Voorbereiding dressuurdag

Voor al die leuke fotos!
Plaats reactie
Gast

Voorbereiding dressuurdag

Bericht door Gast » 26-03-2012 21:04

Hey allemaal

Zondag is het de eerste wedstrijd van het seizoen :D Dressuurdag in Borsbeek.
Ik ben met Bonito serieus aan het trainen geslagen en we werken nu zo'n 4 keer per week.
Bonito wordt 11 (of is 11) en is eigenlijk springpaard. Echt goed nageeflijk was hij dus niet. En het maakt het er niet gemakkelijker op dat ik zo klein en en hij zo groot (ik 1m56 en hij iets groter dan 1m75).

Commentaar mag, maar wel netjes hé.

Loswerken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet eens leren lachen ipv zo serieus te kijken :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Eerste drafje => nog niet goed naar beneden

Afbeelding

Al iets beter

Afbeelding

Hij is links beetje stijf en plooit niet netjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, dat waren de foto's. Als ik zin heb post ik deze week nog filmpjes.

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 26-03-2012 21:11

geen slechte commentaar ;) , doe zo voort zouk zeggen , maar je lijkt echt wel klein op da beest :o
if you dont stand for something , you will fall for everything

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 26-03-2012 23:01

enkele kleine tips: je buik niet naar achter trekken, je lijkt wat onderuit te zitten waardoor je nog kleiner lijkt op zo een groot kolos. Fierder op je paard zitten!
Ten 2de je handen hoger dragen en meer bij elkaar. Waar je je handen nu houdt ga je meteen tegen je zadel aan gaan sturen en dat is niet de bedoeling en nu rijd je precies met gestrekte armen. Ik weet bij een paard dat niet makkelijk nageeflijk is ga je dit makkelijker doen.
Niet te hoog uit je zadel komen in draf, proberen die beweging kleiner te houden, want telkens je te hoog komt, ga je voorbij het middelpunt van je paard en gaat je paard van voor weg vallen.
Beenligging en voeten zijn super!
eerste foto, foto 4, 5 loopt hij zoals het moet!!
In draf op zijn slechte kant héél veel cirkels rijden, verkleinen, vergroten, verkleinen, vergroten en proberen te voelen wanneer hij zijn binnenachterbeen gaat tillen en die motiveren met een binnenbeenhulpje zodat hij deze mooier zou onder brengen en dan gaat hij van voor ook makkelijker komen.

Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het!

Veel sucses alvast! Misschien kom ik langs. Is het in het fort te doen?

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 28-03-2012 17:14

Grote Bonito! En kleine Caro. Vind het altijd weer een geweldig zicht :lol: (je weet, ik hou van grote paarden hé ;) )

Je bent goed bezig en jullie komen er wel! Sure, aan beide nog wat werkpunten, maar die hebben we allemaal. Op het eerste zicht zou ik zeker je armen zeggen, ellebogen naast het lichaam blijven houden, maar snap dat dat niet evident is...

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 29-03-2012 20:41

Zoals al meer gezegd : "ik ken er de bal van".
Gwikky even aan de kant geschoven? Of gewoon helemaal uitgesloten?
Allesinds succes gewenst!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gast

Bericht door Gast » 30-03-2012 13:19

Bart: haha ja, hij is 1m75 ongeveer. Misschien iets groter. Ik 1m56 :lol:

Hanne: Ik zit idd ietsje onderuit. Anders ga ik mijn rug te hol maken. Zo zit ik nog mooi recht zonder holle rug. Anders krijg ik pijn. En zo kna ik bovendien netter blijven doorzitten. Heb ik zo geleerd bij Nico en zijn ouders.
Handen zijn laag omdat ik er zo wat meer kracht uit haal. Anders gaan ze gelijk te hoog. Dan is het beter dat ze iets lager zijn. En met het sturen vormt dat eigenlijk geen probleem.
Heb inderdaad dat ik in draf soms wat hoog kom. Moet mij meer laten geleiden door hem, maar das echt zo moeilijk. Heb da nooit gekunnen.
Voor de rest rijden we eigenlijk bijna constant cirkels, achtjes (met een rechte lijn voorlopig nog) en slangevoltes.
Het binnenbeen is voor mij super moeilijk. Ik ben eigenlijk te klein om mijn benen mooi rond hem te leggen. Als ik dat dus echt probeer krijg ik liespijn. In principe is hij echt te groot voor mij, maar sjah, anders kan ik niet meer rijden.

Lesley: Haha ja, ik vind het zelf ook altijd grappig als ik foto's zie. Maar hé, ik doe het toch maar hé.
Eens meneer zich wat gaat nageven kan ik mijn ellebogen beter aan mijn lichaam houden. Voorlopig nog niet omdat hij al wel eens gaat hangen. Maar alsk dan mijn teugels wat losser laat en hij komt dan wel rond, zitk met mijn ellebogen achter mijn rug :lol:

Shari: Gwik gaat niet mee op wedstrijd. De papa van Nico probeert er wat mee bezig te zijn, maar hij heeft daar niet genoeg tijd voor. Ik heb haar een week of 2 nog eens gereden, maar dat lukt niet echt. Dus ik vrees dat dat een afgesloten hoofdstuk is.
En bedankt.

CQtie
Rookie
Rookie
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-02-2012 14:06

Bericht door CQtie » 31-03-2012 10:19

Goh, het is eeuwen geleden dat ik klassiek heb gereden :-))Ik ga proberen vanuit Western misschien wat te helpen - wellicht doe je dit al zelf, maar western heeft eigenlijk dezelfde basis als klassiek, dus het is het proberen waard als het kan werken. Om je paard meer om je binnenbeen te laten plooien, ga je iets meer je binnenzitbeenknobbel belasten en wat druk geven met je binnenbovenbeen - tegelijk je buitenbeen iets meer naar achter leggen om de achterhand te begrenzen en wat naar binnen te zetten. Val niet naar binnen met je schouders, til je binnenhand iets meer op en hou je buitenhand laag met teugelcontact tegen de schouder. De binnenhand wordt iets hoger gehouden om je paard steun te geven - uiteraard moet je paard nageeflijk zijn :-)). Best oefenen in stap op een cirkel en dan pas draf als de stap goed gaat. Ook oefeningen zoals op cirkel het paard met zijn achterhand enkele passen op de binnencirkel zetten en dan weer op de cirkel helpt ook om de romp soepeler te maken of een grote cirkel verkleinen, waar je hoe kleiner de cirkel wordt je paard veel meer zal moeten begrenzen met je benen en je zit en het veel meer moeite zal moeten doen om te gaan buigen. Uiteraard zijn er massa's oefeningen en is het van belang om op te bouwen....Je armen daar kan je misschien proberen om je bovenarmen tegen je romp te houden en de onderarmen in één lijn met de teugels naar het bit - ik zie je probleem omdat dit bij mij net hetzelfde is, ik ben klein en mijn teugels te kort :-)). Ik heb niet direct een probleem dat je je handen laag houdt aangezien je met een trens werkt. Met een trens kan je een lage handhouding gebruiken en door eventueel je handen zijwaarts te openen naar je knieën toe, kan je je paard drijven tegen het bit waardoor hij makkelijker naar beneden kan komen.Als je paard sneller en beter nageeft kan je je handen dan weer thv de schoft houden en bijeen. Voorts moet ik zeggen, geen slechte foto's "Keep up the good work" en "don't shoot me" :-))
"When a Horse touches your Heart, Riding becomes a Way of Life "

Gast

Bericht door Gast » 31-03-2012 20:06

Haha, I won't shoot you :D

Ik deel wel niet de mening dat dressuur en western zelfde basis hebben. Teugelwerking is toch iets anders. Maar denk dat die discussie hier al eens ergens gevoerd is. Daar ga ik niet verder over uitwijden.
Oefenen is inderdaad constant op de cirkel. Groot en klein.
Hihi ja, die armen hé. Echt zo rot als je klein bent. Met hem moet ik goed mijn contact houden, maar hij is zo sterk.
En ja, die schouders. Das mijn houding in het algemeen. Ik zit altijd met gebogen schouders. Heb moeite met die netjes achteruit te houden. Zeker op het paard.

Plaats reactie