Zadels passen

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Plaats reactie
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Zadels passen

Bericht door SugarKittie178 » 26-02-2009 23:33

Vereisten voor een goed passend zadel :

1) Het zadel moet passen op het paard (anatomie, bouw, rug, type)
2) Het zadel moet passen voor de ruiter (man/vrouw, afmeting, anatomie)
3) Het zadel moet geschikt zijn voor het type werk (discipline, recreatie, competitie)

Korte info over het passen voor de ruiter :

Dijbeen

Het dijbeen van een man is verschillend dan dat van een vrouw.
Man = recht.
Vrouw = schuin.

Bekken

Het bekken van een man is anders gekanteld dan dat van een vrouw.
Man = naar achteren gekanteld
Vrouw = naar voren gekanteld

Deze 2 factoren samen

Als je als vrouw last hebt van je bekken tijdens het rijden betekend het dat het zadel te breed is aan het dijbeen. Doordat het daar te breed is word het dijbeen opzij geduwd.
Als je als vrouw last hebt aan de schaamstreek betekend het dat het bekken te ver naar voren gekanteld word. Dus heb je een zadel nodig met meer build up. Een zadel dat net achter de fork iets hoger oploopt zodat het bekken een beetje naar achteren gekanteld worden.

Waarom zeg ik hier “Als je als vrouw …”? Omdat de meeste zadels in de winkels “mannenzadels” zijn. Dus inderdaad er zijn “mannenzadels” en “vrouwenzadels”.
Maar eigenlijk word daar in de winkels niets over gezegd en weinige winkeleigenaars zijn hier zelf niet van op de hoogte.

Maar ik wou het maar even terzijde meegeven voor vrouwen die dus echt dat probleem hebben als ze rijden, dan weet je wat het is.

Een passend zadel :

Keuze van het zadel

Veel mensen kiezen een zadel naar gelang de prijs of naar gelang wat ze mooi vinden.
Er zijn zoveel verschillende typen, moddelen en maten van zadel en dit heeft dus ook een rede! De keuze is afhankelijk van het paard dat je hebt. Persoonlijke wensen van de ruiter komen op de 2de plaats.
Laat je zadel altijd eerst passen voor je het aanschaft.
Laat je alsjeblieft niet in het zak zetten door aanbiedingen op het internet! En als je dan 1tje via het internet koopt, laat die dan ook passen door een professionele zadelpasser.
Mijn idee, laat die goedkope nieuwe zadels (prijsklasse : 300-500€) gewoon links liggen, koop dan liever een van betere kwaliteit 2de hands zadel! Die goedkope nieuwe zadels hebben geen verscheidenheid aan pasvormen! En zijn meestal te lang voor de meeste paarden.
Het feit is en blijft geld is kwaliteit. In mijn ogen geef je al snel 1500€ aan een goed zadel.
Zadels van 1000€ zijn ook oke, maar in mijn ogen een minimum!
Natuurlijk is het nog altijd aan jezelf om te beslissen wat je uitgeeft aan een zadel, als het maar past maakt het niet uit. Weet wel dat een goedkoper zadel sneller slijt als een duurder zadel. Normaal is een zadel voor je paard een eenmalige aankoop, dus ik zou zeggen spaar even door en koop je ineens een degelijk zadel.

Eerst even enkele termen

Flare = schouder- en heupvrijheid
Rock = aanpassen aan de ruggenwervel
Bars = onderste deel van het zadel

Veel voorkomende problemen en de oorzaak ervan

Afbeelding

Als je paard wonden of drukplekken heeft op deze plekken, kan je in de meeste gevallen aannemen dat dit het probleem is :

1) Te brede boom = boom drukt op de schoft
2) Te smalle boom = zadel knelt achter de schouderbladen
3) Te diepe zit of (te brede) zadelboom tegen de rug = ruggengraat wordt beschadigd, meestal ook te weinig bespiering op de rug
4) Zadel zwijft tegen de schouderbladen = te platte bars (geen flare of het zadel past niet)
5) Schuren van de fender = verkeerd model van zadel of slechte constructie
6) Singelwonde = vuile singel of te laag aangesingeld (knelt tegen elleboog) of te hard aansingelen
7) Drukplek door ongelijkmatige bespiering van het paard of verkeerde rigging (wrijven van het zadel op de lendenstreek)

Enkele testjes die je zelf kan doen :

Als je gaat checken of je zadel past of niet leg je het zadel op de rug ZONDER een pad. Niet aangesingeld.
Dan ga je zien of je genoeg flare hebt vooraan, dus kijken of het schouderblad vrij kan bewegen. Je gaat met je hand onder het zadel vanvoor door van boven naar beneden (zie rode cirkel), daar moet je met je hand vloeiend door kunnen zonder enige tegendruk te voelen. Voel je toch tegendruk dan is je zadel te smal.

Afbeelding

Dan ga je op de plaats waar je zit ook onder het zadel voelen. De plaats waar je bovenbenen liggen, waar de seat jockey is. Daar ga je helemaal onderdoor voelen en het zadel moet overal goed aansluiten aan de paardenrug (zie rode cirkel).

Afbeelding

Al laatste ga je met je hand onder de skirt door om te voelen of daar ook genoeg flare is aan de achterkant. Voor het vrij bewegen van bekken/heup.

Afbeelding

(even voor de duidelikheid, dit zadel past niet. het zadel is smal vanvoor, daardoor dat het achteraan ook niet op de rug ligt maar een stukje omhoog steekt)

Als deze 3 punten al in orde zijn, zijn er al veel drukpunten uitgesloten.

Tussen de schoft en het zadel moet je minimum 2 vingers tussen krijgen.

Dan kan je nog nazien of je zadel te lang is of niet.
Je gaat langs de zijkant van je paard zijn buik zodat je zijn ribben voelt.
Je “neemt” de laatste rib vast, je volgt die mee naar boven.
Het gewicht van je zadel mag nooit achter dat punt komen.

Of nog een andere test. Je rijd je paard/laat je paard lopen tot dat hij bezweet is. Dan zadel je hem af. Normaal moet de rug helemaal gelijkmatig bezweet zijn. Zijn er dan plaatsen waar de rug droog is of plekken die droger zijn als de andere, dan heb je daar drukpunten.

Maar als laatste, laat je zadel altijd door een professionele zadelpasser passen.
Je kan maar beter zeker zijn.

Een goed passend zadel is een must!!!!!

(ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is)
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

debby
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2010 07:22

Bericht door debby » 07-02-2012 21:31

Ik krijg de foto s niet te zien,en ik vind de uitleg wel goed en ik overweeg om een nieuw westernzadel te kopen

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 12-02-2012 13:03

Sorry debby, de sticky's had ik niet meer bekeken omdat ze er al zolang opstaan. Ik zal er eens werk van maken om er weer nieuwe foto's bij te zetten!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

debby
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2010 07:22

Bericht door debby » 12-02-2012 14:39

SugarKittie178 schreef:Sorry debby, de sticky's had ik niet meer bekeken omdat ze er al zolang opstaan. Ik zal er eens werk van maken om er weer nieuwe foto's bij te zetten!
Oke,bedankt.

Plaats reactie