Dominantie

Voor al je vragen over NH.
Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

re

Bericht door Gwen » 24-03-2009 20:28

ja idd, dat lijkt me ook het beste. Dat niemand er in dit geval mee moet werken, als jij er niet bent.

alé, hou me op de hoogte van de veranderingen!

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 31-03-2009 11:50

Heb ze gisteren nog een keer aan de longe gezet, bleek dat ze vorige week gewoon totaal niet is gereden!
Braaf bij het poetsen, braaf bij het geven van voetjes, beetje nukkig bij het klaarmaken (singel opleggen enzo) maar dat zijn we gewoon.

Nukkig: van links naar rechts draaien, proberen je tussen de muur te pletten, proberen stampen met het achterbeen maar spijtig genoeg weet ik het punt waar ze me niet kan raken haha :lol: Eens het aangesingeld is verzet ze geen poot meer, dus niks speciaals (voor mij toch niet).

Ik doe de pessoa aan, ik zet ze op volte in de piste en dan... madam begint te draven en plots echt gemeen te bokken! Niet uit gekheid had ik de indruk, maar echt als protest! En elke keer zich zodanig wegdraaien met haar kont zodat ze aan de longe met haar snuit recht naar mij staat. Ik neem mijn longeerzweep om ze gewoon van me te kunnen weghouden (veiligheid voor alles). Gewoon bij het opnemen van de grond begint ze weer te crossen en te bokken, ze werd pas kalm toen ik ze terug op de grond liet liggen. En dat op beide zijden. Heb ze in totaal misschien 10 minuten aan de longe gehad, beide kanten laten draven, geen galopje gevraagd (direct heel hard bokkend protest). Laat de lesgeefster haar hond buiten, komt dat beest als een idioot naar de poort gestormd, springt er keihard tegenaan al blaffend, en toen was het helemaal om zeep, paard liep te trillen van spanning. Heb ze toen nog 2 rustige voltes laten draven en toen alles eraf gehaald.

Ze ging direct rollen, heb ze dan beetje in de piste laten loslopen. heb ze nog nooit ZO zien bokken! Zelfs als ze recht naar mij kwam was ik dit keer niet op mijn gemak, ik ben geen aanvallen van haar gewoon aan de longe (kan altijd dat het protest aan de longe als aanval bedoeld was). Heb ze even flink gas laten geven, van me weggehouden en pas na een tijdje toen het gekste eruit was ze terug tot bij mij geroepen. Toen was ze weer even lief als altijd, maar ben toch enorm geschrokken. Normaal is zij een paard dat je makkelijk 2 weken zonder werken terug kan opzadelen en rustig mee gaan rijden... Dus ik stel me toch wel vragen waarom ze zo opgefokt was en dat gedrag vertoonde. heb een vermoeden dat ze door de ruiter die ik inhuurde harder is aangepakt dan ze doen uitschijnen... Want ook bij de smid (een man) en mijn vriend doet ze zelfs bij het poetsen of bekappen enorm agressief... En bij mij trainer (een vrouw) beweegt ze ook weer niet.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

vorderingen

Bericht door Gwen » 14-04-2009 21:21

hey,
hoe gaat het met je paardje... al vorderingen?!

Ik denk ook dat ze waarschijnlijk te hard (of toch op een manier die ze niet gewoon is) aangepakt is door die andere ruiter.
Een paard kan snel omslaan van gedrag door negatieve beinvloeding van mensen. Opletten dus wie je wat laat doen en zorgen dat ze één meester kan hebben. Als jij er het meeste mee doet, moet ze dat ook weten en eerst jou leren aanvaarden en naar jou luisteren zoals het hoort! Dan kan je weer andere personen in haar buurt laten (mensen die helpen borstelen, rijden, longeren enzo).

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 15-04-2009 09:58

Sinds begin april staat ze terug 24/24 en 7/7 op de weide. Ook rijdt er sindsdien een meisje mee, zo'n 2x/week en de combinatie tussen die 2 is gewoonweg magnifiek. Qua opzadelen is ze gewoon doodkalm nu, het pletten is opgehouden en ze is ook weer veel verdraagzamer naar anderen toe, ook mijn vriend. Enkel de achterbenen geven bij hengstigheid is nog een lastig punt, minste dat je er dan aankomt gooit ze heel hoog uit en is ze daar uiterst overgevoelig. De rest van de tijd buiten de hengstigheid levert dat geen probleem op, ik hou er rekening mee als de smid moet komen enzo.
Ik wist sinds vorig jaar al dat ze enorm verandert eens ze op de wei mag, het is echt geen paard om op stal te staan. Voorlopig staat ze alleen maar daar trekt ze zich niet teveel van aan. We zijn de grond erachter aan het klaarmaken om af te spannen (dan heb ik 2,5 hectare ipv 50 are), Amke komt normaal eind van de maand of eind mei ook naar huis en met wat geluk hebben we deze week paardje bij dat ook gelijk minstens 2 maanden de weide op mag om bij te komen en de rug te laten ontspannen en herstellen. Dus als het beetje goed gaat blijven onze dames daar nog tot half september en zullen de meeste probs wel van de baan zijn.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Plaats reactie