Tegen alle verwachtingen in...

Voor al die leuke fotos!
Plaats reactie
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Tegen alle verwachtingen in...

Bericht door SugarKittie178 » 10-04-2012 21:17

... het eerste paard in training van het seizoen :/yahoo .

Meet Princero, een 4 jarige volbloed. Ookal vind ik dat hij niet erg op een volbloed lijkt :) . Eigenaresse had hem al een paar keren gelongeerd en als ze hem borstelde ging ze al eens op een emmer naast hem staan. Ook is hij ginder gelongeerd geweest met een klassiek zadel en hoofdstel.
Verder is er nog niet gegaan. Dus er heeft nog niemand opgezeten.

Het doel van de eigenaresse is hem western laten leren en dan zelf ook western leren. Ze heeft zelf nog nooit western gereden. Ze heeft besloten om hem een maand te laten staan. Wat volgens mij veel te weinig is. Op 1 maand is hij waarschijnlijk wel zadelmak en kent hij de 3 gangen wel. Maar van western, niet echt. Aangezien ze er zelf niets van kent zie ik dit niet tot een goed einde komen. Hopelijk kan ik haar nog overhalen om dit nog eens te herzien.

Maar goed mijn eerste bevindingen toen ik met hem werkte voor de eerste keer zijn dat hij heel bang is en heeeeeeel voorwaarts. Echt rustig longeren is er nog niet aan te pas gekomen, hij crosst nogal graag en trekt graag aan de longe. Ik moet wel zeggen dat hij al wel goed op de stem commando's begint te reageren. Heeft heel snel bang van bewegingen en dus ook van de stick. En natuurlijk ook als je de zadel erop gooit. Allesinds toch op mijn manier, dus niet heel voorzichtig en heel rustig.
Ondertussen is dit gelukkig ook al veel beter. Hij heeft geen kwaad in zich, zeker niet. Hij is gewoon erg angstig. Verder heel braaf paardje.

Wat hij wel heeft is dat hij heel heel zenuwachtig is. De eerste avond was hij kletsnat van zich druk te maken in zijn stal. Verder staat hij ook bijna hele dagen te kappen in zijn stal en te roepen. Hij zal nog wat moeten wennen en zich aanpassen denk ik. Hopelijk snel, want hij verspilt zo veel energie. En hij is al niet van de dikste hier aangekomen.

Hij staat hier nog maar sinds vorige week woensdag, dus ik heb er nog niet veel mee kunnnen doen. En het weer deze week zal daar ook niet bij helpen :? .
Dus het is nog niet veel soeps dat ik jullie kan vertellen, maar dit was voor mij toch heel belangrijk. Het eerste trainingspaard nadat alles zo slecht op gang kwam. Ik had gedacht geen enkel paard te hebben.
Dus eigenlijk was dit een kort voorstel topic zodat jullie de startsituatie weten van Princero en even een manier voor mij om jullie te laten weten dat mijn seizoen officieel van start is kunnen gaan.

Nu nog de foto's voor ik het vergeet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als het weer beterd en de training dus ook verder zal vorderen hoop ik jullie nog veel te kunnen vertellen en laten zien van hem!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 10-04-2012 21:28

De grote verassing die mij smiddags gemeld werd , lang heb ik nie moeten zoeken tis gene dikke maar keek er toch nie naast :P . dat hij vooruit was viel me ook meteen op en het schichtige , maar heb er al ne ergere gezien ;) dus je krijgt da er zeker uit , wrs aanpassing naar nieuwe omgeving .
Ja een maand is idd veel te weinig om een paard deftig op te leren , hopelijk kan je ze overhalen mss met dat je haar gerust les wil bijgeven aangezien zij geen western kent of als het schrikken er nog niet geheel uit is kan je dat mss als argument gebruiken ? Maar heel content da nu uw seizoen echt gestart ist en dat er nog meer mogen volgen ( vlug) achter hem !
if you dont stand for something , you will fall for everything

Gast

Bericht door Gast » 11-04-2012 10:50

Aha, eindelijk begonnen! Das heel goed nieuws :D

Hij lijkt inderdaad niet zo op een volbloed. Redelijk groot hoofd enzo.
Het temperament daarentegen klinkt dan weer wel als een volbloed. Heel nerveus en voorwaarts. Weeral een specialleke dus :lol:

Veel succes en hopelijk wordt het snel beter weer.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 11-04-2012 16:14

Ik vind hem qua bouw nogal op Lando lijken! En ook omdat het een schimmel is waarschijnlijk.
Dat zenuwachtige en willen lopen, tja, dat is wel typisch volbloed hé. Dat weet je als je zo'n bloedpaard koopt. Hopelijk komt het wel weer goed, 1 maand op training is echt niets.
Ik rij nu al 7 jaar intensief western en dit weekend voelde ik mij bij tijden weer gewoon een beginner! Wat gaat dan iemand die niets van western kent, zo'n paardje verder inrijden.
Enfin, hopelijk krijg je die mensen nog zo ver dat hij toch zeker nog een maand of 2 langer mag blijven.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 16-04-2012 15:34

Hey goed, je eerste klant en direct een jong paardje met nog geen slechte ervaringen. Dat bang zijn krijg je er wel uit met vertrouwen en dan zal dat wel een goed paardje zijn.
Ik ben benieuwd naar zijn vorderingen.
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 15-05-2012 22:21

Hier ben ik dan even met de update over Princero. Ik heb ondertussen met hem heel veel schriktraining gedaan. Het opstappen ging zeer goed en het leren voorwaarts bewegen in stap op mijn hulpen ging ook zeer goed. Stilletjes aan zijn we beginnen sturen en ook draven.
Alles ging eigenlijk super! Tot op die dag...
Dat Princero er zomaar zonder rede ervandoor ging. Volle galop, volle paniek, geen stoppen meer aan. Hij ging steeds richting draad (die ik gevoeld heb) en ging als een gek. Ik viel er zelfs bijna af. Maar goed dat Lesley erbij was en dat ik haar alle draden kon doen sluiten of we waren met 2 de weide op. Ik weet niet wie er meer bang had, ik of Lesley. Tot ik hem ineens tot bij mij kreeg als hij even vertraagde en ik hem volle macht ineens inboog.
Sindsdien zag ik het eigenlijk niet zo goed meer zitten, omdat ik nog erg moet oppassen met mijn heup en ik echt niet mag vallen.

Ik heb dan ook het geluk dat Wesley mij uit de bres wil komen helpen als ik me niet 100% veilig voel. Waarvoor zeer veel dank!!!

Dus zijn we samen beginnen werken, ik nam Princero aan de longe en Wesley ging er dan op als "bewegend gewicht". Dus eigenlijk op het paard zitten zonder te sturen of dergelijke en veel bewegen op het paard zodat hij van niets meer schrikt.
De ene keer ging het goed en de andere keer schrok hij telkens weer zonder enige goede reden.
In mijn ogen is dat het teken van een niet te vertrouwen paard. Oke een paard is nooit 100% te vertrouwen, maar dit soort paarden laten je helemaal in de steek!

Ik heb dit ook eerlijk aan de eigenaresse gemeld, dat hij niet zo te betrouwen is omdat hij heel bang is en dat dit wel wat langer zou duren dan met een doorsnee paard. Maar in haar ogen was dit allemaal doodnormaal aangezien dit volgens haar het gedrag is van een doorsnee jong paard.

Na een tijdje hebben we de rollen "gecombineerd", eerst ging Wesley op hem aan de longe en daarna ging ik erop aan de longe en ging ik verder met het sturen.
Er moest natuurlijk wel eens een tijd gaan komen dat ik terug los ging gaan rijden. Een keertje was ik hier alleen met Lesley en hebben we hetzelfde gedaan als ik normaal met Wesley doe. Uiteindelijk heb ik dan de longe laten losklikken en zo nog eens geprobeerd.

Je zag hem helemaal van houding veranderen! Angst en onzekerheid schoot hem weer te binnen.
Ik had zoiets van, oke dit gaat echt wel vele langer duren!
De volgende dag staat ineens de eigenaresse daar om te zeggen dat ze hem kwam halen. Komaan... de maand was nog niet eens om en ik zeg dat het langer duurt en zij haalt hem nog eerder weg?!

Dus zo eindigd het verhaal. Of eigenlijk niet : Ik heb nog van betrouwbare bron te horen gekregen dat ze blijkbaar vertelt dat ze hem weggehaald heeft bij mij omdat ik geen band had met Princero en het lukte gewoon niet. Ik had haar gevraagd om eens te laten weten hoe het met hem gaat thuis rijden... (omdat ik zeker ben dat het niet goed komt) en ik heb ze niet meer gehoord.
Mooooooi hoor. Ale weeral slechte reclame...

Ik ga dit topic toch nog even afsluiten met wat foto's voor diegenen die willen.


Een van de eerste keren onder het zadel in stap

Afbeelding

Afbeelding

Braaf paard

Afbeelding

Stoppen

Afbeelding

Inbuigen

Afbeelding

Grondwerk

Afbinden

Afbeelding

Afbeelding

Schriktraining

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stappen, helaas geen enkele foto's van draf of galop genomen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na het voorvalletje kwam "extreme schriktraining"

Plasitek zakjes

Afbeelding

Afbeelding

Plastiek flessen

Afbeelding

Combinatie van de 2

Afbeelding

Filmpjes :

Lege flessen

http://www.youtube.com/watch?v=YyNfYA3m3Uo

Flessen + plastiek zakjes

http://www.youtube.com/watch?v=BjN9tXwU8b8

Verder schriktraining met flessen en zakjes

http://www.youtube.com/watch?v=_-XPWUBzS9o
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 15-05-2012 23:23

dit was idd een hard onbetrouwbaar paard , heb het ook gezien die keer toen eigenares stond te kijken bij het los klikken en die veranderde heel hard zowel achter in de piste als trg op vertrouwde plek . ik zag dat en ik ken er wijd niets van , maar de eigenares lachte da precies weg. blind zijn noemen ze dat , zien wa je wil zien niets meer of minder .tis jammer dat ze hem heeft weggehaald maar ze zal er zeker nog de problemen met krijgen al zoude da nooit nie weten jammer genoeg .
if you dont stand for something , you will fall for everything

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 16-05-2012 17:46

Je ziet aan het paard dat dat zo een angstig type is. Hij lijkt zelfs heel veel op dat paardje dat via Liesbeth bij jou was terecht gekomen en die ze ook zo ineens zijn komen halen na dat ene voorval.
Ik vind ook doorgaans dat deze paardjes er nog zo veel jonger uitzien dan andere paarden op die leeftijd. Precies of ze zijn echt nog niet rijp om bereden te worden.
Heb zo een paard van een vriendin gehad ook helemaal hetzelfde type paard als deze alleen zij was bruin, maar helemaal hetzelfde verhaal en ook 4 jaar oud. Heb die uiteindelijk terug op de wei gesmeten voor een jaar en sinds deze lente(wat je lente kan noemen) is ze veel beter, volwassener en zo angstig niet meer.

Maar ja Shari daar ben jij nu niets mee natuurlijk en als een eigenaar vraagt om zadelmak te maken dan doe je dat. Want als je het niet doet dan doet een ander het en dan kan jij het beter doen hé.
Zonde dat ze zo een paard de kans niet geven, want ben zoals jij voorstander van : geef het paard de kans en de tijd. Haast en spoed is zelden goed hé!
Ik zou ook wel graag willen weten hoe dit paard het nu doet.

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 20-05-2012 23:42

Inderdaad spijtige zaak, maarja wat doe je eraan?
Idd een heel onbetrouwbaar paardje, de ene dag was alles in orde en de andere dag weer volle paniek... Zelfs op de laatste dag nog geschrokken van iets waarvan we wellicht nooit zullen weten wat het geweest is. Ben ook wel benieuwd hoe het ermee gaat eigenlijk

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 04-06-2012 20:18

@ Bartje : Ja als je dat niet zag, dat hij totaal veranderde dan wil je het gewoon niet zien. Nee ik denk niet dat we daar ooit nog iets van gaan horen.

@ ohanner : Ja, maar deze was wel wat erger... Sommige mensen zouden de paarden inderdaad wat meer tijd moeten geven. Al dan op de wei of bij een trainer. Ik denk dat we wel allemaal willen weten hoe het nu met hem gaat. Maar dat zal niet gebeuren vrees ik.

@ Lesley : Niets doe je eraan. Hopen op niet teveel slechte reclame... Hij schrok echt ongedefineerd he. Precies zo zonder reden. Alsof hij spoken zag :lol: . Maar ach, op naar de volgende paarden :) .
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie