Training Goldy III

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 25-07-2010 22:29

pfff.. Ik zal maar niks zeggen, want van mij wordt die kritiek niet aanvaard.

Sablou, ik hoop dat ze met jouw tips iets doet.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 25-07-2010 23:50

Gleyla schreef:pfff.. Ik zal maar niks zeggen, want van mij wordt die kritiek niet aanvaard.

Sablou, ik hoop dat ze met jouw tips iets doet.
Dat heb je verkeerd verstaan denk ik, tuurlijk willen we jou commentaar, maar zoals we het daar al eens over gehad hebben, iets netter geformuleerd. En dat heb je onlangs beter gedaan en je gaf zelf toe dat dit een probleem is voor jou. Maar tuurlijk willen wij je commentaar!
En als ik even in Gwen haar plaats mag spreken: ik denk dat zij zeker elke nuttige en duidelijke tip gebruikt in haar trainingen.

sablou
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 72
Lid geworden op: 19-09-2009 20:29

Bericht door sablou » 26-07-2010 09:30

Sablou, ik hoop dat ze met jouw tips iets doet.
Ik neem even aan van wel.
Als ze dat niet doet, is er voor mij ook niets aan de hand, want ik heb er geen pijn van.
Ik denk overigens dat iemand die dit soort topics start, toch wel uit kijkt naar de reacties.
Anders maak je geen filmpjes en zet die op Internet.

Overigens is het voor een buitenstaander, 200 km van de plaats van handelen, lekker achter de PC, natuurlijk makkelijk, om anderen te “beleren”. Ook voor mij.
Ik weet bij god niet hoe dit paardje reageert, hoe de ruiter zit, of alles soepel loopt.
Ik – en anderen – krijgen niets mee van de balans (of onbalans) van paard of ruiter.

Wat ik er mee wil aangeven, is, dat het in theorie allemaal leuk is om “opbouwende kritiek” te geven, maar in de praktijk heeft Gwen (en ieder ander) daar allemaal niet zoveel aan.
Het is letterlijk mosterd na de maaltijd en een beetje “schieten” op beelden die “historie” zijn.
Gwen heeft haar rondje al lang gereden, als ze de reacties leest.
Paardrijden en paard-inrijden kan alleen met een strenge instructeur (zachte heelmeesteres maken stinkende wonden) die van toeten en blazen weet en die dat “on-line” en “on the spot” doet.
Boeken en Internet ten spijt, gaat dat niet anders.

Soms wil je op een forum, zoals deze, even wat feedback.
Dat mag gerust “pittige” feedback zijn, want we zijn geen kleine kinderen met een tekendoos en een vel papier.
Zeg wat je er van denkt – probeer fair te blijven – en realiseer je dat de “ontvanger” er eigenlijk niet zoveel mee kan…..
MVG
Louis van Kerkhoff

Californian Style Westernriding : www.dutch-remuda.nl

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 07-08-2010 13:34

En Sablou - Louis, heeft bij mij mogen langskomen!
Het was een interessante en leerrijke uitleg en zoals je zegt, je moet erbij zijn om effectieve kritiek op tips te kunnen geven.

Wat er lang zat aan te komen voor Goldy en omdat hier in de omstreken weinig tot geen zadelmakers zijn - had eerst nog overwogen om een zadelwinkel te laten komen en diverse te passen - probleem is altijd : hoe weet je en wie kan het je tegoei zeggen, dat het zadel overal even goed past voor je paard?! Dus heb ik Louis gecontacteerd en krijgt Goldy een zadel op haar maat, wat een speciaal maatje is.
Wat kijken we hiernaar uit!

Voorlopig ga ik iets maken om het huidige zadel hopelijk iets beter te laten liggen. Want het schuift dus steeds naar voren, wat blokkage van de voorhand geeft, wat ik zelf ook goed merk bij diverse oefeningen.

We concentreren ons nu even op een rustige trail...

Trail 1: Jog over balken. Walk tussen 2 balken door. Walk over balken en backup.
http://www.youtube.com/watch?v=qLUTt6XSU4U

Trail 2: Walk over W-ligging van balken
http://www.youtube.com/watch?v=-buUuG0SReI

Trail 3: Walk over 3 horizontale balken
http://www.youtube.com/watch?v=0-iWX4dkgp4

Trail 4: Back in L-ligging balken. Camerman zette net uit bij opstart sidepass.
http://www.youtube.com/watch?v=HJQ32cTz5CY

Veel op trail oefenen we niet, af en toe enkele balken en kegels als tussendoortje. Dus dit was nog eens een opfrissing.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 07-08-2010 15:12

Joepie! Nieuw zadel!! Nu nog even wachten tot hij af is dan hé. Hoe lang gaat het nog duren?
En ondertussen kan je idd wat focussen op andere oefeningen.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 07-08-2010 17:07

ohanner schreef:Joepie! Nieuw zadel!! Nu nog even wachten tot hij af is dan hé. Hoe lang gaat het nog duren?
En ondertussen kan je idd wat focussen op andere oefeningen.
Tot december, er zijn nog wel enkele mensen voor me en vermits het handwerk is ;)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 08-08-2010 10:38

Jeuuuuuj, nu is het wachten op je nieuwe zadel. Hihihi, ken het gevoel maar al te goed :) . Over je filmpjes, ik vind persoonlijk dat Goldy niet veel respect heeft voor de balken. Ze doet niet echt veel moeite op haar benen op te heffen. Ik zou ze iets actiever laten stappen. Bij het 3de filmpje (denk ik) wandel je naar de balken toe en net ervoor stop je en daarna laat je haar erover gaan. Als ze eerst stilstaat voor de balken zal de kans minder groot zijn dat ze haar benen goed zal opheffen.
Een back up moet bij mij iets actiever zijn, maar dat bepaal je natuurlijk zelf. Voor de rest ziet het er heel goed uit en Goldy is echt relaxed!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 08-08-2010 14:11

idd, tis aftellen eh!

Ja idd, de balken, ze is nogal lax in het opheffen van haar voeten. Vandaar ook dat de eerste balk een hele stevige is. De andere rollen nogal makkelijk weg bij het minste, dus kreeg ze totaal geen druk bij wel/niet aantikken.

Het helpt haar wel om eerst te stoppen, aandacht te vestigen en goed naar de balken te laten kijken, alvorens dan over te stappen.
Ik wissel ook af, dan ga ik erover zonder eerst te stoppen. Tis even zoeken, want veel doen we dat niet, maar ze is idd relax en doet het graag.

De back tussen de balken doe ik zo traag mogelijk, omdat op wedstrijd je altijd iets gestressd bent en het sowieso sneller gaat. Als je dan thuis al op een goed tempo oefent, gaat het daar nog wat sneller en maak je makkelijker fouten.
Op een wedstrijd mag je er ook de tijd voor nemen eh, natuurlijk net iets vlotter als op dit filmpje...maar dat kan ze ook wel!

Bedankt voor de reactie en als je eens moest tijd hebben om af te komen, zeker doen eh Shari!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 08-08-2010 14:13

Will do Gwen :wink:
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 02-09-2010 21:33

Oké, nu weer even oefenen zonder zadel...om Goldy haar rug toch ook te sparen met dit zadel.

De 18e is er een vriendschappelijke wedstrijd met de RMT ranch en we doen mee natuurlijk! Ingeschreven voor horsemanship, pleasure, reining, barrel, trail.
En dus momenteel aan het oefenen op het horsemanship.

Walk aan hand, Jog aan hand...ter hoogte van de schouder meestappen.
Back vragen.
Square = vierkant plaatsen (hoeven dus gelijk zetten met touwhulp, liefst zonder paard aan te raken)
Draaibewegingen links en recht zonder paard aan te raken.
Controle jury: paard moet steeds volledig zichtbaar zijn, persoon volgt jury bij veranderen plaats.

Op de korte draaibeweging, zoals bij spin, moeten we nog wat werken, de rest doet ze prima!

Ik heb er ook van geprofiteerd om eens bitloos te rijden en ik moet zeggen, om dat nog nooit met haar gedaan te hebben, deed ze dat vlekkenloos. Kben aangenaam verrast!

Verder heb ik nog een vraagje naar jullie: welke kleur zou het best bij Goldy gaan als zadeldoek en passend hemd voor mij?
Zadel is donkerbruin, Goldy eerder sorrel van kleur, zwarte-donkerbruine manen, mijn wedstrijdhoed is crèmekleur (gebroken wit) en haar beenbeschermers waren wit, nu licht grijzig dus.

Plaats reactie