Moodswing merrie ?

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Plaats reactie
Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Moodswing merrie ?

Bericht door Miss Rocky » 08-06-2011 22:19

Hoi, hoi

Ik was vandaag gaan rijden en had me toch weer enkele bedenkingen zo.

Joly kan in principe alles (behalve een goede sliding stop, zover zijn we nog niet shock ) maar toch... soms denk ik bij mezelf grrr ezel! Ik heb echt al meermaals ondervonden dat ze echt wel loopt gelijk haar humeur van de dag zit.

Op een goede dag, krijg je mooie stops, loopt ze netjes, doet wat er van haar gevraagd wordt, spins zijn best ok moeten alleen wat sneller en een aandachtspuntje is dat ze voorwaarts moeten blijven.

Maar op een slecht gehumeurde dag... vraag een stop en je steekt er bijna langs voor af omdat mevrouw gewoon haar twee voorbenen in de grond plant. Vraag een sidepass en let op voor de achterpoot die naar de spoor trapt omdat mevrouw eerst niet wenste te reageren op de druk van het been. Vraag een spin en mevrouw gaat omhoog omdat ze geen zin heeft, als ze dan toch moet dan moet je niet denken dat haar achterste blijft waar het is, nee hoor dan springen we gewoon gelijk een gekke ezel mee int rond met de achterkant. Zet ze dan direct voorwaarts om dan met een bok uit de spin te komen....

Ja vrouwen.... hallo kroket seg! Ze kan het maar als ze niet wil... vechten om er iets uit te krijgen hoor.

Ik volg elke week les met Joly en er iswel steeds vooruitgang maar er zijn zo van die dagen... GRRR ik zou ze aan een nageltje kunnen hangen

Ben ik nu alleen met zon moodswing merrie? Of hebben jullie ruins of hengsten dat ook? Ikzelf heb de laatste 15 jaar eigenlijk alleen nog merries gehad. En magic is nog te klein natuurlijk wink

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 08-06-2011 22:26

Het is denk ik 1 van de redenen waarom ik niet graag met merries rij. Niet bewust, maar blijkbaar eindig ik altijd met een hengst of een ruin.
Hengsten hebben ook hun dagen natuurlijk, maar over het algemeen zijn ze toch stabieler in hun gedrag qua rijden.

Zobra
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 08-06-2011 09:44

Bericht door Zobra » 08-06-2011 23:09

Hmm, dat is toch wel redelijk typisch 'merriegedrag' he, wij hebben er thuis ook zo eentje lopen (paard van mijn moeder), kan super lopen maar op dagen dat ze niet wilt, ja, dan is er echt niets mee aan te vangen... aan het been plakken, rug wegdrukken, etc, etc...

Nu zijn we sinds 2 maanden bezig met het geven van regumate (een hormonenpreparaat dat gebruik voor merrie's die last hebben van hun cyclus), na overleg met onze dierenarts weliswaar en ik moet zeggen, het is een wereld van verschil, ze is echt veel stabieler en veel relaxer. Tegenwoordig is het ook een product dat van de dopinglijst is afgehaald dus zelf als je wedstrijden rijdt kan je hier gebruik van maken! Ik had aan mijn dierenarts gevraagd of het op lange termijn geen probleem zou kunnen vormen omdat het toch om hormonen gaat, maar volgens hem was dat niet het geval, zolang je maar af en toe eens een tussenpauze inlast, in de winterperiode bv...

Net zoals Ohanner heb ik het ook eerder voor de ruinen of hengsten, al heb ik ook wel al hele fijne merrie's gehad om te rijden, een beetje geluk hebben zeker?

:)

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 09-06-2011 15:31

Zou er een verschil zijn tussen merries die wel of niet veulens hebben gehad?
De merries waarop ik mag rijden voor de lessen bij cras, zijn ook fokmerries en al op ouderdom, zo rond de 15 jaar, zal er ook wel iets mee te maken hebben zeker :)
maar nog nooit problemen mee gehad en dat zijn dan lespaardjes...
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 10-06-2011 07:58

Ik heb het hier ook al mogen meemaken met paarden op training. Vooral in de tijd dat ze hengstig staan vertonen ze dat soort gedrag. Met Forever mag ik niet zeggen dat ik dit al meegemaakt heb. Ik rij ook liever met een ruin of een hengst, en dan vooral met een hengst. Vraag me niet waarom, maar daar kan ik blijkbaar in mijn ogen het beste mee "overweg", voelt het leukste voor mij aan om mee te werken.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 10-06-2011 11:34

Ook één van de redenen waarop ik liever geen merrie heb. Mijn vorig paardje was ook een merrie en die was gewoon altijd gevoelig (of ze nu hengstig was of niet, het was geen pismerrie).
Nu mijn vriends ruin is ook zo'n gevoelig paard maar dan ook altijd. Zijn merrie is dan weer eentje die gewoon altijd dezelfde is. Allé vroeger, toen hij al eens met haar reed, merkte hij toch geen verschil. Ben wel eens benieuwd als ze hengstig komt te staan of er verschil is, ik denk eigenlijk dat dit gaat meevallen bij haar.
Maar toch, geen merries meer voor mij. Ik heb al genoeg aan mijn eigen moodswings :lol: .

Bij ruinen gaat het de ene dag ook al eens beter dan de anderen, het blijven dieren natuurlijk maar zo extreem verschil in gedrag als bij merries heb je toch meestal niet.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Zobra
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 08-06-2011 09:44

Bericht door Zobra » 10-06-2011 11:59

Gevoelig zijn vind ik persoonlijk helemaal geen probleem, ik heb liever een paard dat wat gevoeliger is want die nemen over het algemeen ook veel sneller nieuwe dingen aan, als je maar weet hoe je ze moet aanbrengen. Voor dressuur is dat in ieder geval een 'plus' als ze wat 'sensitiever' zijn zoals ze dan zeggen.

Wat ik vooral 'vervelend' vind bij merrie's is dat die hoogtes en laagtes zoveel verschillen, de ene keer alles, de volgende keer niets en ze zijn in mijn opinie ook moeilijker ontspannen te krijgen en daar begint eigenlijk alles mee, een paard dat niet ontspannen is, mja, dat is alleen maar om problemen vragen he. Ruinen en hengsten, ja die kunnen ook wel is een mindere dag hebben maar die zijn meestal toch wel stabieler in hun gedrag he en ik denk dat daardoor ook vaak het gevoel ontstaat dat het gewoon allemaal net iets sneller gaat om nieuwe dingen aan te leren enzo.

Ik ben nu de laatste 3 weken de merrie van mijn moeder aant doorrijden, en ze heeft me eigenlijk aangenaam verrast, ik denk dat ze ergens begrepen heeft dat er plaatje 'te koop' boven haar hoofd hing :-)

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 10-06-2011 21:06

Joly is momenteel 8 jaar en heeft nog geen veulens gehad, waarschijnlijk ga ik haar volgend jaar laten dekken zodat ze in de zomer van 2013 stilstaat zodat ik Magic kan doorrijden, die is dan 3 jaar. Plan is dat Joly tegen dan alles onder de knie moet hebben zodat ze eigenlijk gewoon ff op pauze staat wink

Ik denk dat het er bij haar ook vanaf hangt of ze er zin in heeft of niet of net te veel zin... Ik reed vroeger ook met ruins en qua werklust vond ik hen idd ook consequenter. Joly daartegen kan met dagen echt punten scoren dat ik op een half uur terug afzadel omdat ze zo goed loopt. Andere dagen daarentegen ist anderhalf uur werken om gewoon de basis deftig te krijgen. Tis een echt vrouwtje denk ik.

Ik heb toch wel bewust een merrie gekocht met een deftig papier omdat ik zo iets heb van een ruin is goed om mee te rijden maar verder kan je er niets mee. Een merrie kan je nog laten dekken of als ze mankementen krijgen heb je nog een fokmerrie...
Hengsten zijn dan toch ook weer echte boys, is even zien of ze niet de bovenhand kunnen krijgen. Als de papieren niet dat zijn mogen voor mijn part de ballen eraf... haha maar das persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Vind het gewoon teveel gedoe qua vervoer, op de weide, het buitenkomen etc.

Dus zal ik het met mijn moodswing merrie moeten stellen denk ik... in goede en kwade dagen lol

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 12-06-2011 11:52

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie...Goldy is er ook 8j en Sanjo nu 2j...dus volgend jaar starten we met zijn zadelmak maken (is nu ook ruin, en das al een groot verschil!) en dan ook Goldy die laatste maanden op rust en hopelijk drachtig.

Tot haar 6 jaar heeft ze ook van die dagen gehad, zoals je zegt bij Joly, maar ik moet zeggen dat die nu al iet of wat stabieler wordt. Bij de hengstigheid heeft ze nog wel haar momenten van 'ik kan/doe niets meer'. Maar hoe meer ik haar nu train, ook meer op verplaatsing, hoe constanter haar gedrag wordt.
Enja nadat ze een veulen hebben gehad kunnen ze soms ook nog veranderen, dus dat valt af te wachten.

Plaats reactie