Welke dekhengst?

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 21-07-2011 20:28

Haha jaja inderdaad goed plan ;)
En het duurt ook nog een tijdje eer het zo ver is he, wie weet zijn de prijzen daar tegen ook terug wat gestegen..

Ik kijk al vol spanning uit naar onze 2 veulentjes volgend jaar.
Eentje rond 1 april en de andere 4 mei. En we hopen op vlekjes. En een speciaal kleurke. En merries. Toch ni te veel gevraagd he? :D

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 22-07-2011 22:46

Ha ha nee hoor helemaal niet veel gevraagd lol

Had al een mailtje van de Eifel Gold Ranch terug gekregen, enig nadeel is wel de afstand. Als je je merrie in een dekstation plaats komt het volgens mijn dierenarts voordeliger uit dan dat je gekoeld zaad laat afkomen en dat je hem moet laten scannen.

Dan is Cras daarentegen op 15 minuten van mijn deur... ach ja we hebben nog tijd en we gaan nog wel eens verder rondkijken wink

Zeg Tinne, is Arany aanvankelijk gefokt in de Golden Paint Ranch? Omdat hij die GP voor zijn naam heeft staan?

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 23-07-2011 12:48

Hij is er niet gefokt, ze hebben de merrie drachtig aangekocht en is er wel geboren. Hij heeft er nog wel volle broertjes en zusjes gekregen, dus was het blijkbaar wel een geslaagde combinatie :) Is geloof ik ook altijd een van de veulentjes die er het eerst verkocht worden.

Hij is een zoon van Taffys Mister Pep, misschien ook wel een leuke dekhengst voor Joly? Hij is de eerste lifetime-goedgekeurde dekhengst van de BQHA. En zijn vader is Mister Dual Pep (Peppy San Badger x Doc Bar-merrie dus één van de 'gouden combinaties' voor reining-paarden of hoe noemen ze die :))
Maar is wel donker sorrel, dus je hebt wel weer veel kans op een vosje :)

Als je je merrie naar een dekstation brengt moet ga je natuurlijk ook wel stalgeld moeten betalen voor de dagen dat ze er staat. Wss wordt dan wel niet elke echo aangerekend, terwijl als ze thuis staat iedere echo gerekend wordt. En dit kan ook al snel oplopen :) De bevruchting moet dan op precies het juiste moment gebeuren, bij optimale hengstigheid, goede eicel zichtbaar,.. Dus das iedere dag scannen.
Ook kunnen ze ginder misschien met vers sperma werken? Das ook weer een grotere kans dat het van de eerste keer lukt, want als het geprepareerd is kan ze hier ook weer op reageren of vocht aanmaken, enz..

Onze veearts staat in voor de KI op de Crass, als je haar nummer ook graag eens hebt wil ik hem ook wel doorsturen?
Vorig jaar hebben we via daar ook merrie laten dekken door dun it on the qt die in Duitsland staat. Dus ik denk dat je via haar ook wel zaad van iedere hengst op de Crass krijgt hoor. Das toch al een beetje makkelijker dan helemaal naar de ardennen te rijden he :)

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 23-07-2011 15:39

Das idd zo... Ik was idd ookal aant denken, als je naar de Eifel Gold Ranch moet dan ben je wel wat onderweg en Cras is vlakbij, ik denk een 15 min. rijden, als je ze dan naar daar doet dan kan je er toch regelmatig heen. Zou is moeten horen of ze via daar alleen met hun hengsten dekken of niet. Het is idd zo dat vers sperma uiteraard het beste is en als ze hengst om de hoek staat is het snel gehaald zullen we maar zeggen wink

Bij Cras staan ook wel een paar leuke hengsten op papier maar qua speciale kleur is er alleen VIVS Dun it... Ach ja we hebben nog tijd om te zien en te kiezen. Eigenlijk zou het ideale zijn, goede papieren, niet te duur en dan nog een leuke kleur wink Straks moet ik nog tot bij jullie komen voor Arany lol

Hoe fokken jullie trouwens met Arany? Uit de hand of ook via KI?

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 24-07-2011 17:14

Haha ja wie weet, ja zijn eerst veulentje was toch al direct een succes :) De eigenaresse van de merrie had wel op vlekjes gehoopt maarja met overo heb je altijd maar 50% kans op vlekken he..
Maar qua bouw en uiterlijk is het echt een brokje! Echt super-gespierd.
En dus is Arany de afgelopen week weggeweest om een opvolger te maken :)

Die merrie heeft hij dus aan de hand gedekt, en bij ons heeft hij er eentje aan de hand en eentje via KI gedekt. Omdat de 2de het echt niet goed liet doen.
Dus hij kan zowel aan de hand als via KI dekken.

Plaats reactie