Training Benjamin

Voor al die leuke fotos!
Plaats reactie
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Training Benjamin

Bericht door SugarKittie178 » 04-06-2012 21:18

Mag ik jullie voorstellen aan Benjamin. Een 11 jarige (als ik me niet vergis) dravers ruin. Die een heel verhaal achter de rug heeft, of eigenlijk misschien ook meer de eigenaresse.

Even een korte toelichting : Ze heeft Benjamin gekocht zonder eigenlijk te weten dat hij een draver was. Toen ze hem ging testrijden was hij heel rustig en draafde hij ook heel rustig. Nadat ze hem thuis eens een keertje teste was dat natuurlijk helemaal duidelijk, dat hij een draver is.
Toch besloot ze om hem te houden. Eigenlijk heeft ze met het rijden met hem veel problemen. Ze heeft het gevoel van geen controle te hebben over hem en dat hij veel te sterk en te voorwaarts is.
Wat is best kan snappen toen ik hem de eerste keer teste. Maar eigenlijk moest ik beginnen bij het begin. Hij kende namelijk nog geen grondwerk.
Dat was eigenlijk snel kattie in een bakkie. Maar nog even verder met het verhaal. De eigenaresse gaat elke zondag met een groepje buiten wandelen. Die probeerde haar natuurlijk te helpen door te zeggen wat ze onderweg met hem moest doen. Helaas hiel dit niet veel uit.
Benjamin belande dan gewoon op de weide en ze ging elke week wandelen met een paard van iemand uit het groepje.
Als je je eigen paard laat staan en je gaat met een ander paard rijden... dan klopt er toch iets niet, jammere zaak ook. Ondertussen reed iemand anders Benjamin. Een meisje die blijkbaar ook zelf zeer zenuwachtig en voorwaart gedreven is, dus dat was al helemaal niet de ideale combinatie.
De eigenaresse bleef gewoon verder rijden met het andere paard.
Tot op een moment dat er blijkbaar onderweg eens iets gebeurd is met dat ander paard waar ze mee reed en ze een serieuze val heeft gemaakt (gebroken ribben,...). Ze heeft er dan een lange tijd weer uitgelegen.
Na herstel vond ze het dan toch tijd om met Benjamin zelf te gaan rijden.
Ze is er dan mee buiten gegaan en hij zou zomaar ineens kaarsrecht gaan staan zijn en is ze afgestapt en te voet naar huis gegaan.

Op dat moment besloot ze om hulp te zoeken en is ze bij mij terecht gekomen. De bedoeling is dat ik haar na de training hier ook nog leer rijden met Benjamin. Ik ben heel blij dat ze voor mij heeft gekozen omdat dit volgens mij een zeer grote uitdaging is kwestie paard en ruiter.

Benjamin : zeer voorwaarts, gestresseerd, hoofd in de lucht, hangen op het bit zeg maar bijna dood in de mond, zeer angstig, heel heel lang verkeerd gereden
Eigenaresse : tijden lang "bosruiter" (sorry voor de term maar ik weet niet hoe het anders te omschrijven), heeft geen vertrouwen in Benjamin, is onzeker en heeft volgens mij ook wat bang. Maar ze staat echt open voor alles!! Ze wil alles leren van mij wat er te leren valt.

Gaat volgens mij nog geen simpel klusje worden!

Hier enkele foto's na een paar malen rijden en mijn eerste ondervindingen : er moet iets gedaan worden aan die overdreven draversdraf, paard moet leren ontspannen en zijn neus en rug gebruiken, hij moet zijn neus en schouders recht houden (hij kijkt altijd naar buiten en laat zijn schouders hangen), paard van het bit afhalen

Nog zeer gespannen en veel contact

Afbeelding

Afbeelding

Duwt zijn rug weg en probeert onderuit te lopen met zijn hoofd in de lucht

Afbeelding

Neus geven gaat al wel, maar met heel wat contact

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpjes van een deel later in de training(met ander bit ook)
en dit was voor mij al een grote wauw :

Een stap aan de losse teugel redelijk ontspannen en zonder veel naar buiten te kijken

http://www.youtube.com/watch?v=YH1mcGRXBOU&feature=plcp

Al een redelijke rustige draf vind ik persoonlijk

http://www.youtube.com/watch?v=bI2oTNhPO4M&feature=plcp

En de eerste keer dat ik met hem gallopeerde

http://www.youtube.com/watch?v=yKlGnhGdTi8&feature=plcp

Enkele foto's van vlak na de filmpjes :

Een toch al meer ontspannen Benjamin

Afbeelding

Afbeelding

Eerste 2 galopfoto's

Afbeelding

Afbeelding

Zo dit is alvast de eerste review. Na een lange tijd bitjes testen : snaffle met zware ringen, gewone snaffle, twist, billy allen shank snaffle,...
Ben ik uiteindelijk op een bitje gekomen dat best goed is voor hem. Ik vrees ervoor dat ik hem niet terug op snaffle krijg na wat hij allemaal meegemaakt heeft (lees "hoe hij gereden is geweest"). Alle andere bitjes die ik heb getest op hem gingen wel, maar kreeg hem er nooit af zonder een massaal gevecht. Bij dit bitje is het teugels licht opnemen en hij komt BIJNA meteen.

Maar mijn gevoel zei dat er nog iets ander scheelde. Hij reageerde soms heel fel op het opnemen van de teugels, bij het achterwaarts gaan ging hij altijd naar rechts, hij wou absoluut niet rechts aanspringen (niet in vrijheid niet aan de longe), en hij was langs 1 kant stijver als de andere.

Ik heb dan even de vraag gesteld of ik om te beginnen een tandarts mocht laten komen. Wat blijkbaar zeer nodig was. Ik merkte al verbetering maar het was nog niet volledig in orde. Heb ik haar ook gevraagd of ik een osteo mocht laten komen en jawel hoor... Benjamin zat goed vast in zijn rug nek en hoofd. Hij heeft dan de volle behandeling gehad. Hij heeft dan een week stilgestaan (verplichte rust), dan is het een week stapoefeningen geweest. Nu zijn we aan de week drafoefenigen. En vanaf de week erop alles gewoon hervatten.

Ik merk al een heus verschil en ik ben zeer benieuwd of hij nu wel rechts zal aanspringen.
Ik houd jullie zeker en vast op de hoogte!
Maar ik ben enorm enorm enorm super blij met zo een eigenaresse die voor alles openstaat. Ik kan mij geen betere klant wensen!!
De eerste maal dat ze kwam kijken bracht ik haar al meteen het slechte nieuws dat haar zadel totaal niet paste. Dus gaat ze voor hem een nieuw zadel laten passen.
Binnenkort gaat ze dan de laatste maand (weten we nog niet wanneer de laatste is) enkele malen per week naar hier komen om met hem te leren rijden. Chapeau want ze moet van Aalst komen en dat is best een eindje!!

Dus ik ben blij met zo iemand en dat ik zo iemand mag helpen. Hopelijk kan ik dit allemaal tot een goed einde brengen.

Dit verhaal krijgt zeker nog een staartje!!!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 04-06-2012 21:34

Ja wat kan ik zeggen over zo een klant , da die echt meer mogen komen . Je geeft een tip of verteld iets om een probleem op te lossen en zij luistert echt wel het is nie van jaja maar echt JA! dat merk je meteen dat ze het ook zelf meent . Wist niet dat Ben al zo oud was eerlijk gezegd ( was even schrikken) maar ocharm het beestje als je zo hoort wat hij al heeft moeten doorstaan dus , verstaanbaar dat hij zo graag wil crossen het zit er al van aard in en als het dan nog door een vorige ruiter word aangemoedigd is dit zeker niet goed . En je hebt het natuurlijk weer goed opgemerkt dat er wat scheelde , en fijn dat je meteen alles mocht laten doen aan hem , denk wel dat dit alles wel wat zal bevorderen in verdere training . Tevens ook een braaf paard , als die zo vast zat deed die echt nie zot , hebben al andere gezien :S . Maar ben ervan overtuigt dat het wel goed komt zowel voor Ben als voor zijn eigenaresse , die zeker geen slechte zaak doet met les te nemen .

Ben erg erg curieus hoe het verder gaat gaan :)

even bij vermelde je ziet echt wel veel verschil op de foto's al van relaxheid :) , en zeker fijn da je een passend bitje hebt gevonden voor hem , heb het al in gebruik gezien en het is zoals je zegt aanraken en de reactie komt al veel vlugger
if you dont stand for something , you will fall for everything

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 05-06-2012 20:15

Fijn paard en fijne eigenaars. Zo mogen er meerdere zijn!

Echt fantastisch dat de eigenaresse openstaat voor al de dingen die je verteld hebt, waar je achteraf gebleken dan ook weer altijd gelijk in had. Ze geeft duidelijk om haar paard en het welslagen van de training.
Ben is er al een pak op vooruit gegaan! Ik ben ook heel erg benieuwd wat hij gaat doen als je terug mag galopperen, ik denk dat het wel een verschilletje zal geven

Plaats reactie