Paard moet luisteren naar de baas, maar ....

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Plaats reactie
ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Paard moet luisteren naar de baas, maar ....

Bericht door ohanner » 09-07-2011 19:32

Voor mij zijn er 2 mogelijkheden.
Je bent zowel de kuddeleider als de kameraad. Je kan pas goed met je paard werken als je beide kan zijn. In een kudde hebben paarden ook een leider nodig, maar ook een kameraad die er voor zorgt dat hij rustig en veilig kan eten. Binnen de kudde grazen ze ook per 2. De 1 kijkt of de kust veilig is en of de leider geen teken geeft van gevaar ofzo.
Dus ben je beiden dan pas heb je de beste relatie met je paard.
Maar als ik moet kiezen tussen de keuzes, dan kies ik de leider omdat die wel het belangrijkste is.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 09-07-2011 20:56

Ik vind de woordkeuze weer wat minder :P sorry Hanne, kwil niet moeilijk doen ze :D

Ik heb 'a' gekozen, maar zonder de 'je' erachter.
Ik heb zelf graag een baas die vriendelijk kan zijn, me stuurt/leidinggevend is, maar ook kordaat kan zeggen waar het op staat.
Je hebt een baas nodig om alles vlot te laten verlopen. En ik vind dat een baas soms ook je kameraad mag zijn buiten de 'werkuren'.
Aldat je soms al eens de slimste mag zijn ook, want paarden weten hun hersenen soms goed te gebruiken! :lol:

Een goede combinatie zoeken dus!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 09-07-2011 21:07

Je doet niet moeilijk!
Juist kameraad moet voor mij zowel binnen als buiten de werkuren. Hoe kan je anders een kameraad zijn? Om 16u ben je geen kameraad en om 17u wel bij wijze van spreken? Je bent een kameraad of je bent het niet en kameraadschap heb je nodig voor het vertrouwen. Nu, kan wel volgen in de zin dat een baas niet 100% een kameraad kan zijn, want het blijft je baas hé. (alhoewel ik dat bij mij op het werk niet zo ervaar)
Maar een mix van alles is nog altijd het beste ja

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 09-07-2011 21:53

Ja het is idd moeilijk om een definitie van 'kameraad' te geven ifv je paarden.
het moet gewoon duidelijk zijn, wanneer je het meent en wanneer ze moeten geconcentreerd zijn naar wat je vraagt.
Je bent altijd nog bevriend/kameraad met elkaar, maar dat wil niet zeggen dat je alles als oké moet aanschouwen.
pfff :) ik hoop dat het duidelijker is zo... maar zoals je zegt, een gezonde mix!

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 11-07-2011 11:42

Ik zou ook voor a gaan. Ik vergelijk het graag met mijn eigen baas. Wat hij vraagt doe ik en als ik een onder mijn voeten krijg (gebeurt gelukkig niet veel) dan ben ik wel beschaamd voor mijn fout en probeer het volgende keer beter te doen. Ik heb respect voor de man maar tegelijkertijd wordt er hier veel gelachen, veel verhalen verteld.
En dat is de basis, het paard moet respect voor jou hebben. Tussen angst en respect ligt wel een dunnen lijn.

Ik wil graag de baas zijn over Jack. En bij ons ligt die verhouding heel nauw. Soms neemt hij het over, al doet hij dat steeds minder. Ik wordt steeds meer zijn baas. Neemt niet weg dat ik het af en toe niet kan laten hem te knuffelen als een klein kind (gelukkig doet mijn baas dat niet :lol: ).
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 11-07-2011 19:01

Dana schreef:Ik wordt steeds meer zijn baas. Neemt niet weg dat ik het af en toe niet kan laten hem te knuffelen als een klein kind (gelukkig doet mijn baas dat niet :lol: ).
Daar komt dan toch een beetje de kameraadschap boven hé!

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 12-07-2011 15:02

Ja, inderdaad maar eigenlijk mag je dat bij een paard niet doen. Die gaan elkaar ook niet zomaar knuffelen. Ik zie een onderdanig paard niet zo eventjes naar de alpha-merrie gaan om haar kopjes te gaan geven :lol: . Ze "groomen" elkaar wel, maar da's toch nog iets anders.

Mijn vader had vroeger een lesgever, een wijs man, die zei "je mag je paard graag zien maar die mag dat niet weten". En daar komt het eigenlijk op neer.
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 19-07-2011 08:53

Ik ben alles van mijn paarden behalve de kameraad denk ik. Een paard heeft ook niets aan je als vriend, maar enkel als leider. Deze "band" is het beste voor beide partijen. Dus dat je de leider bent, waarvoor je de slimste van de 2 moet zijn. Ik vond dit de makkelijkste vraag van de 4 polls die je maakte :).
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 19-07-2011 19:40

SugarKittie178 schreef:Ik ben alles van mijn paarden behalve de kameraad denk ik. Een paard heeft ook niets aan je als vriend, maar enkel als leider. Deze "band" is het beste voor beide partijen. Dus dat je de leider bent, waarvoor je de slimste van de 2 moet zijn. Ik vond dit de makkelijkste vraag van de 4 polls die je maakte :).
idd de slimste van de 2 is wel handig ja! Alhoewel ik denk dat weinig mensen dat zijn als je ze bezig ziet! :lol:

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 19-07-2011 20:20

Hah, vertel mij wat :D! Sorry dat ik het zeg, maar soms is het gewoonweg lachwekkend :lol: .
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie