Zenga

Voor al die leuke fotos!
ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Zenga

Bericht door ohanner » 15-07-2012 22:38

Hey allemaal,

het is al super lang geleden dat ik nog eens iets gepost heb, maar ben sinds kort meer landelijk gaan wonen, maar dit wilt zeggen langer onderweg naar mijn werk enzo waardoor ik veel minder tijd had om op internet te zitten.

Maar hier toch nog maar eens een beeld van wat ik de laatste maanden allemaal heb gedaan.
Ik geef tegenwoordig elke zondag voormiddag op een manege in de buurt lessen aan kinderen van 5 tot 8 jaar. Ik geef ponyfeestjes voor de kinderen en veel meer.
Verder:
Ik rij nu veel minder met de hengst Ducho omdat ik een 2de paard onder mijn hoede heb gekregen en nu moet ik mijn tijd verdelen over die 2.
Ik heb namelijk de merrie Zenga van 4 jaar onder mijn hoede gekregen. Ze is nog niet zo lang zadelmak en ben nu bezig met de basis er in te steken. Daarom rij ik nu ook iets meer met haar dan met de hengst.

Op zich ben ik helemaal geen merrietype, maar Zenga is zo een zalig paard en heb daar zo een band mee gekregen waardoor ik hoop dat ze niet verkocht geraak, want wil ze niet kwijt. En zeker mijn dochter niet, want die is er stapel verliefd op. Het is echt zo een zorgend type, ze zorgt voor mijn dochter, zet geen stap verkeerd als zij haar vast houdt. Ze laat zich nog liever door dazen prikken dan dat ze mijn dochter zou doen verschieten door kop geschud ofzo.
Ben ook al een paar keer 's morgens op de wei toegekomen en dat de hele kudde nog lekker op de grond lag te genieten van het ochtend zonnetje en op zo een ochtend heb ik echt een magisch moment met haar gehad. Ik ging bij haar bij zitten, begon haar lekker te kriebelen op haar hoofd en hals. Ze was zo relaxed dat ik er helemaal bij kon gaan liggen en op een bepaald moment gaf ze zich helemaal en ging lang uit liggen met haar hoofd op mijn schoot en met zo een zalige zucht erbij, oogjes toe en dat was echt ons moment. Zelfs als 1 van de jongste veulens uit de kudde haar kwam storen, kwam ze niet recht en bleef in mijn gezelschap. Dit had ik nog nooit mee gemaakt. Zaaaaalig, was het enige dat ik er van kon zeggen.
Een week later komt er een nieuw paard bij in de kudde en wanneer ik op de wei kwam, mocht dat nieuwe paard totaal niet in mijn buurt komen. Ik was van haar. Vond dat zo een mooi gebaar.

Enfin, ik kan nog veel zeggen over haar, maar zal jullie wat beeldmateriaal geven van haar met mijn dochter en een filmpje van vandaag in de gietende regen.
Wat denken jullie van haar? Buiten dat ze wel wat mag vermageren?

Xanthe haalt Zenga van de wei
Afbeelding
Verwennerij
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kusjes geven
Afbeelding

Afbeelding
En toch nog een foto met Ducho, want hij blijft natuurlijk ook mijn grootste held.
Afbeelding

En als laatste nog het filmpje in de gietende regen.
https://www.youtube.com/watch?v=IJHGbc1 ... r_embedded

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 15-07-2012 22:42

Even nog even vermelden dat toen ze op de wei dat andere paard van me weg hield, was eigenlijk niet echt bazig bedoeld van jij bent van mij, maar eerder beschermend bedoeld. Had dat paard al enkele malen weg gejaagd omdat het zeer opdringerig bleef afkomen en toen kwam zij er met het oudste veulen tussen en bleef echt heel de tijd tussen mij en dat andere paard staan.

Gast

Bericht door Gast » 16-07-2012 20:40

Leuk paardje! Ze heeft een zachte uitdrukking in haar ogen!
Vind wel dat ze raar loopt. Zowel de stap als de draf vond ik er raar uit zien. Of had ze het niet op het water in de piste?

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 16-07-2012 22:48

vooral een glibberige piste denk ik. En aan 1 kant van de piste doet ze altijd wat raar, omdat ze daar echt niet graag loopt omdat daar kippen naast de omheining zitten of een poes die zich daar al eens verstopt en ze verschiet echt niet graag.
Verder heeft ze eigenlijk super gangen. Je voelt haar amper lopen onder je doordat ze haar achterbenen heel mooi onder brengt en van nature altijd mooi haar rug blijft gebruiken.
Het is ook een PRE hé, dus korter gebouwd en die lopen natuurlijk anders dan de BWP'ers. Is gekeurd geweest en heeft qua gangen toch super punten gehaald voor het PRE stamboek.
Het was voor mij de eerste keer dat ik ze zelf onder de man zag lopen, dus kan nog geen vergelijkingen maken met andere keren.
Anders moet je eens beschrijven hoe jij ze vindt lopen? Dan kan ik het eens verder bekijken.

Gast

Bericht door Gast » 17-07-2012 13:15

Moeilijk om te beschrijven, maar ik zal eens proberen.
In de eerste seonden van het filmpje loopt ze precies wat mankerig in stap. Recht voor doet ze iets raar met haar been.
In draf neemt ze misschien kortere pasjes en lijkt het daarom wat stijfjes? Ik ben natuurlijk meer gewoon van paarden te zien lopen met ruime passen.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 17-07-2012 21:35

Ik heb het filmpje ook eens voor gelegd op forum van spaanse paarden. En denk idd dat het voor jou zo lijkt door de kortere passen. want ze werd ook hier helemaal perfect PRE gekeurd. En ja die lopen wat korter door hun korte bouw en zeker onze Zenga die dan ook nog eens met overgewicht kampt.
Maar fijn dat je er zo toch op let. Soms zien andere meer dan ik alleen hé.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 17-07-2012 21:37

En oh waar ik ook nog aan dacht. In de piste als ze wat gespannen is door het verschieten ofzo dan durft ze in stap van voor zo wat huppelen. Weet niet hoe ik het moet verwoorden. precies of ze wilt na elke pas aanzet doen om tot draf te gaan, maar ze blijft dan toch stappen.
Die dag in de gietende regen en wind had ze hier ook wat last van. Misschien zag je dat in stap?

Gast

Bericht door Gast » 18-07-2012 13:08

Dat kan het inderdaad wel zijn wat ik zag in stap. Ze lijkt zo'n soort raar huppeltje te nemen met dat rechter voorbeen.

Ben benieuwd naar meer foto's en filmpjes :D

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 18-07-2012 19:24

Ga ik zeker nog voor zorgen. Eerst nog slachtoffers vinden die me nog eens willen filmen of fotograferen.

Gast

Bericht door Gast » 19-07-2012 15:28

Waar is het Hanne?
Als het niet te ver is wil ik altijd wel eens komen.

Plaats reactie