Training van Mageno

Voor al die leuke fotos!
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Training van Mageno

Bericht door SugarKittie178 » 18-03-2012 22:48

Ik ga niet het hele verhaal tot in de details uitleggen maar ik zal wel een korte samenvatting geven.

Ik ben met Lesley meegegaan naar Cherokee (waar ze naartoe ging om eens te kijken of dit iets zou zijn als verzorgpaard). Mageno (het paard van Hanne, die uiteindelijk naar Vicky is gegaan) staat daar ook. Ik wist dat hij daar stond, maar dat was al een hele tijd geleden. Dus dacht ik, ik stuur Vicky eens een smsje om te zien of hij daar nog stond en hoe het nu met hem was. Jawel hij stond er nog. Hij was ondertussen getraind geweest door ene Philip, maar die was eraf gevallen en sindsdien stond hij stil. Vicky stuurde me dat als ik zin had ik wel met mageno mocht rijden.

Hem daar even getest en ja... het was niet echt alles. Achteraf ben ik dan ook teweten gekomen waarom dat zo was. Telkens als ik er weer kom en iemand anders ziet me rijden met Mageno (en ik houd me van de domme), dan hoor ik hetzelfde verhaal weer. Die Philip heeft Mageno eigenlijk naar de knoppen gedaan alvorens hij eigenlijk deftig iets kende. Mageno is nog een heel groen paard dat niets kent. Die Philip die zat er dan blijkbaar meteen met sporen op en deed niets anders dan in hem kappen. Meteen ook een shank-snaffle erin. De enige gang die blijkbaar gevraagd werd aan Mageno was galop. Dus constant maar galloperen galloperen galloperen.
Ze zeiden ginder allemaal dat het eigenlijk een heel braaf paard is, want hij heeft dit lang gepikt. Tot op een keer dat Philip hem tegen de kant reed, zijn hoofd tot tegen zijn knie trok en er langs de andere kant met zijn spoor is op beginnen kappen. Mageno is er dan vandoor gegaan al bokkend en Philip is eraf gevallen. Hij is dan nog eens blijven hangen met zijn voet in de beugel en die brave Mageno blijft gewoon staan zeg!! Heeft die vent even geluk!
Jammer genoeg is hij derna meteen rechtgestaan, heeft hij Mageno in een hoek gezet en hem meteen een pak rammel gegeven.

Dat alles merkte ik meteen die ene keer dat ik hem reed : heel onzeker, geen stuur, hangen, hij kende geen draf enkel galop, hij was beendood (reageerde niet op een been) en dood in zijn mond.

Dit alles wetende en het feit dat Mageno niet meer verder getrained werd heb ik aangeboden om hem verder te trainen. Op voorwaarde dat ik het volledig op mijn manier doe en dat er zo geen prutser meer opkomt. Dus zogezegd zo gedaan, ik ben Mageno momenteel aan het trainen.

En eerlijk gezegd, na 1 week tijd was er al een heel verschil te zien.
Er zijn natuurlijk al meteen foto's van (dank u Lesley).
Hij loopt nu al mooi met zijn hoofd naar beneden, er staat een stuur op, hij is veel meer zelfzeker, hij reageerd eindelijk op je benen, kan al wat achterwaarts en zijn schouders overzetten (ik spreek nu wel over ondertussen 2 weken training ongeveer).

Stap

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Draf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Losse teugel

Afbeelding

Weer een stapfoto

Afbeelding

Zoom op Mageno :D

Afbeelding

Nog 2 galopfoto's, maar galop kon hij toen nog niet zo goed (op een correct manier dan, niet op de Philip-manier)

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk ging het heel goed, tot gisteren... Ik weet niet waarom, maar hij deed echt raar. Hoofd constant in de lucht, hangen, hoe harder ik trok hoe sneller hij ging, hij deed geen overgangen meer, en hij wou zelfs met mij door de poort lopen. Na zo een slechte training had ik mezelf vandaag voorzien. Een stel drawreins, zo heb ik nog iets meer te zeggen. En ik geef een jong paard liever een stel drawreins op een snaffle dan dat ik meteen een zwaarder bit steek. Het ging vandaag al een pak beter!! Stap en draf volledig in orde, achterwaarts en schouders geven ook. Maar vanaf galop begon het. Bij het aanspringen bokken, 1 keertje gesteigerd, als hij dan aansprong dan was het crossen crossen crossen. Ik was ook ineens totaal stuurloos. Hij brak bijna uit de cirkel uit en zou zo op andere ruiters kunnen geknald zijn. Maar goed dat ik de drawreins bijhad, anders had ik hem niet meer gehad denk ik.

Shari ff aan het knoeie met de drawreins

Afbeelding

Draf van ver

Afbeelding

Stap losse teugel

Afbeelding

En dan hier de ontstuimige foto's van Mageno waar hij alleen maar wou crossen en uit de cirkel wou breken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het echt bizar dat hij dit ineens doet en alleen maar rechts. Ik denk dat hij misschien wat vast zit?! Normaal gezien zou er een osteo moeten langskomen.

En hopelijk gaat de training er dan weer vlot op vooruit. Want hij doet het zo goed, leert supergoed, is ongelofelijk braaf en dat na alles wat hij al meegemaakt heeft!!!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 18-03-2012 23:01

Ben ik zo blij dat jij met hem aan het werk bent! Echt waar en hopelijk blijft dit zo!
De eerste sessie foto's die ik al eerder zag, zien er echt super uit en loopt hij echt goed.
Nu hopen dat die osteopaat er zeker bij komt, want een paard dat vast zit is helemaal geen goede zaak. Niet voor hem en zeker niet voor de ruiter die hem moet berijden!
Keep on the good work!

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 18-03-2012 23:04

heb het verhaal al zowat gehoord , de eerste keer dat ik hem zag had ik al zoiets van wow op zo een korte periode kan die al wat :o . da doet shari maar weer eens goed nu de zaterdag deed hij idd raar constant dat je moest corrigeren en hij wou dan soms nog niet :s , maar ik denk dat je mening wel eens kan kloppen van dat vast zitten of mss het begin van een letsel dus hopelijk mag die osteo vlug komen dat er zekerheid is . en idd had je de drawreins niet gehad vandaag dan had je echt niets meer te zeggen op die rechtse cirkel , stond al even te kijken van oei oei :s maar gelukkig had je hem vlug trg onder controle , heb er dan ook maar vlug eens een foto van gemaakt zodat het kon gezien worden wat er was . maar ik denk dat het wel goed komt hij heeft nu een goede ruiter op hem die hij kan vertrouwen op goede verzorging en die hem niet zal gaan pijnigen , want je bent echt wel al ver geraakt op deze korte periode , en zoals ik zaterdag zei hij kan echt wel mooi lopen , het beestje ligt me wel qua karakter :)
if you dont stand for something , you will fall for everything

Gast

Bericht door Gast » 19-03-2012 10:46

Arm paard :(
Hopelijk vindt hij weer snel de ontspanning terug in de galop.

CQtie
Rookie
Rookie
Berichten: 28
Lid geworden op: 03-02-2012 14:06

Bericht door CQtie » 19-03-2012 12:59

Ik dacht ook direct : tanden en rug laten nakijken.......zeker lumbaal.....Ook eens bekijken of hij met grondwerk ook zo fel uit de hoek kan schieten of enkel onder de man...
"When a Horse touches your Heart, Riding becomes a Way of Life "

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 19-03-2012 13:15

Mageno heeft geluk dat jij nu zijn trainer bent want voor hetzelfde komt er de volgende prutser die denkt dat je een paard met geweld moet trainen en het is zo dat ze een paard naar de knoppen helpen zowel fysisch als mentaal.
Spijtig genoeg gebeurt dit nog veel te vaak :( .
Maar hij is nu in goede handen :D Success !!
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 19-03-2012 22:18

Mageno heeft inderdaad heel veel geluk. Arm paard, als ik al die mensen zo hoor praten op stal :(

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 22-03-2012 15:48

En idd dat paardje heeft geluk dat jij op zijn pad bent gekomen. Wat een sukkels zijn er toch op de wereld! Denkt die nu echt dat je een jong paard zo kan trainen?
Allicht zit dat paardje hier en daar wel vast, kan bijna niet anders als je zo ben gereden geweest.
Deels zal het misschien ook aangeleerd zijn en af en toe zal hij dat uiteraard bij jou ook proberen.
Ik denk dat dit wel weer helemaal in orde komt, het goede karakter is er al want anders vorder je niet zo snel in zo'n korte tijd.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 29-03-2012 20:54

@ Hanne : Super he! Je moet binnenkort eens meegaan joh :).

@ Bartje : Ja het was weer wat he. Het is echt een tof paardje, verdient niet wat hij heeft meegemaakt.

@ Caro : Het was niet alleen in de galop spanning he. Het was spanning alom.

@ CQtie : Jaja Veerle, je kent me he :). Direct eigenaars inlichten over zo een dingen. Aan de longe doet hij eigenlijk nog gekker dan onder het zadel :).

@ Marc : Dank je voor het compliment!

@ Lesley : Ja elke keer moeten we het weer horen.

@ Dana : Ja er zijn blijkbaar nog menig mensen dat denken dat dat de manier is om een paard te trainen. Jammer genoeg! Hij heeft zeker een goed karakter, echt ongelofelijk tof!!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 29-03-2012 21:00

Desondanks alle reacties die ik kreeg van meerdere mensen ginder : "Het is normaal dat een paard een goede en een slechte kant heeft. Zo snel zit een paard niet vast hoor. Een jong paard test toch altijd eens ....."

had Shari dus gelijk.

De osteo is gekomen (ik was er zelf wel niet bij). Hij zal gewoonweg helemaal vast. De osteo zei dat hij heel veel pijn heeft. Hij heeft ook losse knieen en losse gewrichten (die een beetje opgezet zijn) en hij heeft veel te weinig bespiering.
Dus Mageno is helemaal losgemaakt. Normaal moet hij er met 1 behandeling vanaf komen.
Een weekje stil. Dan een week stap, neerwaarts rijden met losse teugel en slangevoltes (geen achterwaarts). De week daarop hetzelfde in draf.
En de week daarop stilletjes aan de gewone training hervatten.

Voor zover de update...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie