Wat is de beloning voor je paard?

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Plaats reactie
ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Wat is de beloning voor je paard?

Bericht door ohanner » 09-07-2011 19:36

Als ik bijv iets nieuws moet aanleren dan gebruik ik vaak al eens een koekje ofzo, maar probeer dit meestal zo gauw mogelijk over te zetten naar een mondelinge beloning. Zeker met hengsten is dit wel belangrijk, want als je steeds snoepjes gebruikt wordt hun hapgedrag nog sterker.
Dus meestal voor mij antwoord b. lieve woordjes

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 09-07-2011 20:51

Ik wil een paard dat iets doet voor mij en niet voor het snoepje dat ik vast heb.
Ik wil het paard als paard houden en geen knuffels gaan geven, tenzij eens een schouderklopje als ik in het zadel zit.

Dus 'b' mijn diertjes kennen me, ik gebruik een lief woord en ze zijn daar tevreden mee. (en ze weten ook, als ze iets goed gedaan hebben, dat ze daarna weer hun rust hebben verdiend)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 11-07-2011 22:55

Ik zal nooit werken met snoep of enig soort eten om een paard te belonen of om iets gedaan te krijgen van een paard. Daar worden ze opdringerig van. Ik wil trouwens dat het paard het uitvoert voor mij en niet voor dat snoepje.
Knuffelen is bij mij ook uit de boze. Sorry dat ik het zeg maar een paard dient niet om te knuffelen. Heb je ooit een paard al eens weten vragen om een knuffel? Dit is geen gedrag van nature uit, dus een paard heeft hier eigenlijk niet veel baat bij.
Lieve woordjes zou ik ook niet zeggen dat ik die gebruik. Heel soms kan er eens "braaf paard" of "goed" af.

Mijn voornamelijk beloning is hier niet vermeld. Ik beloon mijn paarden door het wegnemen van druk. Dit is ook hetgene waar een paard van leert. Een paard voelt druk, het paard zal een uitweg zoeken, als het paard de juiste weg neemt laat je de druk vallen, het paard zal volgende keer zo snel mogelijk de juiste weg terug nemen. Als ik de druk wegneem weten mijn paarden dat het goed is, wat dus een beloning is. Het is eerlijk, zwart-wit. Wat ook een beloning is voor mijn paarden is "een time out". Hiermee wil ik zeggen na het goed uitvoeren van een oefening laat ik mijn paarden stilstaan en ik laat hun even gerust. Intussentijd zal het paard dan ook nadenken over wat er net allemaal heeft plaatsgevonden. Als laatste kan er dan naar het einde van de les een klopje in de nek plaatsvinden.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 11-07-2011 23:09

De time out is ook 1 van mijn lieveningsbeloningen bij het grondwerk.
Is idd héél goed voor het paard!
Dat ze geen knuffel vragen is in mijn ogen niet helemaal waar. De knuffel zoals wij ze als mens zien is idd "niet" gewooon voor een paard, maar ze vragen wel een ander soort knuffel, gelijk eens tegen elkaar leunen in rust en het knabbelen in elkaars manen.
Dit had ik eigenlijk niet vermeld bij mijn antwoord, maar tijdens het rijden is dat een beloning die ik veel gebruik. Nl. een goede krabbel juist voor het zadel ter hoogte van de schoft.
Is trouwens ook een goede plek om paarden te kalmeren, als je daar krabbelt dan zakt hun adrenaline.

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 11-07-2011 23:15

Ik had het dan ook over de "menselijke knuffel". Hetgene jij beschrijft als knuffel is inderdaad onderling bij paarden een knuffel.
Als een paard dit doet bij een mens is dit in mijn ogen enkel gevaarlijk. Plus eigenlijk ook een lichte vorm van dominantie, je vermeld het zelf al ... "leunen". Leunen is voor mij hangen en hangen is in mijn ogen een vorm van dominant gedrag...
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 12-07-2011 10:06

Ik versta onder beloning ook gewoon rust of time out en zou deze poll items eerder onder verwenning zetten :)
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Gast

Bericht door Gast » 12-07-2011 10:20

De grootste beloning voor het paard, is om te stoppen met werken ;)

Snoepjes gebruik ik enkel bij Ebonny, maar die is gewoon rotverwend xD

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 12-07-2011 13:04

@Liesbet_x: Ni alleen voor een paard :lol:
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Gast

Bericht door Gast » 13-07-2011 20:49

Hier krijgen de paarden na het werken een snoepje.
Vroeger deed ik dat zelden/nooit, maar hier zijn ze dat zo gewoon, dus ik het voor mij ook een gewoonte geworden.

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 14-07-2011 14:06

Ik vind dat je wel moet oppassen met snoepjes, sommige paarden worden er erg opdringerig van. Alhoewel, als je het correct gebruikt het wel een mooie beloning kan zijn.
Bij het handelen, werken en rijden met je paard is druk wegnemen en rust de beste beloning.
Maar Jack heeft heel lang een snoepje gehad bij het laden op de trailer. Niet om te lokken, hij moest er wel zo opgaan maar eenmaal erop, een snoepje als beloning. Hij heeft daar nooit van geprofiteerd en hij laadt nu heel makkelijk.
Nu krijgt hij eigenlijk nooit meer iets, hij heeft geleerd dat druk wegvallen en stoppen de beloningen zijn voor hem. Eens gewoon een krabbel in zijn manen en een "goed zo", kent hij ook goed.

Peter zijn nieuwe paardje die laat zich moeilijk vangen. Ook hier lokken we haar niet. We blijven rustig en als we haar dan uiteindelijk kunnen pakken, dan krijgt ze een snoepje als beloning. Bij het kappen is ze nog wat onrustig soms en als er een hoef gedaan is, krijgt ze een snoepje en dat werkt heel goed.

Dus ja en nee voor snoepjes. Niet te pas en te onpas, bij sommige paarden en in sommige gevallen.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Plaats reactie