Hoe groot pony?

Niet gekend door velen, maar hier kan je terecht met al je vragen over trickriding.
Plaats reactie
MelissaV
Rookie
Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-11-2011 21:46

Hoe groot pony?

Bericht door MelissaV » 20-11-2011 10:46

Hallo,
Ik heb eens een vraagje.
Een vriendin van mij en ik waren laatst op een opendag waar een voorstelling trickriding aan de gang was, met als gevolg dat we helemaal geobsedeert zijn door trickriding.
Maar we hebben geen idee hoe groot de pony moet zijn?
Ikzelf ben 159cm en weeg zo ong. 52kg. Ik ben niet extreem lenig.
Iemand enig idee??
Alvast bedankt
Groetjes Melissa
Western all the way..

Gast

Bericht door Gast » 20-11-2011 15:20

Ik zou gaan voor een klein paardje rond de 1m55.
Die lenigheid moet je zowiezo leren als je wil gaan trickriding doen.

MelissaV
Rookie
Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-11-2011 21:46

Bericht door MelissaV » 20-11-2011 18:06

Ok,
en hoe geraakt zo'n paardje eraan gewend?
Western all the way..

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 20-11-2011 20:03

ik weet een goede pony te koop die het al wat kent en een goede grote heeft!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 20-11-2011 21:10

Het beste om het te leren is een paard dat niet te groot is noch te klein. Hoe hoger je paard is en je hebt meer afstand bij het neerkomen op de grond, hoe meer veerkracht je hebt en des te hoger je terug naar boven veert. Ikzelf heb het ook eerst met een kleinder paard geleerd. Maar eens de techniek erin zat is het veel makkelijker met een iets groter paard, je geraakt er gewoonweg beter op door de vering. Dat veren geld natuurlijk wel voor de stunts in galop (en ook wel in draf), in stap heb je natuurlijk niets aan die veerkracht door de minimum aan snelheid die je haalt in stap.

Een trickriding paard opleren is nog niet zo simpel als het lijkt. Het paard moet tegen alle bewegingen tegen kunnen (die jij maakt), moet jou gewicht en tegengewicht kunnen dragen en moet op een rechte lijn kunnen blijven lopen zonder te zwalpen op een gelijkmatig tempo.
Vooral eerst beginnen door erboven op met je armen te zwaaien en zwieren, idem met je benen, benen eens over de nek en terug, eens naar achter zitten op zijn achterhand, naast je paard gaan staan en zwieren met je benen,.... en ga zo dus maar verder. Het paard mag absoluut van geen enkele beweging onder de indruk zijn. Dan is er nog de kwestie dat de paarden moeten leren doorlopen terwijl je stunts oefent (aldus in stap draf en galop). De meeste paarden die het nog maar net leren gaan ofwel stoppen ofwel lopen als je nog maar je been over de nek brengt, idem voor het eraf springen.

Je kan het beste eerste de technieken leren op een paard dat het al kent. Eens jij de technieken kent, kun je het gaan proberen op een paard dat er nog niets van kent. Want jij zult hem moeten gaan corrigeren/motiveren terwijl je met je stunts bezig bent.

Bv : een paard stop als je eraf springt en je er weer wil opspringen. eens je de grond raakt en hij stop, moet jij ondertussen een licht tikje tegen zijn buik geven. van het moment dat hij weer vertrekt moet je er meteen weer opspringen. het kan ook zijn dat hij door het schrikken er vandoor gaat, dan moet jij meelopen naast het paard en er onderweg weer opspringen. voor iemand die trickriding net leert is dit gewoonweg niet mogelijk, want je moet nog teveel nadenken over de stunts zelf...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

MelissaV
Rookie
Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-11-2011 21:46

Bericht door MelissaV » 21-11-2011 18:48

SugarKittie178 schreef:Het beste om het te leren is een paard dat niet te groot is noch te klein. Hoe hoger je paard is en je hebt meer afstand bij het neerkomen op de grond, hoe meer veerkracht je hebt en des te hoger je terug naar boven veert. Ikzelf heb het ook eerst met een kleinder paard geleerd. Maar eens de techniek erin zat is het veel makkelijker met een iets groter paard, je geraakt er gewoonweg beter op door de vering. Dat veren geld natuurlijk wel voor de stunts in galop (en ook wel in draf), in stap heb je natuurlijk niets aan die veerkracht door de minimum aan snelheid die je haalt in stap.

Een trickriding paard opleren is nog niet zo simpel als het lijkt. Het paard moet tegen alle bewegingen tegen kunnen (die jij maakt), moet jou gewicht en tegengewicht kunnen dragen en moet op een rechte lijn kunnen blijven lopen zonder te zwalpen op een gelijkmatig tempo.
Vooral eerst beginnen door erboven op met je armen te zwaaien en zwieren, idem met je benen, benen eens over de nek en terug, eens naar achter zitten op zijn achterhand, naast je paard gaan staan en zwieren met je benen,.... en ga zo dus maar verder. Het paard mag absoluut van geen enkele beweging onder de indruk zijn. Dan is er nog de kwestie dat de paarden moeten leren doorlopen terwijl je stunts oefent (aldus in stap draf en galop). De meeste paarden die het nog maar net leren gaan ofwel stoppen ofwel lopen als je nog maar je been over de nek brengt, idem voor het eraf springen.

Je kan het beste eerste de technieken leren op een paard dat het al kent. Eens jij de technieken kent, kun je het gaan proberen op een paard dat er nog niets van kent. Want jij zult hem moeten gaan corrigeren/motiveren terwijl je met je stunts bezig bent.

Bv : een paard stop als je eraf springt en je er weer wil opspringen. eens je de grond raakt en hij stop, moet jij ondertussen een licht tikje tegen zijn buik geven. van het moment dat hij weer vertrekt moet je er meteen weer opspringen. het kan ook zijn dat hij door het schrikken er vandoor gaat, dan moet jij meelopen naast het paard en er onderweg weer opspringen. voor iemand die trickriding net leert is dit gewoonweg niet mogelijk, want je moet nog teveel nadenken over de stunts zelf...
En wat zou een mooie maat zijn voor mij??
Western all the way..

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 24-11-2011 09:39

1,50m a 1,55m gok ik. Als je naast je paard staat en je neemt de "top" vast moeten je armen toch wel de lucht ingaan om hem te kunnen vastnemen. Je armen mogen niet gewoon horizontaal naast je hangen, dan is je paard te klein.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

MelissaV
Rookie
Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 19-11-2011 21:46

Bericht door MelissaV » 24-11-2011 17:12

SugarKittie178 schreef:1,50m a 1,55m gok ik. Als je naast je paard staat en je neemt de "top" vast moeten je armen toch wel de lucht ingaan om hem te kunnen vastnemen. Je armen mogen niet gewoon horizontaal naast je hangen, dan is je paard te klein.
Hee, handig trucje dat gaan we eens proberen dan.
Western all the way..

Plaats reactie