probleem met rijden

Hier kan je terecht met al je vragen over dressuur.
ezeltjeuh007
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 122
Lid geworden op: 03-08-2009 12:21

probleem met rijden

Bericht door ezeltjeuh007 » 19-07-2010 18:43

Ik weet ni waar ik het juist moet zetten maar aangezien ik een poging tot dressuur doe zet ik het hier. Ik heb gistere avond (na een lange tijd) nog eens gerede met mijn haflinger. Als ik ermee stap kan hij perfect ontspannen lope en heel mooi aan de teugel enzo. Maar als ik hem in draf zet spant hij zich helemaal op een loopt hij met zijn hoofd volledig in de lucht en kan ik hem niet meer houden. In galop is het juist hetzelfde. Het is niet omdat hij al een tijdje stil staat dat het daardoor komt want hij had dat toen ook al. Kga wel eens probere mijn lesgeefster ermee te late rijde misschien gaat het bij haar beter maar ik twijfel eraan. Kwas nu aant denke da het misschien door het zadel ofzo kwam. Kan iemand mij misschien helpe met dit probleem??
Katrien R.I.P. 07/12/2008

Spike is een goeie opvolger (met ezelskuren :P)

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 19-07-2010 19:19

Mischien de rug van je paardje eens laten controleren...
Zadel eens nakijken, mischien is het gewoon iets eenvoudigs.
Of je paardje zijn rug kan een beetje vastzitten.
Vraag zeker eens aan de lesgeefster of zij eens wilt rijden mischien dat dat een verschil geeft.
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

ezeltjeuh007
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 122
Lid geworden op: 03-08-2009 12:21

Bericht door ezeltjeuh007 » 19-07-2010 21:13

Ik was aant denke aan het zadel. Als ik ne 'sponser' (mijn moemoe ofzo :P) vind dan ga ik een op maat gemaakt zadel kope. Maar dan moet ik die wel eerst overtuige. En als de dierenarts nog eens komt laat ik hem zeker controlere want daar had k eigenlijk nog niet direct aan gedacht :S
Katrien R.I.P. 07/12/2008

Spike is een goeie opvolger (met ezelskuren :P)

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 19-07-2010 21:59

ezeltjeuh007 schreef:Ik was aant denke aan het zadel. Als ik ne 'sponser' (mijn moemoe ofzo :P) vind dan ga ik een op maat gemaakt zadel kope. Maar dan moet ik die wel eerst overtuige. En als de dierenarts nog eens komt laat ik hem zeker controlere want daar had k eigenlijk nog niet direct aan gedacht :S
Zadel op maat...ken je iemand die dat doet...prijzen...ik ben ook op zoek naar een zadel op maat...

ezeltjeuh007
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 122
Lid geworden op: 03-08-2009 12:21

Bericht door ezeltjeuh007 » 19-07-2010 22:11

Gwen schreef:
ezeltjeuh007 schreef:Ik was aant denke aan het zadel. Als ik ne 'sponser' (mijn moemoe ofzo :P) vind dan ga ik een op maat gemaakt zadel kope. Maar dan moet ik die wel eerst overtuige. En als de dierenarts nog eens komt laat ik hem zeker controlere want daar had k eigenlijk nog niet direct aan gedacht :S
Zadel op maat...ken je iemand die dat doet...prijzen...ik ben ook op zoek naar een zadel op maat...
K ken ni direct iemand da da doet maar een vriendin van mij heeft da late doen en als k terug ben van vakantie ga ik daar eens voor hore
Katrien R.I.P. 07/12/2008

Spike is een goeie opvolger (met ezelskuren :P)

ezeltjeuh007
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 122
Lid geworden op: 03-08-2009 12:21

Bericht door ezeltjeuh007 » 20-07-2010 14:09

De dierenarts is vandaag geweest en heeft zijn rug nagekeke en merkte er niks abnormaals aan. Dus we staan bij wijze van spreke een stap terug :(
Katrien R.I.P. 07/12/2008

Spike is een goeie opvolger (met ezelskuren :P)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 25-07-2010 01:02

Ik lees dat ze al een tijdje had stil gestaan toe je er mee reed. Klopt dat?
Want als dat echt het geval is, dan ligt haar reactie gewoon aan terug even wennen enzo. Je moet rekening houden dat haflingers zwaarder en minder souplesse hebben dan andere paarden. Waarschijnlijk zit haar rug op dit moemtn nog een beetje vast en moet ze eerst terug leren van te ontspannen. Dus vraag aub niet te veel ineens. Doe rustig aan. Laat haar eerst wat losser lopen en laat haar vanzelf rustig zakken. Herhaal dit enkele keren en dan kan je beetje bij beetje meer vragen aan haar.
Loopt ze er in draf echt van door, oefen dan eerst zeer veel in stap tot je voelt dat ze echt 100% ontspannen is. Vraag dan kleine korte overgangen, maar steeds met neerwaartse beweging. 3stappen draf en terug naar stap tot ze deze goed doet en dan kan je meer gaan draven. Ook in stap al veel tempowisselingen doen helpt!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 25-07-2010 09:12

ohanner schreef:Je moet rekening houden dat Haflingers zwaarder en minder souplesse hebben dan andere paarden.
Vanwaar die theorie?!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 25-07-2010 12:52

Gwen schreef:
ohanner schreef:Je moet rekening houden dat Haflingers zwaarder en minder souplesse hebben dan andere paarden.
Vanwaar die theorie?!
Omdat dat algemeen geweten is dat zo een paarden meer tijd en werk nodig hebben om een souplesse te krijgen gelijk een ander paard. Ik bedoel dat niet enkel haflingers hé, ik bedoel daar alle zwaardere paarden mee.
Zie maar naar die vrouw die met haar fjord(Guus geloof ik) Z... rijdt en veel wedstrijden wint. Zij zegt het zelf. Haar paard zal nooit met zo veel souplesse lopen als die andere, maar zij scoren dan weer beter met beenactie enzo.
Je kan zo een type paarden ook heel soepel krijgen, maar met veel meer tijd en werk en dan nog. Hun hals is ook veel korter en zwaarder dan de meeste paarden waardoor die neerwaartse beweging nooit hetzelfde als die van een BWP zal zijn.

ezeltjeuh007
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 122
Lid geworden op: 03-08-2009 12:21

Bericht door ezeltjeuh007 » 25-07-2010 13:44

ohanner schreef:Ik lees dat ze al een tijdje had stil gestaan toe je er mee reed. Klopt dat?
Want als dat echt het geval is, dan ligt haar reactie gewoon aan terug even wennen enzo. Je moet rekening houden dat haflingers zwaarder en minder souplesse hebben dan andere paarden. Waarschijnlijk zit haar rug op dit moemtn nog een beetje vast en moet ze eerst terug leren van te ontspannen. Dus vraag aub niet te veel ineens. Doe rustig aan. Laat haar eerst wat losser lopen en laat haar vanzelf rustig zakken. Herhaal dit enkele keren en dan kan je beetje bij beetje meer vragen aan haar.
Loopt ze er in draf echt van door, oefen dan eerst zeer veel in stap tot je voelt dat ze echt 100% ontspannen is. Vraag dan kleine korte overgangen, maar steeds met neerwaartse beweging. 3stappen draf en terug naar stap tot ze deze goed doet en dan kan je meer gaan draven. Ook in stap al veel tempowisselingen doen helpt!
Ja, hij heeft een tijdje stil gestaan maar hij deed het ervoor ook al en toen werd hij om de 2 dagen (ongeveer) gereden en in stap kan hij perfect ontspannen lopen.En ik vraag absoluut ni veel. Ik laat hem ook altijd rustig instappen en draven aan lange teugel zodat hij al wat meer ontspannen is en daarna oefen ik meestal in stap op stellingen enzo. En in draf moet hij gwn een paar toertjes lopen zonder al te veel te moeten werken
Katrien R.I.P. 07/12/2008

Spike is een goeie opvolger (met ezelskuren :P)

Plaats reactie