Hebben paarden trauma's of niet?

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Plaats reactie
ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Hebben paarden trauma's of niet?

Bericht door ohanner » 09-07-2011 19:49

Wij mensen hebben nogal vaak de neiging om paarden te vermenselijken.
Dus zeggen we: die heeft een trauma opgelopen bij het trailer laden bijv.
Maar paarden kunnen in principe geen trauma oplopen, dus is het eigenlijk gewoon natuurlijk gedrag als gevolg van een situatie die is misgelopen. Alhoewel de gevolgen dicht gaan liggen bij het woord trauma.

Angstig gedrag, onzekerheid en de neiging tot vluchten is immers normaal en natuurlijk paardengedrag.
Het duidt eerder op een gebrek van kennis van wat normaal paardengedrag is en het eigen gedrag als ruiter/trainer. Paarden zijn van nature geneigd om te vluchten van iets als ze het niet meer weten. Dit is heel normaal paardengedrag.
Het ene paard vlucht eerder dan het andere, dat is veel meer een kwestie van temperament en onwikkelde slimheid. Paarden die voldoende vertrouwen hebben in de ruiter zijn minder schichtig. Dat is de taak en de verantwoordelijkheid van de mens. Maar vaak wordt deze signalen over het hoofd gezien.
Als herhaaldelijk iets misloopt en het paard daar bijv elke keer van verschiet dan leer je eigenlijk al dat het paard mag gaan verschieten of bang van iets mag hebben en wordt het dus eerder iets dat aangeleerd is dan dat het een trauma is. Bijv: paard wilt niet op de trailer heeft angst voor de kleine ruimte(=natuurlijk gedrag), elke keer als hij weg springt krijgt hij slaag van zijn baasje. Uiteindelijk leert het paard dat hij wel bang moet hebben van die trailer en zal dus steeds angst blijven behouden of zelfs paniekerig worden.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 09-07-2011 20:47

Ik heb 'ja' gezegd...maar met niet 100%eens met de uitleg die achter de 'ja' staat als het ivm trauma aanschouwt wordt.

Een trauma moet ook niet enkel door de mens opgewekt worden/zijn.
Kan ook in de natuur voorkomen. bv een veulen die door een ander dier aangevallen werd kan door dat dier een trauma of blijvende afhouding gekregen hebben.
Een trauma moet niet altijd als 'erg' of onleefbaar aanzien worden, het komt meestal alleen in bepaalde situaties terug de kop opsteken. En ik denk ook dat in een andere/nieuwe omgeving, waar er anders wordt mee omgegaan, dit trauma kan geminimaliseerd worden al dan niet bijna vervagen.

Het vermenselijken zou ik loskoppelen aan de uitleg van het trauma.
Dat "probleem" (het feit dat we paarden vermenselijken) kom je ook bij andere oefeningen, vragen aan je paard, situaties tegen.

De paarden waar die slachter/verminker zijn werk aan gedaan heeft...zouden die niet ergens - om het mooier dan trauma te noemen - in hun evenwicht verstoord zijn? bv bij een dier dat altijd alleen op de weide staat, verminkt was, en nu daar een angst voor gekregen heeft.

Angst en vluchten is idd natuurlijk. Maar het feit dat ze bij de mens een omheining hebben, ontneem je die kans ergens sowieso.
En we hebben de paarden al op een bepaald punt vermenselijkt...we zijn ze gaan (vast)houden, erop gaan rijden, ... .
Maar paarden kunnen in principe geen trauma oplopen, dus is het eigenlijk gewoon natuurlijk gedrag als gevolg van een situatie die is misgelopen. Alhoewel de gevolgen dicht gaan liggen bij het woord trauma.
Hier sluit ik me bij aan... alleen zijn het weer de mensen die er een woord op kleven, het woord "trauma"... dan zegt men; "het paard zal er misschien een trauma van hebben, van dat trailer laden".
Je zou dat woord ook kunnen vervangen door "het heeft er ne schrik van opgedaan"...en met die ingesteldheid ga je op een vriendelijke manier verder en krijg je het paard wel weer op een gewone manier in dat mensvoertuig.

Het is dus allemaal hoe je het bekijkt en welke benaming je het geeft.
En hoe je er iets aan doet, is weer op een mensmanier en dat kan rustig of dat kan het nog erger maken, waardoor de mens zijn eigen gelijk haalt en kan zeggen..."zie je, niets aan te doen, het is een trauma"...
Het is maar door welke ogen je het bekijkt :wink:

(Amai Hanne, ik liet me effe gaan...sorry voor de lange tekst :P )

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 09-07-2011 21:00

@Gwen: neen, super van die lange tekst! Ben ik blij mee. was de bedoeling van nog eens een leuk gesprek over iets te hebben en de mensen hun meningen hier over te horen.
Maar zoals je zelf ook zegt. in principe zijn eigenlijke meerdere antwoorden mogelijk.
Ik blijf allen het woord trauma overroepen vinden en ben dan eigenlijk niet eens met het 2de antwoord.
Het is idd eigenlijk zoals je het zelf ziet!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 12-07-2011 23:07

Vluchten is inderdaad een natuurlijk instinct en dus natuurlijk gedrag bij een paard. Angst en onzekerheden zijn geen afwijkend gedrag, want dit is normaal natuurlijk gedrag van een paard. Het is dan inderdaad ook aan de mens om een oplossing te bieden voor dit angstgedrag.

Maar dat neemt bij mij niet weg dat ik geloof dat paarden wel een trauma kunnen oplopen. En dan bekijk ik dit niet via het antropomorfisme (= vermenselijken van het paard), maar echt effectief een trauma.
Neem maar het voorbeeld van "het paard waar ik zijn naam niet van noem". Dit paard was zover gevorderd in zijn angsten/onzekerheden dat het gewoon onoplosbaar was geworden. Dat is in mijn ogen toch wel een trauma.

Volgens mij schrijven de mensen gewoon te snel een paard een trauma toe, gewoon voor het minste.

Maar als je er eigenlijk bij stilstaat. De meeste trauma's worden toch gecreeërd door de mens? Of misschien niet letterlijk door de mens, maar door in de menselijke omgeving te komen?

Op stal staan, op een trailer gaan, een weide omheind met palen en draad, vaststaan aan een touw, een mens op hun rug,... Allemaal dingen die ze in de natuur niet zien en toch de meest voorkomende dingen waar een "trauma" van verder kan komen!

Kort samengevat : Ja een paard kan in mijn ogen een trauma oplopen. Dit beschrijf ik dan als een zeer zwaar uit de hand gelopen angst/onzekerheid die onoplosbaar is geworden en MEESTAL gecreeërd door het komen in de menselijke natuur en "zulke situaties" meemaken.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 12-07-2011 23:40

Ik zelf bezit geen paard maar ik heb hier 2 keuzes
eerst en vooral ga ik akkoord met Shari een paard kan getraumatiseerd worden maar dit is dan volledig door toedoen van mensen ik geef maar als voorbeeld mishandeling laten we zeggen slagen etc
maar natuurlijk is het achter af terug aan de mens om het paard zijn vertrouwen terug te laten winnen en het te helpen om over zijn angsten te komen met het nodige geduld en voldoende aandacht

dus ja een paard kan een trauma hebben maar dit moet dan opgelost worden door mensen en verder denk ik niet dat een paard iets kan hebben buiten zijn natuurlijk instinct om te vluchten voor gevaar ...
if you dont stand for something , you will fall for everything

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 13-07-2011 21:17

Bartje schreef:Ik zelf bezit geen paard maar ik heb hier 2 keuzes
eerst en vooral ga ik akkoord met Shari een paard kan getraumatiseerd worden maar dit is dan volledig door toedoen van mensen ik geef maar als voorbeeld mishandeling laten we zeggen slagen etc
maar natuurlijk is het achter af terug aan de mens om het paard zijn vertrouwen terug te laten winnen en het te helpen om over zijn angsten te komen met het nodige geduld en voldoende aandacht

dus ja een paard kan een trauma hebben maar dit moet dan opgelost worden door mensen en verder denk ik niet dat een paard iets kan hebben buiten zijn natuurlijk instinct om te vluchten voor gevaar ...
ik heb ook geen eigen paard hoor

Plaats reactie