probleem met rijden

Hier kan je terecht met al je vragen over dressuur.
ezeltjeuh007
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 122
Lid geworden op: 03-08-2009 12:21

Bericht door ezeltjeuh007 » 25-07-2010 17:30

Gwen schreef:
ohanner schreef:
Gwen schreef: Vanwaar die theorie?!
Omdat dat algemeen geweten is dat zo een paarden meer tijd en werk nodig hebben om een souplesse te krijgen gelijk een ander paard. Ik bedoel dat niet enkel haflingers hé, ik bedoel daar alle zwaardere paarden mee.
Zie maar naar die vrouw die met haar fjord(Guus geloof ik) Z... rijdt en veel wedstrijden wint. Zij zegt het zelf. Haar paard zal nooit met zo veel souplesse lopen als die andere, maar zij scoren dan weer beter met beenactie enzo.
Je kan zo een type paarden ook heel soepel krijgen, maar met veel meer tijd en werk en dan nog. Hun hals is ook veel korter en zwaarder dan de meeste paarden waardoor die neerwaartse beweging nooit hetzelfde als die van een BWP zal zijn.
Laat ons zeggen dat er genoeg uitzonderingen op die regel zijn dan.
Ik hoor ook al te vaak mensen Haflingers vergelijken met het "Vlaams (trek)Paard"...dan kruipen men haren omhoog!
Er is met dit ras al zoveel verloren gekweekt en gemixt met andere rassen...de echte zuivere met de goede bloedlijnen...geloof me, die zijn soepel! Die haal je na enkele weken terug uit stal en doe je je werk mee.
Een Fjord is een stuk geblokter van type dan de nog correcte Haflinger.
Een BWP model willen we ook niet meteen van een Haflinger maken zou ik denken, dat vraag je ook niet van een Quarter.
Sorry Hanne :) maar die beestjes hun ras is zo verloren aant gaan en ze liggen me nauw aan het hart.

Afbeelding

Afbeelding

Ik een 8jaar geleden
Afbeelding

Eentje uit Duitsland
Afbeelding

Merlin uit Nederland
Afbeelding
met haflingers kan je veel meer dan met een gewone BWP fzo. Je kan western, dressuur, jumping, mennen, ... Wat ik kan met deze haflinger die ik nu heb en mijn vorige zou je nooit niet kunne met een fjord. Met een BWP kan je dan weer meer. Maar dat is zo en dat wist ik het persé wou hebbe en toen ik ermee begon te rijde.
Maar de mijne loopt echt met zijn hoofd in de lucht (bijna in een hoek van 90° om het heel simpel te zegge) en hij gaat mij lopen. Omdat hij zo loopt kan ik hem echt ni meer stoppe. Hij loopt helemaal gespanne en ik krijg hem niet naar benede toe dan. En da is het probleem.
Katrien R.I.P. 07/12/2008

Spike is een goeie opvolger (met ezelskuren :P)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 25-07-2010 18:47

Ik breek ook de haflinger helemaal niet af hé. Tuurlijk zijn die heel veelzijdig en zoals ik ook eerder zei, kan je die in de dressuur even soepel krijgen als andere paarden, maar uit ervaring(en misschien idd veel overkweekte types) vragen die toch veel meer werk qua souplesse in de hals. Heb een vriendin en die heeft niet anders staan dan 7 haflingers, maar rijdt ook heel regelmatig een bwp paardje voor iemand en die zegt het zelf toch ook na al die jaren. Nu ze zegt zelf ook dat de ene haflinger er vlotter mee is dan het andere.
Haflingers zijn mijn type paard niet, maar vind het enorm toffe beesten omdat ze vaak zo cool zijn en enorm kind-vriendelijk en ook gewoon mooi zijn om zien. Mijn tante heeft trouwens ook 2 echt zuivere haflingers (alleen veel te vet door te weinig beweging) waar ik graag mee ga wandelen.

Nu terug op jou probleem komende ezeltjeuh: Ik zou eens met martingaal ofzo proberen en dan zo gauw mogelijk terug afbouwen tot zonder martingaal.

ezeltjeuh007
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 122
Lid geworden op: 03-08-2009 12:21

Bericht door ezeltjeuh007 » 25-07-2010 22:03

ohanner schreef:Ik breek ook de haflinger helemaal niet af hé. Tuurlijk zijn die heel veelzijdig en zoals ik ook eerder zei, kan je die in de dressuur even soepel krijgen als andere paarden, maar uit ervaring(en misschien idd veel overkweekte types) vragen die toch veel meer werk qua souplesse in de hals. Heb een vriendin en die heeft niet anders staan dan 7 haflingers, maar rijdt ook heel regelmatig een bwp paardje voor iemand en die zegt het zelf toch ook na al die jaren. Nu ze zegt zelf ook dat de ene haflinger er vlotter mee is dan het andere.
Haflingers zijn mijn type paard niet, maar vind het enorm toffe beesten omdat ze vaak zo cool zijn en enorm kind-vriendelijk en ook gewoon mooi zijn om zien. Mijn tante heeft trouwens ook 2 echt zuivere haflingers (alleen veel te vet door te weinig beweging) waar ik graag mee ga wandelen.

Nu terug op jou probleem komende ezeltjeuh: Ik zou eens met martingaal ofzo proberen en dan zo gauw mogelijk terug afbouwen tot zonder martingaal.
Degene die ik had en degene die ik nu heb zijn ook zuivere haflingers. Die vind ik nog altijd het beste want ik heb ook het 'moderne' type en die vind ik persoonlijk niet zo mooi (kan nog veranderen want hij is nog maar 2 jaar) maar ik zal hem wel nooit kwijt willen. Ik heb ook een BWP en ik vind mijn haflinger persoonlijk beter rijde (buite het gedoe met zijn hoofd dan).

@ ohanner: ik rijd hem al met martingaal omdat hij ook fel met zijn hoofd durft te slagen
Katrien R.I.P. 07/12/2008

Spike is een goeie opvolger (met ezelskuren :P)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 25-07-2010 22:17

Oei, ja. Dan zou ik het eigenlijk eerst moeten kunnen zien voor ik iets anders voorstel. Maar misschien eens zo een halsverlenger proberen?
Doet hij het aan de longe ook? Want anders zou ik zeggen eerst eens aan de longe proberen hem neerwaarts te houden?
Maar zoals ik zeg, eerst eens door iemand laten bekijken en dan samen iets bespreken dat misschien zou kunnen helpen.

ezeltjeuh007
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 122
Lid geworden op: 03-08-2009 12:21

Bericht door ezeltjeuh007 » 26-07-2010 12:28

ohanner schreef:Oei, ja. Dan zou ik het eigenlijk eerst moeten kunnen zien voor ik iets anders voorstel. Maar misschien eens zo een halsverlenger proberen?
Doet hij het aan de longe ook? Want anders zou ik zeggen eerst eens aan de longe proberen hem neerwaarts te houden?
Maar zoals ik zeg, eerst eens door iemand laten bekijken en dan samen iets bespreken dat misschien zou kunnen helpen.
Aan de longe doet hij het ook maar niet zo fel.
Katrien R.I.P. 07/12/2008

Spike is een goeie opvolger (met ezelskuren :P)

Plaats reactie