Bit shoppen geweest

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Plaats reactie
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bit shoppen geweest

Bericht door SugarKittie178 » 25-09-2011 23:27

Op een korte tijd heb ik even mijn trainersgamma uitgebreid. Ik heb 4 nieuwe bitten aan mijn gamma toegevoegd. Waarvan ik er al 3 heb getest en zeer tevreden van ben.

Allereerste het elevator-bit :

Afbeelding

Een bit waarbij de shanks boven het mondstuk evenlang zijn als onder het mondstuk.
Het minste dat je contact neemt, doordat de shanks boven evenlang zijn als onder, gaan je onderste shanks naar achteren en de bovenste shanks kantelen naar voren. Dat naar voren kantelen zorgt ervoor dat je druk krijgt op het hoofdstel en ze zo eigenlijk druk achter hun oren krijgen. Dus dit bit is eigenlijk voor paarden die een beetje op hun bit blijven hangen. Je werkt ze er dan niet af door te werken in de mond, maar door een lichte druk achter de oren te zetten.
Het lijkt een heel zwaar en streng bit maar eigenlijk valt dat best mee als je het idee erachter kent. Natuurlijk geef je zo een bit niet aan een onervaren iemand! Let ook op dat dit een tijdelijk bit is. Je rijd een paard hiermee een 2tal weken ofzo en dan moet je weer overschakelen op een ander bit. De bedoeling van dit bit is eigenlijk je paard zacht te houden op een snaffle bit.

Getest op Smart, Forever en een paard in training : Heel tevreden over!

2de bitje : geen idee hoe dit net noemt

Afbeelding

Dit is eigenlijk een soort kruising van het elevator-bit en het correctionbit met babyshanks (volgende bit dat wordt voorgesteld). Zo als je kan zien hangt het mondstuk onderaan. Dus boven het mondstuk is een deel shanks, dit zorgt voor een klein beetje druk achter de oren zoals het elevatorbit. De shankjes die eraan zijn, zijn maar net iets lager als het mondstuk. Wat een ienie-minie klein hefboomeffectje creeert. Dit is het doel van dit bit, introductie tot hefboomeffect en de druk achter de oren.

Getest op Smart en Arany : Goedgekeurd!

3de bitje : Correctionbit babyshanks

Afbeelding

Eigenlijk niet veel over te vertellen. Iedereen kent een correction bit (zo niet even checken bij de sticky), deze heeft gewoon kortere shanks. Je kon het hefboomeffect al creeeren door het vorige bitje. Deze geeft een mooie introductie tot een lepel in de mond.

Laatste bit : Shank bit met ronde vaste port

Afbeelding

Ook niet veel woorden aan vuil te maken. Shanks zorgen voor hefboom. Verschil met correction : bij de correction kan je je shanks appart bewegen. Bij dit bit is het een vast port, dus beide shank bewegen tegelijk. Natuurlijk steeds voorzichtig zijn als je met lepelbitten rijd.

Getest op Forever : Supercontent!!

Zo nu weten jullie wat nieuw is in mijn gamma en kunnen jullie toch volgen als ik het over een bepaald bit heb of jullie een bepaald bit in de mond zien op foto.

(exuses voor de slechte kwaliteit foto's, ik heb ze maar snel genomen)
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 25-09-2011 23:32

4 goeie aankopen , waarvan 3 je zeker nie moogt klagen van de prijs ;) als je da eentje nog koopt bij pvc . En dat met de lepel weten we al da het een heel goe is voor ons mie :D
if you dont stand for something , you will fall for everything

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 26-09-2011 10:41

jaja, wat een collectie weeral bij. En idd vaak zien zo een bitjes er grelliger uit dan dat ze zijn. Het elevator bit gebruiken wij in de dressuuur ook, maar is iets anders van vorm. Bij ons is dat een soort S, die van boven evenlang is als vanonder. Afhangende van hoe de krul loopt werk je achter de oren in voor meer neerwaarts te krijgen en andersom is het voor paarden die te diep gaan om ze meer op te richten.

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 26-09-2011 21:14

Ik rijd zelf altijd met de baby shanks correctional. Heel content van dit bitje, ga er dan ook mee blijven rijden wink
Mooi collectie 8)

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 29-09-2011 14:43

@ Shari: jaja, je bent alle tools voor een echte "echte" trainer in huis aan het halen. Goed bezig!

Ik rij nu buiten met Jack ook op een correction met baby-shanks. Daar reageert hij rustiger op dan een billy-allen (ik vermoed vanwege de tongvrijheid).
In de piste gebruik ook een correction maar met zwaardere scharen. Kwestie van in de piste toch net dat fijner te reageren.
Ik gebruik buiten liever een zachter bit omdat je daar toch echt niet zo consequent bent dan tijdens een training.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 03-10-2011 19:59

@ Bartje : Ja dat eentje van PVC wil ik nog heel graag!

@ ohanner : Leuk om zo eens een vergelijking te horen met de klassieke bitten. Leer ik ook weer bij!

@ Miss Rocky : Kan ik geloven dat je er blij mee bent!

@ Dana : Als ik ooit een "echte" wil worden, zal ik stilletjes aan maar spullen verzamelen zeker :P. Jij gebruikt dus verschillende bitten op Jack?! Vind ik best wel leuk, afwisseling kan nooit geen kwaad denk ik!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 10-10-2011 10:37

Inderdaad, ik gebruik twee bitten. Ik heb gemerkt bij mijn billy-allen intertijd, van zodra ik er ook mee buiten ging rijden, dat hij in de piste er steeds "harder" op werd. Een lesje dat ik dus heb geleerd en zodoende rij ik buiten met een lichter bit . En af en toe ga ik gewoon op stap met touwen halster :lol: .
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Plaats reactie