Ziet een paard het verschil tussen mens en paard?

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Plaats reactie
ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Ziet een paard het verschil tussen mens en paard?

Bericht door ohanner » 09-07-2011 19:27

Ja, denk wel dat hij op zich het verschil "ziet", maar niet qua gedrag enzo. Daarom dat paarden zo gevoelig zijn aan hoe wij ons opstellen of gedragen.
Dus eigenlijk ook een beetje neen

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 09-07-2011 20:59

Ik heb uiteindelijk toch voor neen gekozen.

Het visueel zien is geen probleem. Maar het 'zien' hangt sterk af van hoe je je gedraagt tov je paard(en).

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 11-07-2011 23:12

Mijn antwoord is een 100% ja. Visueel ziet een paard natuurlijk het verschil tussen mens of paard. Ik denk dat daar niet veel uitleg bij hoeft.

Kwestie gedrag vind ik het ook zeker een ja. Volgens mij ziet een paard overduidelijk het verschil tussen de gedragingen van een mens en de gedragingen van een paard. Zelfs al doet de mens nog zo zijn best om zich zoveel mogelijk aan te passen naar de natuur van het paard.
Een mens kan ook nooit reageren zoals 2 paarden op elkaar reageren.

Bv : Het ene paard wil "kroelen, knuffelen" met een ander paard. Als het andere paard het niet wil zal hij het ene paard een schop, een beet, een vieze blik of wat dan ook geven. Als jou paard bij jou wil komen "kroelen, knuffelen" ga jij dit dan doen uit jezelf?

Een paard is van nature uit een vluchtdier, omdat het paard een prooidier is. Als een paard schrikt zal het meteen zijn instinct volgen en vluchten, de mens is zo niet aangelegd van nature uit. Wij worden beschouwd als prooidier. Wij hebben nog zelfbeheersing, een paard heeft dit helemaal niet. Een paard reageerd instinctief zonder nadenken.

Communicatie... Paard en paard communiceren anders als paard en mens.

Zo kan ik hier nog een hele nest neerpennen (dank u Syntra :P )

Compleet samengevat : Een paard is psychologisch helemaal anders aangelegd dan de mens. Alleen hierdoor zal het paard het verschil tussen paard en mens kwestie gedragingen al merken.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gast

Bericht door Gast » 13-07-2011 20:51

Hier geen theorie ofzo :P
Ik DENK dat ze het verschil wel weten. We ruiken, voelen en bewegen zo anders. Onmogelijk om te verwarren zou ik dan denken?

Plaats reactie