Welke dekhengst?

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Welke dekhengst?

Bericht door Miss Rocky » 18-07-2011 23:06

Hoi, zoals sommige mss al wel weten ben ik van plan om Joly volgend jaar te laten dekken, ze zou bevallen in het jaar dat Magic 3 wordt. Gezien ik de zomer dan toch met hem zal bezig zijn is het ideaal dat zij dan net met haar veulen zit.

Maar dan komt de hamvraag... welke hengst zal mijn mooie Joly mogen voorzien van een leuk veulen???

Ik ben volop aant rondkijken en zie natuurlijk veel mooie hengsten
sommige helaas onbetaalbaar maar soit...

De goedkoopste optie is een Peppy san badger hengst, ik ken de hengst hij heeft in de Open klasse gelopen en geeft mooie en goede veulens... prijskaartje 550 Euro per dek

Dan nog een hengst die echt wel men ding is maar dan weer vrij duur is Cattlemans Cash, gereden onder Fonck een 2006 Palomino... klein minpuntje is dat Joly een vosse merrie is en gezien vos nogal dominant is is de kans op een palomino vrij klein...

Het mag geen Freckles hengst zijn gezien het al in haar bloedlijn zit...

Van welke hengst zijn jullie fan? Het moet er wel eentje zijn die goede prestaties in de reining neerzet en dus uiteraard een quarter wink

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 18-07-2011 23:09

Ah ja ... Prijskaartje van Cattlemans Cash.... is een nette 1500 Euro auwtch voor mijn portefeuille dus shock

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 19-07-2011 10:18

http://www.stallionlocator.com/nl/breed ... ekhengsten

http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp

Hierbij 2 leuke sites ivm hengsten en kleuren.

Heb je het Quarter magazine, daarbij is altijd een "hengstenspecial" met een groot hengstenbestand erin.

Ik ben ook op zoek voor mijn merrie, maar het is niet gemakkelijk. Zeker niet omdat ik niet weet of Syntra een jaar overslaat of niet, dan had het wel goed uitgekomen haar te laten dekken...

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 19-07-2011 12:12

Je hebt 50% kans op een vos en 50% kans op een palomino hoor, een palomino is gewoon een vos paard met 1 creme-gen.

Cattleman's cash is inderdaad wel een hele mooie hengst maar met een even mooi prijskaartje...
Big Chex to Cash vind ik dan nòg wel mooier, maar das dan ook een dek van 2500 dollar... Dan heb je wel een dubbel AQHA/APHA geregistreerd veulen.

Hier ook een interessante site om denkhengsten te vinden:
http://www.stallionlocator.com/nl/search

Verder heeft Jef, mijn vriend ook een dunskin Quarter hengst, interessant als je speciale kleurtjes wil fokken, met hem heb je maar 8% kans op een vos veulen. Hij heeft langs vaderskant Doc Bar/Peppy San Badger en langs moederskant Hollywood Jac in zijn bloedlijnen zitten.
http://www.allbreedpedigree.com/gp+mister+dual+jac
http://www.desapaints.com/stallion-2/stallion/

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 19-07-2011 12:15

En wil je de kans op vos helemaal uitsluiten moet je voor een cremello/perlino/smoky Cream gaan. Alleen maar palomino/buckskin/smoky black-kleurige veulens :)
Debora, van de stallionlocator en desapaints heeft pas een perlino hengst aangeschaft. Daar kan je ook altijd eens achter horen :)

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 19-07-2011 13:46

Bij Cras Performance Horses staan een paar mooie hengsten en mijn favoriet daar is Vivs Dun It :wink:

http://www.crasperformancehorses.com/_h ... =62&type=q
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 19-07-2011 14:38

Inderdaad, is ook een zeer knap paard, maar daar lopen ook wel massa's nakomelingen van rond.. Dus dan heb je er ook maar eentje die de 13e in een dozijn is he..
Wij zijn er overlaatst nog geweest met Arany en die Mistermodelquestion is ook niet mis hoor! Wel meer een halter/pleasure paard volgens mij.
En verder mag je ook niet vergeten dat je er met die dekprijzen belange niet komt. KI kost je ook nog eens +-200 eur per poging...
Maarja aan een natuurlijke dekking zijn ook risico's verbonden en ben je je merrie ook weer enkele dagen kwijt.

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 20-07-2011 01:23

Ik had al eens aan het kijken geweest op de site van Eifel Gold Ranch, ze hebben zelf 4 hengsten staan, waaronder Peek a Boom maar ze bieden ook sperma aan van een heel deel amerikaanse hengsten waaronder Topsail Whiz voor de luttele som van 10 000 dollar shock
maar ook nog een aantal betaalbare andere hengsten...

In eerste instantie hecht ik meer belang aan de kwaliteiten van mijn toekomstig veulen dan de kleur maar als je beide kan hebben zou dat
natuurlijk geweldig zijn D
Verder is het ook Joly haar eerste veulen en daarom zou ik liever ook nog geen fortuin uitgeven aan dekgeld. Ik zou eerst graag is zien wat voor veulens ze geeft en of dat allemaal wel vlot gaat gaan en dergelijke...

@ Marc Vivs Dun It is idd een mooie hengst en Cras is helemaal niet ver van bij mij, ik zal zeker eens kijken naar de hengsten die ze aanbieden.

@ Tinne Heb je al nakomelingen van Arany? En hoe zijn zijn prestaties in de reining? Dekgeld? wink

@ Gwen Niet evident om een hengst te vinden waarvan je ergens zit tusse puike prestaties en betaalbaar dekgeld eh roll

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 20-07-2011 08:17

Miss Rocky schreef:Ik had al eens aan het kijken geweest op de site van Eifel Gold Ranch, ze hebben zelf 4 hengsten staan, waaronder Peek a Boom maar ze bieden ook sperma aan van een heel deel amerikaanse hengsten waaronder Topsail Whiz voor de luttele som van 10 000 dollar :shock:
maar ook nog een aantal betaalbare andere hengsten...

In eerste instantie hecht ik meer belang aan de kwaliteiten van mijn toekomstig veulen dan de kleur maar als je beide kan hebben zou dat
natuurlijk geweldig zijn :D
Verder is het ook Joly haar eerste veulen en daarom zou ik liever ook nog geen fortuin uitgeven aan dekgeld. Ik zou eerst graag is zien wat voor veulens ze geeft en of dat allemaal wel vlot gaat gaan en dergelijke...

@ Marc : Vivs Dun It is idd een mooie hengst en Cras is helemaal niet ver van bij mij, ik zal zeker eens kijken naar de hengsten die ze aanbieden.

@ Tinne : Heb je al nakomelingen van Arany? En hoe zijn zijn prestaties in de reining? Dekgeld? :wink:

@ Gwen : Niet evident om een hengst te vinden waarvan je ergens zit tusse puike prestaties en betaalbaar dekgeld eh :roll:

Ja als ik van jou was, zou ik ook voor zowel prestaties als kleur gaan hoor :) Het vergroot in ieder geval je verkoopskansen :)
Wat zijn je plannen eigenlijk met het veulen? Houden of verkopen? Want voor de verkoop moet je echt wel rekening houden met de zeeer lage prijzen voor het moment.. en het ziet er naar uit dat het alleen nog maar gaat verergeren.

Wij zijn een paar weken geleden nog gaan kijken naar een knappe 3-jarige hengst, rechtstreekse zoon van Burnt Starlight, vraagprijs 1500eur.... Dit is evenveel als de dek van deze hengst kost. En rond dezelfde tijd heeft een vriend van ons een Quarter merrie ergens gratis gaan ophalen. Dus papieren of niet, zowel goed als slecht, veel zijn ze op de moment echt niet waard.

Dus eigenlijk is fokken momenteel meer een kwestie van je geld er terug uit te halen ipv er iets aan te verdienen.. Dus moet je je afvragen of je al die extra last en het risico er voor over hebt.
Volgend jaar verwachten we 2 veulens, maar als het zo blijft duren wordt er het jaar er op niks meer gefokt... Ofwel moet je ze houden ofwel praktisch gratis weggeven.

Arany zijn eerste nakomeling is net geboren, je kan hem bewonderen op het facebookprofiel van desapaints. En de merrie wordt momenteel terug door hem gedekt. Verder zijn onze 2 merries ook drachtig van hem op het moment..

Op die site kan je ook meer foto's van hem zien, tis een echt reining-type: niet groot maar 1 brok spieren.Hij is nu net 3 jaar geworden, maar zat nog volop in de groei, dus de verdere zadelmak-making moest nog even wachten van de ostheopaat. Nu staat hij op de wei, maar er voor heeft hij dus een tijdje bij Shari gestaan. En binnenkort kan er terug mee begonnen worden. Op de site vind je ook verdere uitleg over zijn bloedlijnen+de prestaties er van.

Heel leuk allemaal die veulentjes hoor :) maar je moet het echt wel eerder voor je plezier doen dan om er winst uit te maken. We hebben 1 merrie met KI laten dekken en ik denk dat we met 500eur nog niet toekomen voor enkel en alleen de kosten want de dek koste ons niets.

Maar in ieder geval veel succes er mee he! :D ik wil je niet ontmoedigen want zoals ik al zei: tis echt heel leuk om zo'n schattig veulentje in je wei te hebben rondlopen :D Maar tis toch beter om de voor-en nadelen te weten vooraleer je er aan begint he? :)

http://www.facebook.com/profile.php?id=100001242906391
http://www.desapaints.com/

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 20-07-2011 11:17

Op de www.elba-ranch.be staat er Sunny Eldorado, heeft al enkele goede nakomelingen en doet het goed in de westernsport, oa reining.

Ik wacht nog even af voor mijn merrie, zal voor binnen een jaar of 2 worden. Rond haar 10j. Normaal hou ik dat veulen, maarja een eerste veulen is altijd afwachten wat het geeft.
Ondertussen kijk ik wel al rond naar hengsten.
Dan heb ik ook eerst nog de tijd om me bezig te houden met mn 2jaars.

En voor de verkoop moet je het momenteel inderdaad niet doen. En de kosten lopen sowieso hoog op.

Plaats reactie