Voorkeur/lievelings disciplines

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Plaats reactie
bart
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 02-11-2010 20:27

Voorkeur/lievelings disciplines

Bericht door bart » 28-01-2013 10:33

Welke zijn jouw voorkeurs/lievelings disciplines binnen de western. De keuzes spreken voor zich. All around wilt zeggen dat ge in meerdere disciplines interesse hebt. En met "andere" een discipline die niet in de lijst staat. Ben eens benieuwd naar jullie keuzes.
Een paard dat stijgert is niet per se een stout paard.
fb - Barts photography: like, share and comment! ;-)

bart
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 02-11-2010 20:27

Bericht door bart » 28-01-2013 10:39

Ikzelf heb "All around" aangeklikt. Ik kan zowel genieten van een dagje pleasure/trail/horsemanship/... als van een dagje team- en cattlepenning. De ene omwille van het rustige en kalme werk. En de andere voor de volle actie. Veewedstrijden zijn altijd wel eens plezant om te zien. :wink: En tis en blijft natuurlijk een leuke combinatie van de verschillende disciplines.
Een paard dat stijgert is niet per se een stout paard.
fb - Barts photography: like, share and comment! ;-)

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 10-02-2013 21:32

Ik ben ook wel voor alle takken te vinden. Wij gaan zowel naar de wedstrijden waar je reining, pleasure, trail, horsemanship, showmanship, hunter, halter,... kan zien
als naar de wedstrijden waar teampenning, cattlepenning, barrelrace, polebending,... gedaan wordt.
Enkel cutting heb ik nog maar enkele keren live gezien. Wordt uiteindelijk ook niet zo heel veel gedaan hier in België he.

Maar heb toch maar reining aangeklikt, omdat ik dat toch wel het liefste zie

Iris van PRAB
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 18-02-2014 21:47

Bericht door Iris van PRAB » 24-02-2014 16:57

Voor mij steekt trail er met kop en schouders bovenuit. Samen met western riding is dat het toppunt van controle. Op elk moment weten waar welke voet zich bevind en die kunnen controleren.

Pleasure en horsemanship volgen daarop.
Pleasure is heel technisch en het vraagt veel vaardigheid om het paard zo soepel en krachtig te krijgen om die stabiele trage gangen te ontwikkelen zonder de verzameling en correctheid te verliezen. In feite is dat de basis van een all around ruiter
In horsemanship zitten de ruiters prachtig en staan de paarden zo fijn aan de hulpen.

Een goed uitgevoerd reiningpattern is wel eens mooi om te zien maar verveelt mij heel vlug.

Hunter ed bekoren mij minder.

Koeienwerk en barrel en polebending zie ik niet graag maar dat heeft niet zozeer te maken met de discipline zelf maar eerder met hoe het merendeel van de ruiters het hier beoefenen.

In showmanship is het mooi te zien hoe fijn het paard is afgesteld op de lichaamstaal van de ruiter. het is de gevorderde versie van NHS

Dit is mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk.

maar ik ben meer benieuwd naar jullie voorkeur. Dit kan ons interessante info opleveren ivm wedstrijdorganisatie.

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 24-02-2014 18:06

Absoluut voorkeur voor reining. Ik hou wel van wat actie. Koeien zijn niks voor mij, pleasure vind ik vrij saai, trail interesseert me ook nog wel

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 25-02-2014 20:25

Reinerfanaat in hart en nieren. Voor mij getuigd reining ook van hoge flexibiliteit en controle. Het is eigenlijk gewone hoge dresuur.
Top off the bill is het dan ook nog eens spectaculair om te zien.

Mijn opleiding heeft ervoor gezorgd de basis van elke discipline te onderwijzen. Maar er zijn dingen die me liggen en helemaal niet liggen.

Geef mij maar Reining en Trail.
Pleasure en Showmanship is nog oke voor me.
Cutting spreekt me enorm aan, maar is niet te beoefenen voor me. Ik kan moeilijk koeien gaan houden.

Teampenning, barrelrace, polebending en nog van die anderen dingen zal ik niet graag zien zolang ze niet goed uitgevoerd worden.
Wat daarvan in Belgie wordt neergezet word ik ziek van. Als het goed word gedaan is het nog wel leuk om te zien. Zelf zal ik het niet uitvoeren.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

bart
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 02-11-2010 20:27

Bericht door bart » 25-02-2014 22:42

Is het qua niveau van de team/cattlepenning-ruiters in belgie dan zo slecht gesteld? Want voor die keer dat ik is naar zoiets ga, dan is het in nederland dat ik ga! Alhoewel het vooral om andere redenen is dat ik dat doe. :wink:
Een paard dat stijgert is niet per se een stout paard.
fb - Barts photography: like, share and comment! ;-)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 27-02-2014 21:50

ik heb gekozen voor "andere". Ik ben geen westernruiter, maar barrelrace vond ik altijd super leuk!!

Plaats reactie