Examen Brevet A Syntra

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Plaats reactie
Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Examen Brevet A Syntra

Bericht door Gwen » 19-05-2011 21:16

Examen Syntra Brevet A achter de rug....en het ging goed!!!

Proper gewassen paard met gepoetst materiaal en in nette kledij met toebehoren, hebben we deze dag super doorstaan. Veel stress, maar gewapend met een relaxpilleke (of 3) en een lekker zonnetje en super fijne groep mensen, was deze dag geslaagd.
101 op 135 theorie + praktijk

Goldy wou bij de opwarming even zot gaan doen, maar we hebben haar meteen aan het werk gezet en laten uitlopen....geen gebok gehad die dag, oef, super!
Ze was flink en deed wat gevraagd werd.

FILM Showmanship at Halter: http://www.youtube.com/watch?v=_g4tq2kewW8

Afbeelding

Afbeelding
Hier was ze even uit evenwicht, omdat de achterste voet nog iets beter moest staan.

Afbeelding
Mooi beenwerk wel.

Afbeelding
We kunnen het wel...

FILM Horsemanship: http://www.youtube.com/watch?v=jSRZH0aDz30

Afbeelding

--> Volgende stap is zoveel mogelijk rijden op 1hand, daar ik gemerkt heb dat ze hier vlotter op begint te reageren.

FILM Trail: http://www.youtube.com/watch?v=LDlk8dsD-HE
brug oké - balken 1e getikt v/d 4 - sprong 40cm oké - back tussen balken oké
FILM deel2: http://www.youtube.com/watch?v=d2AuSS6J1D8
Afbeelding
We hadden meer geoefend langs deze zijde en jha, dan gaat dat ook beter. Maar vorige keer had ze nog bang van de poorten, dus dit is al een goede stap vooruit. Thuis oefenen we enkel met touw en handvat ipv stevige uit hout.

Afbeelding

FILM Pleasure: http://www.youtube.com/watch?v=44I58EDGF7s
DEEL 2: http://www.youtube.com/watch?v=RjC41IIP7EE
DEEL 3: http://www.youtube.com/watch?v=dMOKMikmEvE


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En...wat denken jullie ervan...hebben we al flink gewerkt...(tis toch een mooi "begin" eh)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 20-05-2011 23:49

Showmanship at Halter : Jammer bij de eerste maal dat je moet stoppen dat ze enkele passen opzij deed. Verder heel netjes moet ik zeggen! Mochten jullie naast je paard lopen in draf? Ik heb moeten stappen terwijl mijn paard draafde. Is het je zelf al opgevallen dat als je proef afgelopen is (denk ik aangezien je knikte) en je je laatste keertwending op de achterhand maakt dat die eigenlijk beter was als de andere 2? Misschien omdat je stress er ineens af was?!

Horsemanship : Shanks op 2 handen? Normaal ook niet toegestaan dacht ik?! Nog meer werken aan die verzameling! Nette proef. Enkel bij de cirkel linksom als je aanspringt in galop zie ik je niet de tijd nemen om je paard in stelling te zetten. Ze valt daar met haar schouders naar buiten en spring daarom in de verkeerde galop aan. Maar mooi gecorrigeerd! Of was dat geluk :p? Achterwaarts gaat ze wel mooi he!

Trail : Bij de poort was het dan de bedoeling dat je normaal open duwde en niet langs de andere kant moest en ze opentrekken? Want daar ben ik je even kwijt. Het vierkant had je voor mij op een iets trager tempo mogen doen. Trail duid op controle en rust, je hoeft je niet te haasten. Neem je tijd!

Pleasure . Ja sorry, vind ik echt pokkesaai :p. Dus ook niet teveel comment. Ziet er goed uit, ze begint al goed te lopen in galop

Dus wat zijn jou ervaringen van de lessen in het syntra? Nu dat je al een jaartje achter de rug hebt...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 22-05-2011 14:38

hehe Shari, idd die stress eh...sorry voor de taal: maar dat verkloot het echt eh... :D maar kan het niet helpen, had al anti-stress pillekes genomen wat ik tervoren nooit had gedaan :P

Bedankt ook dat je op elke proef wil reageren!

Show a H: ze doet die laatste idd stukken beter.
Wel, dat hebben ze ons zo laten doen...bij mijn trainer mag ik dat ook niet, vond het ook raar. Het was ook moeilijker voor Goldy, want zo zijn wij het niet gewoon. Ik stap ook in draf naast haar normaal gezien, doet ze ook beter.
Er had een mede-cursist op de laatste moment mijn teadrope korter gedaan, die doet ook wedstrijd, dus ik dacht, oke, ik zal wat te lang gedaan hebben...niet dus..vandaar dat ze slechter stopte, had haar gewoon niet (zoals anders) in de hand. Ze hoeft zeker niet kort gehouden worden daarbij.

Horsemanship: mag idd niet, maar hebben de 2 andere lesgeefsters ons weer niets van gezegt. Tuurlijk weten we dat dat niet mag, buiten bij trainingskes, maar dan kwam PVC idd van, zo niet, nuja, we waren met vele zo en dan hebben ze er gewoon een punt voor afgetrokken. Ik kon wel wisselen van bit, maar dacht ok, laat nu zo maar. Anders werden we beide nog onzekerder, daar ik ermee niet meer gereden had. Ik had het wel kunnen doen op 1 hand, ben er haar ook volop mee aant oefenen nu en ze doet dat goed.
- Verzameling blijft idd een werkpunt, nuja gaat niet op één twee drie, ben er al maanden mee bezig. Maar daar had men trainer me thuis vroeger op moeten wijzen...achja, nu weten we hoe en wat en komt het wel.
- Nenee, ik wist dat ze verkeerd aansprong, blij dat we dat gevoeld hebben.
- back doet ze graag en dan ook goed, das fijn ja.

Trail doet ze thuis rustig, (tenzij op iets serieus doorvragen) maar op verplaatsing is da maar iets stom zenne (vind zij, ik doe dat wel graag), het moet vooruit gaan bij haar :)
Tis dan ook een merrie met cuttingbloed...
Dus het vierkant tikt ze gelukkig niet, maar kan ze idd veel properder. thuis gaat het stap, wacht, stap... ook bij de andere oefeningen omdat ik weet dat op een proef ze het altijd sneller wil doen "aja ik kan da toch zeker".
Die poort...ja, nog zoiets...altijd thuis geoefend langs de andere kant, stom, ma nu weet ik da dus...en dat is de kant dat ik redelijk goed doe op het filmpje. De normale zijde, kreeg ik ze maar niet naast. Ze begon er zo onnozel op te doen en ik verdee men tijd. Zelfs met sporen had het geen zin. Vandaar dat ik gewoon voor de overkant gegaan ben, vond dat beter dan het gewoon over te slaan.

Pleasure was ik wel tevreden over.
(Heb er al ergere meegemaakt...door mijn stress ook weeral ze :oops: )

Wat ik van Syntra vind: ben super blij dat ik eraan begonnen ben!
We hebben echt al vooruitgang geboekt op vele vlakken, zowel ik als Goldy en met oog naar het rijden van andere paarden (later van mezelf eh). De achtergrond info vind ik ook erg leerzaam. Ze nemen tijdens de les ook goed de tijd om je te beoordelen en tips te geven tijdens de oefeningen. Enkel zo kan je meer bijleren eh, want in groep is het voor een lesgever altijd veel ineens om te volgen en op in te gaan, maar ik vind dat ze dat goed doen.
Ieder heeft ook zo zijn punten waar hij/zij op let. Tis ook goed dat mijn vriend wou filmen met vele lessen, dan kan ik dat nog eens bekijken. elke keer werden er wel nieuwe dingen gedaan en dus ook nieuwe punten om aan te werken.
Onze groep valt ook heel goed mee...hopelijk zijn er genoeg om volgend jaar te starten, dat zal nipt worden!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 22-05-2011 15:51

Verbazingwekkend hoe een paard op een andere plaats zich zo anders kan gaan gedragen he. Maar hoe meer je op verplaatsingen gaat, hoe meer dat betert hoor. Mijn eerste examen had ik ook stress, maar ik heb nu wel geen pillen genomen hoor :p. Helpte die dan?

Ik heb er ook al heel veel van bijgeleerd. Zeker geen spijt dat ik de opleiding ben gestart. Ben je ook van plan ze helemaal af te maken?!
Ik hoop voor jullie dat jullie met genoeg gaan zijn. Wij hadden dit jaar bijna het hetzelfde probleem!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 22-05-2011 16:14

Hoever ik ga met de opleiding zien we nog wel...sowieso had ik graag de 3jaar gedaan.
ivm volgend jaar, pvc ging zen best doen om ook met minder door te gaan... met hoeveel zijn jullie nog gestart?

Mijn stress is soms te erg, ze lachtten er nog mee "zeg zo koud is het toch niet dat je moet staan bibberen" :oops: :P Ik zit echt te knikken en beven, frustrerend hoor, want in men hoofd lijk ik geen stress te hebben. Eens ik aan het rijden ben, is dat gedaan, maar de buikstress blijft blijkbaar genoeg aanwezig om Goldy het te laten merken.
Die pillen hebben wel even gewerkt ja, beter dan niets allesinds. (De apotheker raadde ze aan.)

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 23-05-2011 21:22

Ik vind dat je wel duidelijk de algemene vooruitgang begint te zien met Goldy! Dat is toch een goed teken en jullie zagen er echt net uit en door het weer en zo een mooie buitenpiste met wit zand komen al je beelden en foto's mooi uit! Leuk om zien!
Hop naar het volgende jaar zeker hé!

Plaats reactie