zadelpads van Mattes en 5 star

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Plaats reactie
dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

zadelpads van Mattes en 5 star

Bericht door dravertje » 17-12-2011 13:22

Heeft er iemand ervaring met de pads van Mattes en 5 star?
Ik zoek een pad voor men nieuw zadel, iets van een natuurlijk materiaal, want men paar krijgt van synthetische materialen schuurplekken op haar rug achteraan het zadel. Dit is wel met men huidige zadel, en die drukt daar niet in haar rug ofzo, maar de pad is gemaakt van een slechte kwaliteit vilt en een synthetisch bontje.

Verder vind ik dat die neopreen pads zo vies zijn na gebruik, de pad kan je gemakkelijk reinigen maar je paard ziet er dan echt niet uit, en krijgt van die zwarte plakkende zweetplekken wat ik maar niets vind.
Plus de rug van het paard warmt enorm op tijdens het rijden, wat me niet gezond lijkt. Voor een uurtje rijden kan het misschien geen kwaad maar als we lange wandelingen gaan doen lijkt me dat niet bepaald geschikt.
Alhoewel dat ze overal aangeraden worden!

De pads van Mattes zijn gemaakt van schapenbond.
Die van 5 star van een goede kwaliteit vilt.

Ik overweeg om 1 van bovengenoemde aan te schaffen, wat denken jullie?
Is er misschien een andere merk dat jullie kunnen aanraden?

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 18-12-2011 11:01

Ik gebruik voor te trainen altijd een ergonomic pad van cattleman's, voor buitenritten een heavy duty air ride van professional's choice.

Maar die 5-star pads zien er ook wel leuk uit, heb er geen ervaring mee maar lees er wel goede dingen over.

sablou
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 72
Lid geworden op: 19-09-2009 20:29

Bericht door sablou » 19-12-2011 20:20

Wij gebruiken al sinds vele jaren pads van 5-Star, Engel (gelijk aan Mattes) en Diamond Wool (vrijwel gelijk als 5-Star).

Welk pad is nu "het beste?"
Ja, was daar maar een eenvoudig antwoord op te geven.

Op de 1e plaats zijn we niet geheel onpartijdig; we zijn dealer van zowel Engel als Diamond Wool.
Ik rij zelf al jaren met een 5-Star (de 2 cm dikke uitvoering). Ik heb er ooit eens 2 gekocht en mijn paard Jerry is er erg happy mee. Ik heb ze wel “gemodificeerd”, want de dikke 5-Star pads hebben geen uitsparingen onder de wear-leathers en geen afgeronde kanten. Bij sommige paarden geeft dat drukplekken onder langs de randen.
Dat is de reden waarom mijn vriendin met Chiane er geen meer wil; zij rijdt met de Diamond Wool Contoured Rancher. Die is van zachter vilt als de 5-Star (en ander vilt pads) en heeft zachtere randen. Als mijn 5-Star versleten is, ga ik ook met dat pad rijden.

Waar op te letten met vilt pads?
Vilt bestaat eigenlijk uit wol dat gezet en geperst is. Is het vilt te zacht of te dun is het niet stevige genoeg voor een pad. Dus een goed vilt pad is stevig en dik. Die dikte vult echter op de schouders meer, dan op de vrij vlakke rug van het paard. Hoe dikker het pad, hoe meer het de poort onder de fork vult en hoe groter de kans op knellen wordt. Let dus goed op dat het pad niet te veel vult (vooral bij paarden met steile schoft) . Het Diamond Wool Rancher pad is van zachter vilt; om hier te voorkomen dat het pad voor op de schoft gaat scheuren, heeft dit pad een toplaag van zwaar katoen; zo is het zacht en toch zeer robuust.
Neem nooit pads van vilt en neopreen. Dat laatste adem niet, waardor noch de hitte, noch het zweet weg kunnen; al met al zeer slecht voor iedere paardenrug.

5-Star : heel heel erg goed.
Diamond Wool ; net even beter (en goedkoper).

www.vaquero.nl
MVG
Louis van Kerkhoff

Californian Style Westernriding : www.dutch-remuda.nl

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 20-12-2011 18:42

Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met beide pads die jij nu opnoemt.
Volgens mij hangt de "ideale" pad af naar gelang wat voor paard je hebt. De ene heeft meer behoefte aan een anatomisch gevormde, de andere heeft meer behoefte aan een uitsnijding op de rug, andere een pad die meer zweet opneemt, nog andere aan een pad die zacht is aan de rug,...

Dan is het ook nog te zien of je paard een lange of een korte rug heeft. Ik ben persoonlijk zeer blij van de pads van Pro Choice. Zeer duurzaam, zeer comfortabel, wel een hoog budget. Maar het zijn wel allemaal heeeeeeeel lange pads, dus voor paarden met een heel korte rug zijn die dan weer niet zo geschikt want die kunnen gaan schuren over het kruis van het paard.
Dan heb je ook nog voorkeur in onderhoud waar je naartoe kan gaan. Pads met uitneembare vullinge zijn makkelijker te wassen en sneller droog. Neopreen pads zijn de makkelijkste van al, die spuit je gewoon af en hup.

De Pro Choice pads hebben geen uitneembare vulling dus het duurt dan ook heel lang voor ze droog zijn.

Doordat ik nu zowat trainer probeer te worden heb ik hier een uitgebreid gamma van pads liggen : Pro Choice, WI met uitneembare vulling, vilt, neopreen,...

Mijn voorkeur gaat zoals ik zei uit naar de Pro Choice pads. Maar elk pad heeft wel zijn handigheid vind ik. De neopreens gebruik ik vooral voor paarden in training daar mijn zadels niet op elk paard passen. Neopreen is een beetje anti-slip dus dan blijft het toch wat beter liggen. Ook makkelijk direct af te spoelen. WI met uitneembare vulling gebruik ik meestal voor mijn eigen paarden tijdens herfst/winter (als het slecht weer is), gewoon omdat dit degelijk pads van kwaliteit zijn met makkelijk onderhoud doordat de vullingen uitneembaar zijn. Verder ben ik gewoon ook een beetje "dikke nek" omdat ik mijn peperdure pads van Pro Choice niet zo graag zo snel zo vuil wil. Ze hebben geen uitneembare vullingen dus het duurt dan ook langer voor ze droog zijn.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 21-12-2011 14:42

Even ter info. Je hebt wel kortere pads van Prof Choice. Jack heeft ook nogal een korte rug, dus ik ging daar speciaal op zoek naar en gevonden. Niet zoveel keuze in die kortere pads maar ik ben zeer tevreden over deze pads.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 22-12-2011 18:09

Ja inderdaad, mijn giraffe-pad van pro choice is ook korter dan hun standaardpads. Deze is zelfs net iets te kort voor Jef zijn Bob's zadel, maar perfect voor mijn Billy Cook :)

dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

Bericht door dravertje » 25-12-2011 21:41

Heb ondertussen ook al eens gekeken naar de pads van Diamond wool en engel, zijn er allebei goed uit. Vooral het rancher model komt goed uit de test.
Deze zouden het wel eens kunnen worden! Bedankt voor de tip. :)
Alleen... ik hou wel van die mooie kleurtjes van blankets enzo... of gewoon een felle kleur is ook goed... die pads hebben dat jammer genoeg niet he! :cry:

sablou
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 72
Lid geworden op: 19-09-2009 20:29

Bericht door sablou » 29-12-2011 07:41

Wat dacht je van een mooie blanket.
En zo hoort het ook: pad voor het paard, blanket voor de ruiter.
Voordelen: je kunt (ook de) blankets wassen en je kunt blankets wisselen.
Mayatax bijv.
MVG
Louis van Kerkhoff

Californian Style Westernriding : www.dutch-remuda.nl

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 17-01-2012 13:18

Sorry ik had concreter moeten zijn. Inderdaad die pads van Pro Choice zijn korter. Maar ik had het op de Air Ride pads. Die meestal altijd zolang. Klopt dat of zijn daar ondertussen ook al kortere versies in?
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 22-03-2012 15:40

Ik heb wat kortere air ride pads. Ik had idd hetzelfde probleem, allemaal te lang. Dus ik met mijn latje naar de winkel en idd na veel zoeken heb ik er kortere gevonden. Dus wie zoekt die vindt!
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Plaats reactie