Barefoot saddles

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 03-03-2009 13:05

Waar woon je ook al weer?
Er zit er eentje regio Gent, ik weet niet of dat ver van je is?
Mijn weten vraagt hij niet veel voor verplaatsing!

Misschien zegt zijn naam je iets? Denis Teirlynck.
Zadelpasser, paardentrainer, lesgever, paardenkinesist,...
Het is een hele goede! Als je graag zijn gegevens hebt, zal ik ze je eens doorspelen.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 03-03-2009 13:49

SugarKittie178 schreef:Waar woon je ook al weer?
Er zit er eentje regio Gent, ik weet niet of dat ver van je is?
Mijn weten vraagt hij niet veel voor verplaatsing!

Misschien zegt zijn naam je iets? Denis Teirlynck.
Zadelpasser, paardentrainer, lesgever, paardenkinesist,...
Het is een hele goede! Als je graag zijn gegevens hebt, zal ik ze je eens doorspelen.
Gent is op kwartiertje van hier via autostrade, dus ideaal eigenlijk!
Je mag de gegevens eens doorgeven, zal het hier dan ook eens voorstellen.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gast

Bericht door Gast » 03-03-2009 14:59

Ik ben voor en tegen.
Sommige paarden hebben echt een vreselijk moeilijke rug. En dan is een boomloos zadel wel goed.

Ze zijn absoluut NIET goed om lange buitenritten mee te doen.

Ze zijn dan weer wel goed omdat je de beweging van je paard heel goed kan volgen. En als je niet uren rijdt dan is dit zeker doenbaar.
Je moet het wel gewent zijn om mee te rijden. Je zit heel makkelijk uit balans. Maar je leert daardoor wel goed om op je houding te letten.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 03-03-2009 15:08

Caro schreef:Ik ben voor en tegen.
Sommige paarden hebben echt een vreselijk moeilijke rug. En dan is een boomloos zadel wel goed.

Ze zijn absoluut NIET goed om lange buitenritten mee te doen.

Ze zijn dan weer wel goed omdat je de beweging van je paard heel goed kan volgen. En als je niet uren rijdt dan is dit zeker doenbaar.
Je moet het wel gewent zijn om mee te rijden. Je zit heel makkelijk uit balans. Maar je leert daardoor wel goed om op je houding te letten.
De persoon voor wie ik kijk kan nog niet echt rijden, wel beetje hobbelen in draf en heeft lichtrijden wel al beetje door maar dat is het.

Ga toch maar westernzadel bekijken dan, wil ook niet dat ik hem van de grond moet krabben ^^
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Adelyn
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 87
Lid geworden op: 10-01-2009 20:55

Bericht door Adelyn » 03-03-2009 18:34

het hangt er wat vanaf hoeveel je weegt hoe lang je rijd
ik ben er zelf ook niet voor vind het ni mooi zit niet zo super
dan denk ik dat je beter bent met een goed tweede hands western zadel
hier voor kan je alt te recht in de winkel van steve en wendy
horses leave hoofprints on your haert

dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

Bericht door dravertje » 16-11-2011 13:01

Ik weet het, dit is een oud topic, maar ik wil nu graag mijn bevindingen over een Barefoot Arizona kwijt.

Begin dit jaar heb ik zo'n zadel kunnen overkopen van een vriendin, vond het gewoon zalig zitten, dus heb het gekocht. Met het idee om men eigen paard er achteraf mee te kunnen rijden.
Op het paard waar ik het zadel op getest heb was het fantastisch, heb er tot enkele maanden geleden ook heel regelmatig mee gereden en vond het nog altijd even zalig. Maar dit paard was ondertussen ook al ettelijke jaren onder het zadel. Was een slecht passend zadel gewoon en liep heel goed met die barefoot.

Nu ondertussen heb ik een heel ander gedacht over deze zadels!
Ik had ook al meerdere keren gelezen dat deze zadels niet goed zijn om jonge paarden mee te rijden. Dit kan ik nu volledig bevestigen!

Ik heb er mijn paard mee zadelmak gemaakt, ja ok, ze kent een ruiter, ze weet wat het is, maar daar blijft het dan ook bij, want voor de rest kan ik niet verder met dat zadel.
Men paard kan gewoon niet recht lopen dankzij dit zadel, ok, dat zal ook wel aan mij liggen.
Stap gaat redelijk goed. Draf is een absolute ramp!
Ik heb nu maandag een test kunnen doen met men paard, ik heb er een echt westernzadel op gelegd, en haar met dit zadel gereden. Er kwam toen een zadelpasser langs en had dit zadel mee voor mij.
Mirakel!!!!! Men paard kan ineens recht lopen, en draven lukte schitterend! Zonder stil vallen, ze werd dus niet meer gestoord door de bewegingen van de ruiter.... mij dus!

Wil natuurlijk ook wel zeggen dat ik mijn rijkunsten weer wat moet gaan bijschaven, maar het zegt toch ook wel wat over een boomloos zadel.
En, heel belangrijk voor mijn paard, een goed zadel gebruiken!
Ik wilde eerst niet geloven dat boomloos niet geschikt was... maar nu zijn men ogen toch wel open gegaan.
Ik denk nu juist in het belang van men paard... en koop gewoon een goed westernzadel.

Een barefoot is alleen goed als het paard alles al kan, een goed evenwicht heeft en zelf niet te veel meer moet zoeken... om het zo simpel te zeggen he! En dan nog...
Als dat niet het geval is blijf je er het best vanaf!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 20-11-2011 20:38

Het is misschien een oud topic, maar ik ben persoonlijk altijd blij met nieuwe meningen :)
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie