Training Goldy III

Hier kan je terecht met al je vragen over recreatief western, reining, cutting, pleasure, barrelracing,...
Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Training Goldy III

Bericht door Gwen » 08-07-2010 15:53

Na een drukke periode op het werk...eindelijk de vakantie en we benutten de tijd goed (voor en na ons Belgische hittegolven) om te trainen.

Hier nog enkele filmpjes van voorbije dinsdag. (Wanneer ik nog eens een "Chineese vrijwilliger" had om te filmen.) We pikken de draad weer op bij het verzameld rijden, onzelf weer wat opfrissen en alle aandachtspunten en tips weer trachten in de praktijk te brengen.

De eerste is een rustige opwarming, was losrijden tussen de kegels:
http://www.youtube.com/watch?v=X0lKDiMYPcY

Tweede: lope - back - reverve
- lope begint ze nu ook hoofdje beter te geven, maar in mn kleine piste is dat niet evident. Ik heb gemerkt dat het in El Paso op de grote piste veel vlotter ging...ik ga dus trachten daar ook te gaan oefenen! (Enige nadeel is te paard 45min heen en 45terug)
- Back doet ze goed. Ze staat hengstig en sjot voor het eerst op mijn spoor, dit enkel aan de rechterzijde.
- Reverce beenbeweging is goed, hoofd moet nog verzameld (lager) en 1e maal heb ik verkeerde teugelhulp gegeven. Spanning moet meer op 1teugel en toen dus net de andere. Mijn bovenlichaam meer naar achteren houden.
http://www.youtube.com/watch?v=3Ymn5wThPhE

Derde: lope en reverce
http://www.youtube.com/watch?v=Rp3U5ycS3Jk

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 19-07-2010 13:01

Weer even niet kunnen oefenen wegens val.
We zijn ondertussen ook nog op zoek naar een gepast zadel voor Goldy.
Deze is te klein geworden.

We zijn wel nog op wandeling geweest, samen met Nobody (onze "witte").
En gisteren voor het eerst een les op verplaatsing gedaan...toch nog iets anders als in vertrouwde omgeving...

Dus in voormiddag te paard naar El Paso (50min en de vriend volgde met de fiets)
Daar even rustpauze. Dan les. En dan de 50min te paard naar huis...waarna ze wel een verfrissende wasbeurt verdiend had! Want op de weg heeft ze zich heel goed gedragen!

Dan 30min les, samen met andere ruiter (waar Goldy geen probleem van maakte).
Spijtig genoeg geen opwarming gedaan, ze had wel nood aan even loslopen en genieten van de grote piste.
Verzameld rijden ging dan ook de mist in....waarop de lesgeefter een martingal aanrade?!

Comments ook bij onderschrift filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=BBUR6NzBJPE
en
http://www.youtube.com/watch?v=_AiN3JZNBQg

Enkele foto's...
Eerst piste verkennen:
Afbeelding

Wat uitleg na een oefening:
Afbeelding

En Goldy kan zo rustig blijven wachten eh...zo flink!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 19-07-2010 16:34

In je eerste filmpjes loopt ze veel beter verzameld! Heel goed. Bij je 2de filmpje van je eerste post had ik haar bij de laatste "whoa" iets sneller achterwaarts gezeten (dan bedoel ik niet het tempo van de back-up, maar de moment wanneer je het vraagt). Let er ook op bij de "whoa" dat je niet naar voren gaat leunen. Maar dat zei je zelf al he :wink: .

3de filmpje van je 1ste post loopt ze ook mooier. Maar bij je rollback springt ze verkeerd aan. Dit omdat net als jij wil aanspringen na je 180° ze met haar hoofd naar buiten loopt gesteld. Je hoef alles niet zo snel na mekaar te doen hoor. Als ik mijn paarden een rollback leer, doe ik net hetzelfde als jij, stop, 180° om, maar dan wacht ik zet ik mijn paard eerst in de juiste stelling en spring dan aan. Na een tijdje sla ik dan die tusenstap over.

Je 2de post zijn mooie foto's! Filmpjes, mja ik kan er niet veel van zeggen. Heb geen idee wat de lesgeefster allemaal zegt en wat de bedoeling dus is...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 19-07-2010 21:57

Ik kan je volgen in je "uitleg", volledig akkoord...ja de rollback, af en toe wacht ik wel met het bevel 'lope', maar dat is al eerder een oefening op zich omdat ze zo gewoon is al van meteen aan te springen. Maar idd, beter terug zoals in het begin - goed zetten en dan vertrekken.

Het eerste filmpje is vooral oefenen op rollback en het tweede om de galopwissel te oefenen. De voorbereidende oefening erop dan toch. Heb het op deze manier nog niet gedaan. Eerst dus jog in cirkel...uit ene cirkel naar andere en aanspringen in galop. Terug jog en naar andere cirkel met aanspringen lope. Daarna alles in lope natuurlijk.
Maar zoals je ziet heeft ze in kleine cirkel moeite met correct lopen. Hoofdje gaat te hoog en ze valt op schouder naar binnen.
Lesgeefster gaf de tip van martingal te proberen en ook meer te kijken naar de oefening dat je gaat doen, dan naar je paard :oops: Dat laatste doe ik soms onbewust en teveel dus naar dat hoofdje gericht.

Alé, alles alles goed gaat, volgende zondag opnieuw!
Morgen alvast een ochtendrit, samen met Sara op Nobody. We gaan naar een bioboerderij in Grimbergen als drankstop...zal een lange warme rit worden, maar we vertrekken vroeg en zien het helemaal zitten!
8)

sablou
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 72
Lid geworden op: 19-09-2009 20:29

Bericht door sablou » 21-07-2010 15:05

Afbeelding[/URL]

Nog maar een keer - ik heb zo'n medeleiden met dit leuke paard.....

Zegt de trainer hier nou niks van?

Zo'n leuk paard...en dan een zadel op zijn/haar nek.
Dat heeft NIETS met passen te maken, maar met PLAATSEN.
Dit zadel ligt gewoon veel te ver naar voren.
De boom ligt over de schouderbladen en sluit het paard van voren geheel op.
Gevolgen:
a) Het paard loopt bekneld.
b) Veel te veel gewicht komt op de voorbenen, wat op den duur zal leiden tot problemen in de voorbenen.
c) De rug wordt in het midden veel te zwaar belast - nu maar raden wat dat betekent.....
MVG
Louis van Kerkhoff

Californian Style Westernriding : www.dutch-remuda.nl

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 22-07-2010 20:49

IK WEET HET !!!

Maar ik ga mijn training niet stoppen....ik ben op zoek naar een nieuw zadel en zal er ook zo spoedig mogelijk één hebben!

Hier was het naar het einde van de les, wees gerust ik let erop en heb het voor vertrek naar huis weer naar achteren geplaatst...maar het schuift nu eenmaal naar voren omdat het te smal en niet hoog genoeg is vooraan. Voor mijn trainingen van 30min is het net doenbaar, maar dit zadel kan idd niet meer voor haar. De lengte is goed, ze heeft een korte nodig...het ligt dan na de schouder en voor de achterbillen, volgens de afstanden en maten die al eerder op dit forum en jouw sites besproken zijn.

Ja mijn trainers weten het! Ja ik weet het! Ja Goldy weet het!
Het geld groeit niet op mijn rug, maar wees gerust het nieuwe zadel komt er en liefst vind ik nog iemand die het op maat kan maken.

Laten we hier verder on-topic blijven... on-topic met in het acherhoofd dat trainingen beter gaan voor iedereen mét een gepaste outfit... OK

sablou
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 72
Lid geworden op: 19-09-2009 20:29

Bericht door sablou » 23-07-2010 09:45

Gwen, Gwen.

Ik reageer niet om je een zadel aan te smeren of je zadel af te kraken.
Ik zou eigenlijk nooit op fora moeten posten (ja, lekker anoniem afzeiken…) omdat mensen mijn posts altijd aan mijn zaak verbinden……

Maar ik kan het niet laten.

Ik post hier ook niet als “zadel Frits” maar al paardenmens; als Louis van Kerkhoff.

Ik heb je filmpjes allemaal bekeken (al direct).

Wat zie ik:

- Een paardje dat de roll-back moet leren EN moet leren aan te galopperen na kleine cirkels op de andere richting.

Dit paardje moet - vaak - leren in een kleine bak.
Dat is geen kritiek – vaak heeft men niet anders – maar een parameter waarmee rekening gehouden moet worden.
Het paard heeft nauwelijks de kans zich goed recht te richten en zal door die kleine bak ook snel in een “binnen stand” BLIJVEN lopen.

De ruiter zit letterlijk boven de voorbenen.
Niet alleen bij de foto, maar op alle momenten waar men de ligging van het zadel kan zien.
Gevolg: overbelasting van de voorbenen (door ontbreken van verzameling)

Opm. een paard draagt 75% van zijn lichaamsgewicht op de voorbenen. Daar doen wij nog een schepje bovenop, want we gaan op zijn rug zitten (ons gewicht komt ook op die voorbenen). Gevolg zware overbelasting van die voorbenen.
Dat kan alleen worden voorkomen, door een paard te trainen, verzameld te lopen.
D.w.z. dat het paard leert, zijn achterhand meer onder het lichaam te plaatsten en zodoende een deel van de last over te nemen.

Een roll-back leren is leuk, maar allereerst zal het paard moeten leren zijn achterhand bij de stop onder te brengen.
Dat lukt niet. Het paard stopt volledig op de voorhand, waarbij er nog meer belasting op de voorbenen komt te staan.
Het gevolg is, dat de ruiter voor uit het zadel suist en het paard nog meer druk op de voorbenen te verduren krijgt.

M.a.w. zolang jij boven de voorbenen van je paard zit, zit je op het schouderblad en kan je paard niet goed bewegen; je zit je paard in de weg !!!.
Dan loopt je paard met knel of met druk en zal zijn/haar lichaam niet soepel worden, de rug niet sterk, komt er geen verzameling en zullen de voorbenen permanent (over-) belast blijven.
Een roll-back oefenen met een paard dat niet in staat is om zijn/haar achterhand onder te zetten, heeft geen enkele zin.
Stap 1 is dus verzameld lopen en stoppen.
En dat zal niet goed te trainen zijn, omdat je paard niet genoeg souplesse heeft en die souplesse is er niet, omdat je paard een last draagt die niet goed ligt.

En dat alles zou een trainer moeten zien en corrigeren.
MVG
Louis van Kerkhoff

Californian Style Westernriding : www.dutch-remuda.nl

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 23-07-2010 12:19

Aan deze uitleg heb ik meer.
Dank je wel.

Het zadel is inderdaad noodzaak nummer 1...ik merk dat goed genoeg bij het berijden van Goldy. Ik zie dat paardje graag en het doet me zelf ook 'pijn' erop te rijden zo...ik ben elke dag thuis en momenteel berijd ik haar om die reden max 2xde week, wat nog teveel is in deze situatie.

Ik heb inderdaad een kleine piste, wat beter is dan niets, nuja voor het werk dat we willen doen is het niet zo best. Dat ervaar ik ook en daarom dat ik nu zoveel mogelijk naar de ranch rijdt om daar gebruik te maken van de grote oppervlakte. ik voel dat Goldy zich daar veel beter in voelt en vond het bij bovenstaande oefening dan ook spijtig dat deze lesgeeftster me weer klein liet oefenen.
Komende zondag dacht ik terug te gaan, maar als ik al een les neem, dan zal het inderdaad zijn om van de ruimte te genieten en op het verzameld werk te oefenen. En anders zal ik het daar alleen doen, zonder lesgeeftser.
Ze zagen het inderdaad niet dat het zadel niet goed lag, ik heb hen er zelf op gewezen.

Ik verbind jouw posts niet aan je zaak hoor, ik weet dat je er één hebt en je daardoor er meer kennis van zult hebben...dus sla het zeker niet in de wind. Maar het blijven herhalen heeft in mijn geval geen zin, het was dan ook even frustrerend...ik ben op zoek er moet een nieuw komen, anders kan ik idd niet verder werken.

sablou
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 72
Lid geworden op: 19-09-2009 20:29

Bericht door sablou » 23-07-2010 16:16

Probeer het volgende eens (in de kleine bak);

- Doe eerst je zadel 20 cm naar achter in vergelijk met de foto's
- Plaats je paard aan het begin van de lange zijde. letterlijk met de kont tegen de korte zijde.
Laat je paard in draf recht naar de overkant lopen. Dus niet de bocht in.
Doe dat 2 meter van de hoefslag en dus paralel aan de lange zijde.
3 meter voor de overzijde: "stop".
Stop =
4 meter voor de kant, je kont in het zadel, je rug een beetje voorover inrollen (niet meeteen dubbel vouwen).
Meteen daarop je benen een heel klein beetje naar voren strekken - je tilt jezelf als het ware een heeeeel-klein beetje uit het zadel - je voelt daarbij in je benen de draf-stappen-links-rechts van je paard.
EN je roept bij 3 meter HOOOO. M.a.w. het voorgaande gaat in snel tempo achter elkaar (gaat het te snel, dan begin je al bij 5 meter).

Laat iemand kijken of je paard bij die stop's haar/zijn staart laat zakken.
M.a.w. of het paard remt met de achterbenen en niet stokkend op de voorbenen.
Als je paard dat 1x goed heeft gedaan: uitbundig belonen, schouderklopje en 2 min. stil staan (paarden zijn van nature lui en stilstaan is een heel goede beloning).
Kijken of het 2 keer achter elkaar lukt en als het lukt ben je dol van blijdschap en laat dat ook aan je paard merken.
Meteen afstappen, zadel er af en op stal.

Morgen weer.
Als dat regelmatig goed gaat, dan hetzelfde spel in galop. Niet door de bocht en echt voor de overkant stoppen.

Sommige paarden hebben een "wand" nodig om te stoppen.
Heb je alleen lint (o.i.d.) zet er dan een brede plank of een pallet neer, waar je "bijna" tegen aan loopt. Geen angst; ze stoppen.

Succes.
MVG
Louis van Kerkhoff

Californian Style Westernriding : www.dutch-remuda.nl

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 23-07-2010 21:58

Ok, zal ik proberen!

Dan nog wel iemand vinden die eens wil kijken.
Veel draf/galop kan ze op één zijde niet doen...zou eens moeten meten hoelang het juist is. Stoppen zal ze inderdaad wel doen, als ik op de lengte oefen om dan er net voor te stoppen, dan vertraagd ze zelf al enkele meters ervoor...dus tis zo 'aanporren' om snelheid te houden en dan toch meteen afremmen voor een goede stop.

Plaats reactie