Quarters Goldy en Sanjo

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Plaats reactie
Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Quarters Goldy en Sanjo

Bericht door Gwen » 08-07-2011 21:23

Beide paardjes nog eens aan het werk gezet.
Het was weer maanden geleden dat we wat werk in de round-penn gedaan hadden...dus bij deze:

Sanjo 2,1 jaar, terug een flink paardje geworden (nu hij ruin is)
Afbeelding

Film Sanjo in roundpenn:
http://www.youtube.com/watch?v=RlDqvMVRtWU
Alles moet nog wat opgefrist worden, maar de basis is hem wel bijgebleven.

Goldy 8,3 jaar
Afbeelding

Film Goldy in roundpenn:
http://www.youtube.com/watch?v=N1ORmYzgUvk
Hier mag ik iets kordater zijn. Maar ach ik heb een rustig karakter en straal dit onbewust ook altijd uit. Vanbinnen is er veel aan het werk, maar dat zie je niet. Zolang men paarden doen wat ik hen vraag ben ik blij. En je mag het zelf komen ervaren, mijn paardjes hebben dezelfde rust en op het juiste moment explosie als mezelf...

Goldy opwarming:
http://www.youtube.com/watch?v=w6iFOkM7178
Ja de WHOO, zit er nog niet in eh..ik kreeg het weer niet gezegd :p
Het draaien moet nog beter afgewerkt worden tot de laatste pas.
Bij de 'back' was ze aant profiteren, al had ik daar beter gelijke teugeldruk gehouden ipv de oude minder goede gewoonte van links-rechts te houden. Het is niet hard dat ik het doe, ze opent de mond ook niet...ze wist zelf goed genoeg waarom het gedaan werd. Ik ken mn paard, maar ze kent mij ook ;)
Naar het einde van het filmpje kom ik op 1hand, en zie je dat ze zich al beter begint te geven in de verzameling.
(We waren hier nog maar net bezig met de 'les'.)

Goldy lope:
http://www.youtube.com/watch?v=tde7gdJhxk4
Meer neus naar binnen, stelling vragen.
Op één hand is ze wel relaxter en komt ze beter onderin.

Afbeelding
Hier vind ik zelf al verbetering in...toch tov de vorige keren. Het moet nog meer verzameld, bolle rug en hoofd lager. Minder remmen op voorhand nog, maar het komt! Nu nog mijn geroep beter en benen iets gesterkter naar voren.

Alles kan nog steeds beter... we doen ook verder aan onze opleiding bij Syntra en krijgen nog verder privélessen.
Het moet ook plezant blijven...dus beetje bij beetje komen we er wel. ;)

Gast

Bericht door Gast » 09-07-2011 09:17

Sanjo is kei tof!
Super toffe aftekening :D

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 09-07-2011 20:56

Ze zien er alle twee zeer goed uit! wink
ik ben eens benieuwd hoe Sanjo het onder het zadel gaat worden doen? Ga je hem in training zetten voor de basis of ga je het hem zelf leren?

Goldy loopt idd mooi ontspannen maar ik heb wel de indruk dat ze gewoon door je stop door loopt int laatste filmpje, ze zet nog enkele stappen voorwaarts... Ik zou ze direct achterwaarts zetten na de stop zodat ze denkt dat ze achteruit moet ipv gewoon te stoppen. Ik doe dit ook steeds met Joly en onze stops zijn al veel verbeterd wink

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 09-07-2011 21:05

Dank je wel!

De moeder van Sanjo heeft hier ook enkele jaren gestaan en ik heb er dus ook veel mee gereden...en die zat super. Wel een koppige, maar braaf koppig ;) Dat was een heel fijn paardje, dus hopelijk doet haar zoon het zeker zo goed...ik ben ook benieuwd!
De basistraining/het zadelmak maken, daar voel ik me niet klaar/geschikt voor en ga ik dan ook aan iemand anders overlaten.
Heb dat met Goldy ook gedaan en dat viel heel goed mee ;)

Wat je zegt van back na stop, dat heb ik ook al ontelbaar veel met haar gedaan. Hier loopt ze uit (deels uit nonchalant gedrag) maar ook door de slechte bodem. Er is momenteel veel te weinig zand op, waait ook elke dag verder weg en het is dus te hard om in 1x te stoppen.
Maar er is sowieso nog werk aan dat stopje.
Bedankt om te reageren!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 09-07-2011 21:44

Leuk om nog eens beelden van je te zien!!
En vooral Sanjo: wat een knapperd! Ben benieuwd naar meer over hem!!!

1ding over het grondwerk met Sanjo:
Wij hebben geleerd en ook in de cursus kwam dat uitdrukkelijk aan bod dat is dat je je paard nooit van je weg mag laten draaien om van richting te veranderen. Er moet ene zodanige controle zijn over je paard dat je je paard eerst laat stoppen, dan naar je toe laat draaien en dan in de andere richting terug laat vertrekken. Het is de moeilijkste weg, maar wel diegeen met het meeste leiderschap en controle. Ze zeggen, ik zet: ze zeggen: dat als je paard met zijn hoofd van je wegdraait, hij de baas is op dat moment.

Nu op jou filmpje denk ik echt niet dat dat het geval is hoor met Sanjo.
Het is maar wat ik geleerd heb.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 09-07-2011 21:50

Wel ik heb daar idd ook al verschillende dingen over gehoord.
Bij Goldy heb ik dat bv nooit gedaan gekregen.
Bij Sanjo eerst ook niet, was voor hem even zoeken, maar in het western grondwerk is dit als een rollback, en moeten ze dus beide kunnen.
Sanjo als hengst naar me toe laten draaien was ook veel te gevaarlijk, die kwam soms te dicht en als je ze dan van je weg moet 'jagen' en ze gooien hun poep na...dan komen ze wel dicht.
Dus zolang ik kies wanneer hij draait en hoe hij draait, vind ik het goed zo. Aan de longeertouw bv, moet hij wel naar de andere kant draaien eh ;)

Maar een terechte opmerking!

(en ik ben ook blij nog eens iets gepost te hebben ivm training)

Plaats reactie