jij wil.
Het blijft steeds rond de basis draaien hoor, voor ons lijkt dat eentonig, maar het is de beste oefening voor respect en goed contact met je paard.
In het filmpje iemand die al zeer ver geëvolueerd is....de oefeningen kan je ook stap per stap oefenen.

http://www.connectwithyourhorse.com/yt/wpv.htm

In de stal begint eigenlijk alles! Je moet haar haar plaats laten kennen! Je jaaigt ze weg van jou en ze mag pas komen eten, als jij haar hiervoor uitnodigd! Volgend filmpje is een mooi voorbeeld hiervan.

http://www.youtube.com/watch?v=xfFxYgY_5g0

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 21-03-2009 10:58

Ook allemaal al gedaan, maar is wel al tijdje geleden. En dat van die zweep klopt wel hoor, eender wie ze hanteert krijgt hetzelfde effect: ze verzet zich geen stap.

Dat slalommen heb ik al gedaan, in stap volgt ze prima, de draf moet ik nog doen. Ik kan ze op woord of gewoon op gebaar doen stoppen als ze me volgt, maar ik kan het nog niet vanop afstand. Gewoon omdat ik de kans nog niet heb gehad om daaraan te beginnen. Aan het touw gaat ze mooi keertwending om de voorhand maken als ik met vingers knip naast haar zijde, dan draait ze netjes de andere kant op. Dat lukt wel vanop afstandje van ongeveer 2m, maar dan is ze meestal ook wel gebonden.

Op de stal war ik vroeger stond was er een kleine longeerpiste van 35x20 die ik volledig kon afsluiten (overdekt) en waar ik ongestoord daaraan kon werken. Nu heb ik mar 1 piste en daar wordt vaak les in gegeven of er wilt iemand rijden ofzo, dus da's al moeilijker en vaak is er ook gewoon niet zoveel tijd om eraan te werken. maar het gaat al stukken beter weer sinds ik terug fysiek consequent kan zijn en mijn plek kan opeisen :)
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

grondwerk

Bericht door Gwen » 22-03-2009 12:24

alé, leuk dat te horen!
'k zou zegge, blijven proberen, ook wat die zweep betreft. Het gaat hem tenslotte niet om het gebruik er van, maar als hulp van je lichaam.
En nu de oefeningen zonder touw proberen, zal wel weer een aapassing zijn dan.

En eis die piste maar eens op eh wink

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 23-03-2009 10:06

ga ik zeker doen :p als ik met zweep rij durft ze er in het begin bij de minste aanraking al op slaan maar dan geef ik even benen à la "niet onnozel doen" en dan is dat over.

het valt wel heel hard op dat ze meer en meer dominantie toont de laatste tijd. Ik kan er al de hele week echt alles mee doen, ze is doodbraaf als ik ze poets (da's ook soms wel eens anders) en toen mijn vriend gisteren haar achterbenen aanraakte is ze beginnen slaan en uithalen dat het niet meer mooi was. Als ik opstap in de piste, stapt ze gewoon rond. Bij hem begon ze direct te bokken (hij is niet gevallen). Op wandeling is ze bij mij altijd doodbraaf, bij hem was ze gedurig lastig, en heel verkorte stap hij dacht zelfs dat ze draafde.

de sqmid wou hem helpen met de achterbenen, en ook bij hem slaan en uithalen dat het gevaarlijk was. mijn trainster komt er gewoon bijstaan, zegt niks en raakt haar kont aan. tbeest veroerde geen vin! ik begin te denken dat ze het gewoon niet heeft voor mannen...
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

mannen

Bericht door Gwen » 23-03-2009 20:10

Sommige paarden hebben naarmate ze ouder worden inderdaad een voorkeur voor ofwel mannen of vrouwen. Als diegene die haar dan het meeste verzorgt en eten geeft een vrouw is, heb je meer kans dat je paard niet van mannen gaat houden (moesten ze een keuze maken).

Ik merkte vroeger ook heel sterk aan mn Goldy wie er in de stal geweest was. Als mijn pa eens was langsgeweest was het de eerste momenten precies een ander paard. Zo onrustig ook, maar gelukkig geen kwaad zoals slaan of dergelijke. Hoewel mijn trainer (man) wel moet opletten als hij teveel druk geeft naar haar toe, dan legt ze wel eens de oren in de nek en kont naar hem toe.

Daar kan je denk ik niet veel aan veranderen. Je kan er wel iets of wat op oefenen. Dat jij erbij bent als een mannenfiguur bij haar is, dat je haar samen poets (bij dezelfde plek dan). Ze moet toch tenminste de smid opnieuw aanvaarden.

Vorige zomer was het bij ons zelf zo ver, met ons Luna, dat ze haar veulen niet meteen wou laten drinken. Gewoon niet aan haar lichaam laten komen. Ik mocht aan de uier komen, mijn pa niet en de veearts met moeite. Ik ben dan bij haar moeten blijven + overnachten om het veulen toch de toestemming te geven. Als ik zei dat het veulen mocht drinken, liet ze het ook toe....gelukkig was het na 2-3 dagen geen probleem meer.

Maar zo zie je maar hoe een paard zich aan bepaalde mensen kan gaan hechten.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 23-03-2009 20:58

Haar vorige eigenaar was een man, doodbrave mens die er alles mee kon doen. Hij had dan 3 maanden een tijdje een ruiter in dienst en die moest haar weer in het werk brengen omdat ze jaren als fokmerrie en wandelpaard niet echt veel had gedaan. De eerste keer dat ik haar zag (ik heb haar 2 maanden bezig gezien en daarna 2 maand op proef gehad eer ik haar kocht) dacht ik echt dat dat beest gelijk stond aan zelfmoord plegen! Zo hard en bruut als die was, zo hard en bruut ging zij in het verweer. Dan ben ik ermee gaan werken, en dat ging langzaamaan beter. Intussen is ze bij mij redelijk braaf, al heeft ze soms nog wel eens kuren maar ik kan daar perfect op inspelen, ik voel die meestal al lang vooraf aankomen.

Als mijn vriend erbij is, is ze meestal poeslief tegen hem. Ik en smid, ook poeslief. Maar vorige keer met de smid (het is een nieuwe) die nochtans heel zacht met haar omging was ze gewoon... HEL! ik stond naast hem, hij legt zijn hand op haar hals, gaat zo langzaam naar achter en als hij bij de flank kwam is ze beginnen uithalen... Zonder enige reden, en ik heb ze nog nooit zo gemeen zien doen, het was echt letterlijk alle gewicht en kracht in de strijd tegen hem. terwijl hij echt zacht was! Uiteindelijk is het uitgelopen op een gevecht om leiderschap, en heeft ze toch met protest haar hoeven laten doen. maar toen stond ik toch even versteld.

Afgelopen zondag ging mijn vriend met de smid en zijn vriendin + nog enkele kids op wandeling. Ik kan ze gerust met hun 2 alleen laten, mijn merrie en hij kwamen altijd goed overeen en da's nu ongeveer toch al een jaar. Hij poetst ze soms, geeft ze regelmatig eten, mest mee de stallen uit, ik leer hem longeren met haar, nooit problemen, ook niet als ik er niet ben. Nu, deze keer, weer exact hetzelfde als met de smid: keihard slaan, pletten tegen de muur en dan slaan, naar hem springen, bijten... Gelukkig stond ze gebonden. Ik was er niet bij maar geloofde men oren niet toen hij erover vertelde. Ze is opgezadelt geraakt, hij wilt opstappen en direct beginnen bokken. Goed dat de western erop lag en hij nog houvast had. Toch op straat gegaan, hele wandeling lopen trappelen. Pas op het einde werd ze kalm.

Belangrijk: de hele week is ze bij mij al poeslief geweest, en oen ze zondag zo rottig deed tegen de smid en tegen mijn vriend dee dze NIETS als mijn trainster erbij kwam en hetzelfde vroeg als de mannen. Diegene die haar nu rijdt is ook een man, en hij vindt haar super al is ze ook wel redelijk zenuwachtig bij hem. Hij gebruikt zweep of sporen zoals ze horen, hoeft haar zelden op haar plek te zetten, ze doet alles netjes wat hij vraagt, en ze ziet er ook altijd lekker ontspannen uit na hun werk, ook al was het loeizwaar.

Maw, met die ene man, ment mij en met mijn trainster is ze poeslief, bij mijn vriend is ze ineens levensgevaarlijk en ook voor de smid. Zelfs met mijn aanwezigheid! maar als ik mijn vriend dan met haar grondwerk laat doen is ze ook weer poeslief en luistert ze perfect... Vandaar dus de theorie dat ze mannen haat en vrouwen niet, al weet ik niet waarom het zo plots is en tegen mensen waar ze anders wel lief tegen is.

Ze doet elk cliché van vosse merrie wel enorm veel eer aan :D
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

re

Bericht door Gwen » 23-03-2009 21:39

hehe, die roskie toch

Ja, het moet toch door een zekere verandering komen, dat ze plots zo hevig reageert met je vriend enzo.
Ik zou toch voor zijn veiligheid aanraden om eerst grondwerk voldoende te doen, om haar te kalmeren. Want als hij er een volgende keer niet kan blijven opzitten, kan het erger zijn. Als een paard je echt van zijn rug wil, kan dat wel.

Misschien stoort het haar ook dat ze door zovele verschillende personen bereden wordt. Ieder heeft tenslotte zijn manier van rijden. Misschien raakt ze verward of is het even beu en wil ze duidelijkheid. Het zijn maar ideeën, maar misschien toch goed om eens te observeren.
Alles zal ook wel zijn tijd nodig hebben, en een beetje structuur zal haar mss wel helpen.

Plaats reactie