Barefoot saddles

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Barefoot saddles

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 15:50

Ook gezien op de Flanders Horse Expo in Gent dit weekend, en ik had de naam al eens horen vallen.

Iemand ervaring mee? De prijzen leken redelijk, de zadels waren nog mooi en je kan het zadel van je keuze bestellen en dan mag je het een week proberen eer je beslist.

Reden: Ravi heeft al een keer een blokkade in de rug gehad wegens stress in haar stal en klemde haar rugspieren vast. (omvatte slechts 3 wervels, maar toch!)

Mijn vriend wil deze zomer ook mee wandelen als Amke ook verkeersmak is en hij vindt mijn dressuurzadel vreselijk :P
Ook heeft hij meer interesse in western en de modellen Barefoot zadels lijken toch meer daar bij aan te sluiten van uiterlijk.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 02-03-2009 18:51

Ik ben niet zo voor die boomloze zadels (vind ze lelijk :lol: en niet western genoeg). Ik denk wel dat het een oplossing kan bieden voor paarden met een moeilijkere rug, en voor ruiters die willen omschakelen naar western, maar ik heb ook al gehoord dat bij van die boomloze zadels, het gewicht ook weer minder wordt verdeeld dan bij eentje met boom. Naar het schijnt mag je niet zwaarder dan 80 kg wegen (is toch belangrijk omdat het over een jongen gaat dacht ik zo...)

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 02-03-2009 19:18

Toen ze mij Arabier kwamen uittesten had er eens een zo een zadel bij. Heb er toen mee moeten voorrijden, maar amai mijn botten. Vond het heel erg vreemd en slecht zitten. Ik zou er ni snel eentje nemen. Ik neem wel een westernzadel voor ontspannende buitentochten dan.

Natuurlijk, als je het een weekje mag proberen, waarom niet he? Misschien vindt J. het wel juist super goed.

Voor de kleine pony's zou ik het mss aanschaffen moest ik er een goedkoop tegen het lijf lopen. Maar dat vind ik precies iets anders.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 02-03-2009 20:42

Ik heb ook al op zo een zadel gereden gehad en bij dat paard zat dat zeer goed omdat ze zeer zachte gangen had, maar ik kan me zo voorstellen voor langere ritten of een paard die iets minder zacht is in zen gangen dat ik het toch niet lang zou volhouden op zo een zadel.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 21:02

J. (de vriend dus, bij Nootje ook gekend als Pascal :lol: ) is al ongeveer 1m85 en weegt zo'n 78kg... Hij zou dus niet teveel mogen verdikken als de grens op 80 ligt.

Ze heeft zachte gangen, ik voel het soms zelfs niet als ze in kruisgalop zit! Ze loopt ook wel meestal neerwaarts en ik activeer haar rug genoeg, op wandeling loopt ze sowieso enorm ontspannen.

Toch even over nadenken en dan grondig uitproberen dan... J. wil enkel op westernbasis de basis kunnen beheersen en mss dingen zoals achteruit, keertwending om de acherhand, zodat ie paard kan beheersen op de baan. Echt volledig western zie ik hem niet gaan, maar je weet maar nooit :D
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

newy
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1406
Lid geworden op: 26-12-2008 18:39

Bericht door newy » 02-03-2009 23:15

Ik vind persoonlijk:
- ze zeer slecht zitten
- geen grip erop
- qua uiterlijk verschrikkelijk.
- prijs kwaliteit komt totaal niet over een.
M'n Trouwe Viervoeters Always(_)(_)

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 03-03-2009 10:37

newy schreef:Ik vind persoonlijk:
- ze zeer slecht zitten
- geen grip erop
- qua uiterlijk verschrikkelijk.
- prijs kwaliteit komt totaal niet over een.

Geen alternatieven bij de westernzadels dan die evengoed comfort en voldoende grip geven en voldoende steun, zonder dat de prijs de pan uit swingt?
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 03-03-2009 12:20

Ik vind het ook geen mooie zadels, ik vind het niet lekker zitten,
maar dat maakt niet uit.
Als het maar past voor je paard.
Nu een boomloos zadel dat bestaat gewoon niet, elk zadel heeft een boom draai het of keer het.
Maar daar vanaf gezien zijn boomloze zadels niet zo goed.
Omdat inderdaad zoals Leyla zegt de druk niet goed verdeeld word en dus heb je sneller plaatsen waar het zadel zal drukken.

In Hopa Sport zou de eigenaar ze zelf liever niet verkopen door die rede, maar omdat het een opkomend ding is en ja als winkel moet je mee...

Je vraagt een alternatief bij westernzadels met een prijs die niet uit de pan swingt, wel aan welke prijsklasse denk jij dan?
Je kan ook altijd een goed 2de handszadel kopen...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 03-03-2009 12:39

SugarKittie178 schreef:Ik vind het ook geen mooie zadels, ik vind het niet lekker zitten,
maar dat maakt niet uit.
Als het maar past voor je paard.
Nu een boomloos zadel dat bestaat gewoon niet, elk zadel heeft een boom draai het of keer het.
Maar daar vanaf gezien zijn boomloze zadels niet zo goed.
Omdat inderdaad zoals Leyla zegt de druk niet goed verdeeld word en dus heb je sneller plaatsen waar het zadel zal drukken.

In Hopa Sport zou de eigenaar ze zelf liever niet verkopen door die rede, maar omdat het een opkomend ding is en ja als winkel moet je mee...

Je vraagt een alternatief bij westernzadels met een prijs die niet uit de pan swingt, wel aan welke prijsklasse denk jij dan?
Je kan ook altijd een goed 2de handszadel kopen...
Een goed tweedehandszadel is niet zo makkelijk te vinden als je niet zoveel verstand hebt van westernzadels. In de klassieke zadels weet ik waar ik op moet letten qua drukverdeling, maar een western is toch weer iets anders. Zeker omdat mijn merrie bij verkeerde drukverdeling de pijn alleen maar zal tolereren, het enige wat ze zal doen is af en toe misschien een klein ietjsje van protest als het eigenlijk al enorm pijn doet.

Ik kan er geen prijs op kleven omdat ik gewoon niet weet rond welke prijzen tweedehands westerns zitten, en ik weet het nog minder van nieuwe zadels.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 03-03-2009 12:43

Klopt, als je niet veel van westernzadels kent proberen de mensen je nogal wat aan te smeren.
Het beste wat je kan doen is gewoon een nieuwe laten passen in de winkel. De westernzadels gaan van 500€ tot ...
In mijn ogen betaal je al gauw 1000€ voor een degelijk westernzadel, maar als je eentje kan vinden die past voor 500€, waarom niet.

Heb je als eens hier gekeken?

http://paardenpraatjes.forum2go.nl/zade ... -t333.html
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie