The Seven Games

Voor al je vragen over NH.
Plaats reactie
RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

The Seven Games

Bericht door RienyxCherry » 09-01-2009 23:25

The Seven Games

zijn 7grondwerk oefeningen die zeer nuttig kunnen zijn voor verschillende onderdelen zoals trailer laden en ook van alle onderdelen tijden het rijden.

1) Friendly Game
doel om vriend met je paard te worden. Tijdens dit spel raak je eerst het paard overal aan met je handen. Als het paard dit volledig accepteerd, raak je hem overal aan met het halster,trouw,trainingstick,carrot stok, zweep,... Het is de bedoeling dat je paard niet bang is of in de war raakt.

Ervaring:dit spel werd vrij snel positief gespeeld. Cherokee was vroeger heel wantrouwig voor handen en voorwerpen, maar nu kan ik haar overal aanraken met de handen, stick,plastik zak in felle kleuren, paraplu, bal...
Ze vind het zelfs prettig nu.

2)The porcupine Game
in dit spel is het de bedoeling je paard te leren wijken voor weinig of zelfs geen druk. Je oefent dit in 4fases, je begint met zeer lichte druk, paard reageerd niet, neemt een iets hardere druk aan en zo altijd verder tot je paard wijkt. als je paard wijkt druk verzachten. En altijd proberen om minder druk te moeten gebruiken.

Ervaring:Bij deze oefening ging het wat langzamer in sommige oefeningen. Eerst had ze enorm veel druk nodig om achterwaards te gaan. Maar we hebben de juiste hoeveelheid tijd genomen om het te leren op haar tempo en nu wijkt ze zonder druk en zonder haar aan te raken.

3)The driving game
hierbij leer je zoals in het vorige spel je paard te wijken voor druk, maar nu raak je je paard niet meer aan. dus door gebruik van lichaamstaal en trainingstick op de grond te tikken. als je paard hier op reageerd tik je gewoon in de lucht om je paard te laten bewegen.

Ervaring:Dit ging zeer snel goed in het achterwaardslopen. Het zijwaards lopen verliep niet zo vlot. Cherokee heeft nu de trainingstick niet meer nodig, gewoon een aanwijzing met de vinger dat ze moet bewegen en ze begrijpt het direct. zeer aangenaam om te werken.

4) The yo-yo game
in dit spel leert je paard in een rechte lijn achterwaards te gaan en weer naar voor te komen. de vier fase druk kan worden gebruikt maar het uit eindelijke doel is om je paard naar je toe te laten komen met alleen teken van je hand. concentreer je eerst op het voor-en achterwaards dan pas op de rechte lijn.

Ervaring:Dit ging zeer snel goed want het achterwaardslopen zat er goed in.
Dit spel vind Cherokee leuk. in begin gebruikte ik het teken van kom met de hand nu steek ik mijn handop als ze moet stoppen, doe met mijn vinger dat ze naar achter moet met een rechte rug en laat mijn rug weer zakken en geef zo aan dat ze naar mij toe mag komen.
Zeer leuk en ook heel handig voor op de wei.

5)The Circling Game
het doel van dit spel is om je paard te laten begrijpen dat hij alleen van gang of van richting mag veranderen als hem dat wordt gevraagd. bij dit spel laat je je paard op de circel om je heen stappen, je gebruikt lichaamstaal om je paard van je weg te sturen, hem op de cirkel te laten blijven en hem weer naar je toe te laten komen.

Ervaring:heel goed cherokee! Dit vinden we een geweldig spel. allebei trouwens!
zowel ik als zij vinden dit zalig!
veel gemakkelijker dan aan het hoofd liggen sleuren en draaien om van kant te wisselen. gewoon het deken met de handen en vinger en hup van kant veranderd. ze wegsturen van mij gaat ook zeer goed dat heeft ze heel snel door.

6)The sideways Game
bij dit spel leert je paard om op een rechte lijn zijnwaards te gaan. Doe dit langs een omheining zodat je paard niet vooruit kan. Laat hem door voorwaardse druk zijwaardsgaan. doel: zonder hek.

Ervaring:dit gaat moeilijker. Cherokee heeft vaak de neiging van achterwaards te gaan dan. maar na lang oefenen doet ze het dan wel heel goed. maar het is altijd eerst weer even zoeken van 'hoe deed ik dat ook al weer' het is wel een leuk spel.

7)Squeeze Game
paard tussen jou en voorwerp stappen

Ervaring:gaat heel goed. cherokee heeft niet de neiging om mij omver te lopen noch de voorwerpen. ze begint ook niet aan het touw te trekken ze blijft rustig en kijkt uit waar ze haar voeten neerplant dat ze geen voorwerp meeheeft. ze doet goed haar best





hebben jullie ook ervaringen met de seven games???
misschien tof dat jullie ook eens vertellen hoe het bij jullie ging. Wat er mis ging en wat jullie er aan deden... Hoe jullie te werk gingen
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 10-01-2009 09:52

Ik heb da wel eens geprobeerd met Paloma, en hoewel je ziet dat ze dan helemaal openbloeit...ze is het ook snel moe (letterlijk...)

Gast

Bericht door Gast » 10-01-2009 11:27

Ervaringen zijn met men vorig paardje.

Friendly game ervaring: Helemaal de max. Great die keek echt van niets meer op. Wij gingen altijd van friendly naar extreme friendly. En dan weet je pas hoe goed je paardje is. Ik stond met de zweep de knallen naast haar flank en madam stond doodleuk rond te kijken :D

Porcupine ervaring: Great had het altijd zo moeilijk als ik porcupine op der borst deed. Voor de rest (achterhand en voorhand) ging het heel goed. Fase 1 was genoeg.

Driving game ervaring: Ook weeral heel goed met Great :D Kijken en die kont ging al weg :D Ook freestyle op de cirkel gewoon kijken en ze draaide haar kont netjes weg :D

yoyo game ervaring: Ook weer super goed met Great. Fase 1 en hup, daar ging ze! Zelfs freestyle :D Maar dat ging wel iets moeilijker. Die was vaak gelijk aan fase 4.

Cirkling game ervaring: Met die game hebben we de eerste keren serieus in de knoop gelegen. Great snapte er niets van, hihi. Maar na een tijdje gewoon simpel wijzen en madam was netjes weg :D

Sideways ervaring: Deze was eigenlijk bijna de moeilijkste vond ik. Great vond het helemaal geen leuke game. Er kwam altijd zeer veel staartgezwiep aan te pas. Arm dingetje. Die game deden we dan ook niet veel.

Squeeze game ervaring: Great vond deze mega eng! Ze had echt geen verrouwen in het zaakje en spurtte als een kip zinder kop tussen mij en de muur/draad/... Maar na vele keren oefenen deed ze het op een rustig stapje heel relaxed. De smalste opening was dat zij er nog net tussen kan en dat deed ze op haar duizendste gemak. :D Later deden we ook squeeze met sprong en die vond ze heerlijk. Ze sprong dan ook graag.


Binnekort hoop ik nieuwe ervaringen te kunnen neerzetten

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 10-01-2009 11:58

Caro schreef:Ervaringen zijn met men vorig paardje.

Friendly game ervaring: Helemaal de max. Great die keek echt van niets meer op. Wij gingen altijd van friendly naar extreme friendly. En dan weet je pas hoe goed je paardje is. Ik stond met de zweep de knallen naast haar flank en madam stond doodleuk rond te kijken :D Inderdaad,dan zie je pas hoe goed je paardje is! Great is blijkbaar zo eentje als Cherokee... Zij kijkt ook gewoon rustig rond terwijl ik met vanalles in de ronde gooi en met de zweep begin te knallen. Ze vertrouwt mij volledig. Laatst heb ik een grote blauwe zeil van zo'n 6-4meter over haar heen gegooit, ze keek naar mij van 'denk je nu echt dat ik bang ben?' echt grappig.

Porcupine ervaring: Great had het altijd zo moeilijk als ik porcupine op der borst deed. Voor de rest (achterhand en voorhand) ging het heel goed. Fase 1 was genoeg. Cherokee had ook niet graag dat ik op haar borst deed, ze vond van in begin de vinger al genoeg, raar :?

Driving game ervaring: Ook weeral heel goed met Great :D Kijken en die kont ging al weg :D Ook freestyle op de cirkel gewoon kijken en ze draaide haar kont netjes weg :D Dit is echt geweldig é hoe paarden zo snel iets door hebben en ik vind het veel leuker dan aan je paard te zitten zeuren en sleuren dat wat veel mensen doen om hun paardje iets te laten doen. Daarom vind ik deze games zo fantastisch. Met veel geduld en oefening kom je veel verder;)

yoyo game ervaring: Ook weer super goed met Great. Fase 1 en hup, daar ging ze! Zelfs freestyle :D Maar dat ging wel iets moeilijker. Die was vaak gelijk aan fase 4. Freestyle heb ik nog maar enkele keren geprobeerd op de weide, wij kunnen jammer genoeg onze pistes niet dichtdoen jammer want ik zou graag nog meer willen doen maar ja, er komt ooit misschien een poort en ik hoop op een round penn om een join up te doen enzo

Cirkling game ervaring: Met die game hebben we de eerste keren serieus in de knoop gelegen. Great snapte er niets van, hihi. Maar na een tijdje gewoon simpel wijzen en madam was netjes weg :D Zalig toch?!

Sideways ervaring: Deze was eigenlijk bijna de moeilijkste vond ik. Great vond het helemaal geen leuke game. Er kwam altijd zeer veel staartgezwiep aan te pas. Arm dingetje. Die game deden we dan ook niet veel. Cherokee deed dat ook zo met haar staart swiepen. Ik oefen deze wekelijks ongeveer omdat ze het er soms nog moeilijk mee heeft. maar na even oefenen lukt het haar wel, maar zoals jij doe ik dit niet te vaak want ja ook zij vind het niet zo'n tof spelletje. Maar het is wel handig om haar opzij te kunnen zetten als er iets of iemand moet langskomen.

Squeeze game ervaring: Great vond deze mega eng! Ze had echt geen verrouwen in het zaakje en spurtte als een kip zinder kop tussen mij en de muur/draad/... Maar na vele keren oefenen deed ze het op een rustig stapje heel relaxed. De smalste opening was dat zij er nog net tussen kan en dat deed ze op haar duizendste gemak. :D Later deden we ook squeeze met sprong en die vond ze heerlijk. Ze sprong dan ook graag. Ik zet ook altijd een sprongetje erbij want ik kwam te weten dat Cherokee gewone grondoefeningen na een tijdje saai begon te vinden. Wendy vertelde me dat Cherokee een paardje was dat uitdagigen nodig had en inderdaad ze heeft gelijk. een lege pist verveelt haar al gauw. een pist vol tonnen, kegels zijlen,ballen, planken, ballonnen, noem maar op.. daar gaat ze echt van genieten. zalig om dat te zien! al die uitdagingen vind ze geweldig! Binnenkort als er weer een zonnetje is en de piste droog ligt dan ga ik foto's maken en hier posten.

Binnekort hoop ik nieuwe ervaringen te kunnen neerzetten
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Gast

Bericht door Gast » 10-01-2009 12:41

Great is ook zo. Ze had vaak zoiets van "baasje, dat kèn ik al! Doe eens wat nieuws".
Great was echt snel verveeld en ik had nooit inspiratie om leuke dingen te doen. En als we dan wat nieuws deden was ze zo blij :D
Voor grondwerk was ze echt een super paardje! Ze leerde echt héél snel.

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 10-01-2009 13:58

Caro schreef:Great is ook zo. Ze had vaak zoiets van "baasje, dat kèn ik al! Doe eens wat nieuws".
Great was echt snel verveeld en ik had nooit inspiratie om leuke dingen te doen. En als we dan wat nieuws deden was ze zo blij :D
Voor grondwerk was ze echt een super paardje! Ze leerde echt héél snel.
hihi, bijna hetzelfde paardje dus als die van mij.
leuk dat ze zo gemotiveerd zijn voor nieuwe dingen vind je niet?
ik vind dat paarden enorm veranderen met de seven games en vertouwensspellen.
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Gast

Bericht door Gast » 11-01-2009 22:08

Ja, dat is heel fijn!
En heel leerrijk ook!

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 11-01-2009 22:21

Caro schreef:Ja, dat is heel fijn!
En heel leerrijk ook!
inderdaad!
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Plaats reactie