Wat is er met de maneges van tegenwoordig aan de hand?

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Plaats reactie
Gast

Wat is er met de maneges van tegenwoordig aan de hand?

Bericht door Gast » 11-11-2011 18:30

Hey allemaal,

Ik was vandaag beetje op de paardenfora aan het kijken en dan kom je youtube filmpjes tegen. En van het ene filmpje ga je naar het andere, je kent dat wel hé.

Nu heb ik net al veel filmpjes gezien van lessen op maneges waar ik echt met grote ogen naar kijk. Hoe gevaarlijk, ongeorganieerd en onverantwoord/onervaren er wordt les gegeven.
Kinderen zonder tok, kinderen die een rotslechte zit hebben en toch los in groep galoperen, paarden die niet in de hand gehouden worden, met veel teveel in een les,...
Toen ik begon te rijden (zo'n 16 à 17 jaar geleden) was hier geen spraken van hoor. Daar was het verplicht om met tok te rijden etc etc. Er werd alleen les gegeven door volwassenen met diploma.
Als je dan nu kijkt zie je overal jeugd in de piste staan of mensen die precies niks kennen van paardrijden.

Heb enkele voorbeeldjes van youtube gehaald zodat jullie kunnen volgen waar ik het over heb:

1. http://www.youtube.com/watch?v=09WO_KNN ... re=related
"Probeer te draven"???!!! Zeg in hemelsnaam dat het kind de pony op een cirkel moet sturen...

2. http://www.youtube.com/watch?v=gf5Kz-6r ... re=related
Die zijn met véél te veel, de meeste ruiters hun houding is om van te huilen en het is 1 grote chaos. En de lesgever "gas geven". Man man toch.

3. http://www.youtube.com/watch?v=TfCdAcDn ... re=related
Ineens alles stil en dan de lesgever maar roepen op paarden die al op de vlucht zijn. Jongens toch.

4. http://www.youtube.com/watch?v=v1diHhUc ... re=related
Ook weer met veel in de les en dat springen zo vlak achter elkaar is reuze gevaarlijk. Als er eentje ineens stopt vliegt iedereen die erachter komt erop. Valt er een balk af kan diegene erna niet stoppen en kan het goed zijn dat het paard/de pony erachter over die balk struikelt,...


Ben ik nu aan het muggenziften of is het tegenwoordig slecht gesteld met veel maneges?

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 11-11-2011 19:08

Ik geef jou daar groot gelijk in!!!
Het is echt zeer slecht gesteld op maneges tegenwoordig.
Nu moet ik zeggen dat ik niet voorstander ben van enkel gediplomeerde lesgevers, want ik ben zelf ook niet gediplmeerd en ben een veel betere lesgeefster dan de gediplomeerde die ik ken op de manege waar Xanthe rijdt. Echt grellig daar.
Er zijn evengoed veel mensen die super les kunnen geven, maar de tijd en de centen niet hebben voor een cursus.
Maar dat neemt niet weg dat het slecht gesteld is op veel maneges.
Ik vind ze veel te braaf geworden. Ik ben veel strenger geleerd geweest en op houding werd bijna gedrild, want die is uiteindelijk de basis van alles. En was die niet goed en had je niet voldoende controle dan ging je gewoon niet over naar de volgende les of bij zo veel fouten moesten we een niveau terug zakken tot we die fout niet meer deden.
En nu: pff houding dat komt wel vanzelf met de tijd
en controle: we geven die gewoon een braver paardje of hopen dat ze blijven zitten.

Lesley
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 247
Lid geworden op: 16-08-2011 18:45

Bericht door Lesley » 11-11-2011 20:52

Die diploma's vind ik ook niet echt nodig. Genoeg getalenteerde mensen die de diploma's gewoon geldklopperij vinden maar wel goed kunnen lesgeven...

Maar inderdaad, het is slecht gesteld met de maneges. Ik zou persoonlijk gewoon alle beginnelingen aan de longe lesgeven tot ze een redelijke zit hebben en zonder onnodige gevaren kunnen meerijden in de groepsles. Maarja, alles gaat om geld tegenwoordig hé. Hoe meer in de groepsles, hoe meer geld het opbrengt...

debby
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2010 07:22

Bericht door debby » 13-11-2011 09:21

Wij hebben hier achter de hoek een manege en die trekt ook op niets,er is maar 1 lesgever en die geeft dan nog les door de microfoon vanuit zijn kantine,dus je verstaat hem al niet en dit kan toch niet.
Ik zou graag terug lessen willen nemen met mijn tinker,maar omdat het zo een stomme manege is en ik momenteel nog geen vervoer heb,kan ik nergens heen.
Zelf rij ik in de paddock bij mij thuis ,maar die is niet zo groot.
Ik woon in grobbendonk en rij zelf met mijn dochtertje van 4 naar lint om prive les.

Gast

Bericht door Gast » 13-11-2011 13:49

@ Hanne: Daar heb je een punt, soms zijn mensen zonder diploma even wijs als mensen met. Maar tging mij dan ook vooral om de jeugd dat denkt dat ze kan rijden.
Ik heb zelf ook lessen gegeven op mijn vroegere manege, maar ik heb daar wel de nodige begeleiding voor gehad.

@ Debby: Amai, dat heb ik nog nooit meegemaakt! Schandalig gewoon!

debby
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 51
Lid geworden op: 23-07-2010 07:22

Bericht door debby » 14-11-2011 09:40

Caro schreef:@ Hanne: Daar heb je een punt, soms zijn mensen zonder diploma even wijs als mensen met. Maar tging mij dan ook vooral om de jeugd dat denkt dat ze kan rijden.
Ik heb zelf ook lessen gegeven op mijn vroegere manege, maar ik heb daar wel de nodige begeleiding voor gehad.

@ Debby: Amai, dat heb ik nog nooit meegemaakt! Schandalig gewoon!
Ja ik vind het wel spijtig,dan heb je een manege achter de hoek en dan is het daar slecht.
Zelfs voor je paard daar te zetten is het duur en ze kijken er niet naar om,regelmatig paarden met koliek,waarvan al 1 dood.

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 20-11-2011 20:45

Ik heb verscheidene van deze situaties al meerdere malen live mogen zien (zien, niet deelgenomen), ik heb mijn eigen mening daarover. Zoals jullie hier allemaal en ik ga die gewoonweg voor mezelf houden uit beleefheid. Want anders komt er hier niets anders als negatiefs uit. Het is gewoon ongehoord, onverantwoordelijk en zeer jammerlijk. Meestal "valt hunne frank" dan ook alleen als er is iets echt ergs gebeurd...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie