Even een E rijbewijs halen??? Jawatte!

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Even een E rijbewijs halen??? Jawatte!

Bericht door Miss Rocky » 18-08-2010 22:28

Hallo,

Nu moet mij hier toch eens even iets van het hart! Voel mij weer helemaal in het zak gezet door "het systeem"!

Ik had het plan opgevat om in het komende voorjaar toch eens eindelijk een dubbele paardentrailer te kopen. Zeker met een veulentje is het echt wel nodig om dit te oefenen en dan kan ik wat meer hier en daar gaan rijden als ik eens een ander decor wil zien.

Daarvoor had ik eigenlijk geen trailer nodig want tot 2 jaar geleden stond ik vlak bij een groot bos en daarna dan weer zwanger enz...

Anyway... ik had eens wat rondgekeken en je hebt voor zo'n dubbele trailer een rijbewijs nodig klasse E. Nu er zijn veel mensen die zo rond rijden maar je moet maar eens iets voorhebben en de verzekering zegt njet omdat je niet het juiste rijbewijs hebt? Dan sta je daar ook weer mooi te schilderen.
Je kan dat rijbewijs E op twee manieren halen

-via de rijschool, 8 uur les + examenbegeleiding + gebruik van voertuig en trailer rijschool. Kostprijs 800 Euro !!! dan reken ik de kosten aan het examencentrum (36 Euro) en de administratie kosten bij de gemeente nog niet mee.

- tweede optie je gaat naar de gemeente en vraagt gewoon een voorlopig rijbewijs E waar je dan een jaar mee mag rijden om in dat jaar examen af te leggen voor je definitief RB. Je geeft twee begeleiders op. Niet moeilijk die begeleiders want voor 1989 kreeg iedereen gewoon een E RB zelfs men ma die nog nooit met een trailer heeft gereden mag er wel de baan mee op maar soit to the point want nu komt het!

Ik denk Ah simpel opgelost. Ik ga gewoon naar de gemeente kost me veeeeel minder. Hahaha weer flink naief geweest.
Om het examen te mogen afleggen met een eigen combinatie trekkend voertuig + trailer moet je aan een deel voorwaarden voldoen.

Het voertuig mag geen lichte vracht zijn... ok check geen probleem
Het voertuig moet 3 zitplaatsen hebben ... geen probleem
Ingeschreven zijn en geen Z platen... geen probleem
EN ... de combinatie moet minstens 9 meter lang zijn...
wil nu juist lukken dat ik niet echt een kleine wagen heb of een korte en een paardentrailer is standaard 4,30 meter lang. Dan nog kom ik 50 cm te kort! Er zijn nog voorwaarden maar daar ga niet over doorgaan.

Dus bijna geen enkele combinatie komt aan die 9 meter, behalve die van de rijschool natuurlijk! Ah ja ! Was te denken. Daarboven komt dat je een aantal maneuvers moet afleggen waar de rijschool een hele hoop trucjes voor heeft. Zoals de klassieke als je afzet ter hoogte van dit paaltje sta je altijd goed enz...

Nu ik dacht een oplossing te hebben gevonden... mijn ma heeft een dodge Ram, van bijna 6 meter lang staan, pak ik die wel dacht ik zo...
nee nee want dat is een automatic en dan mag je alleen met zo'n wagen een trailer trekken... dan dat weer!

Ik weet niet wat jullie ervan vinden maar ik vindt het eigenlijk schandalig dat je bijna verplicht bent om 800 Euro te betalen voor een E rijbewijs

Zijn er onder jullie die een E rijbewijs hebben en hoe hebben jullie dat dan gehaald?

Groetjes )

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 19-08-2010 11:17

jaja, niet simpel eh...

ik heb dinsdag en woensdag net mijn 2x4u lessen gevolgd met de rijschool!
Inderdaad een dure bedoeling, 855euro + 36exa + gemeentehuis, maar met normaal gezien toch wat meer slaagkansen.
Er staat namelijk heel wat info nergens online of in een boek...of toch niets dat ik gevongen heb...

Volgende dinsdag is men examen al...duimen dus!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 23-08-2010 15:35

Dat wist ik al langer. Ik vind het ook een grote afzetterij!! Ongelofelijk dat het bijna evenveel kost om iets achter je auto te mogen hangen, als je rijbewijs zelf te halen. Nu maak je me wel nieuwsgierig over die minimumlengte, wil wel eens weten of mijn auto+trailer daaraan komt?!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 23-08-2010 21:45

@ gwen Veel succes met uw examen morgen eh D maar toch blijf ik het afzetters vinden! Zeg het ze maar eens goed... nadat je geslaagd bent dan lol

@ shari Ik denk niet dat jij aan die lengte gaat komen... tenzij jouw trailer afwijkt van de standaard in de lengte dan. Ik denk dat jouw trailer wel een groter model is maar dan iets breder dan de standaard en gezien jij net dezelfde auto hebt dan de mijne zit je wss met hetzelfde probleem... dwz 40 cm te kort. Heb jij trouwens een E?
Iedereen zegt rij toch gewoon zo maar ik weet nog ni of dat een goed plan is of ni... ?

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 24-08-2010 10:04

Ik ga straks men best doen! )
Maar het lastige is dat elke aanhangwagen of trailer anders is, volgt minder goed op de weg, draait korter-scherper,... alé, wat ik nu leer kan ik niet allemaal op de onze toepassen, ook stom maarja.

Zonder E rijden, dan komt de vezekering ook niet meer tussen eh... en dan kan het je misschien eens duurder uitkomen moest er een ongeval zijn, zelfs als je niet in fout bent... En bij een politiecontrole, jha, leg het dan maar uit... en E is tenslotte voor het leven.

C daarentegen moet je om de 5 jaar opnieuw testen voor doen + medische controle en bijscholing om de 3jaar...dus als je met meerdere paarden dan 2 wil rijden, is dat niet al te best.
Je mag ook geen andere paarden dan die van jezelf vervoeren dan, anders komt er nog eens een bekwaamheidsbwijs bij...ongeloofelijk eh!

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 24-08-2010 14:58

Ik ken het leed dat BE heet heel goed!
Ikzelf had een lichte vracht maar gelukkig had ik vrienden van wie ik de pick-up mocht gebruiken. Deze combinatie was idd maar net lang genoeg!
Je weet niet vanwaar ze het halen!!! Enfin, ik was er de tweede keer door.

Mijn vriend daarentegen, die is 3 x moeten teruggaan. En voor wat! De domste dingen eerst. Hij heeft me trouwens jaren geleden leren manoevreren met de trailer. Dus hij kon er wel mee rijden, maar van de stress lukte het hem niet.
Dus 2 x gebuisd, sowieso 4 uur les aan zijn frak. En kosten!!! 500 euro waren we kwijt. Dat vond ik zo verloren geld. De derde keer (met de rijschool) buisde ze hem op de baan, hij reed te dicht tegen geparkeerde voertuigen en nog van die rommel (hij zat er niet tegen hé, wat is nu eigenlijk het probleem??). 4de keer lukte het hem eindelijk wel. Dankzij de goede service op de rijschool hoefde hij niet nog extra lessen te nemen en kon hij een paar dagen later terug. Anders was zijn voorlopig rijbewijs vervallen en dan stonden we verder van huis!
Een 5de keer was hij gewoon trouwens niet meer gegaan. Het zou hem al meer gekost hebben aan rijlessen en examen dan aan een boete als hij gepakt werd zonder rijbewijs!!!

Enfin, als ik er aan terug denk (dik 800 euro later) krijg ik nog steeds :evil: :x .
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 24-08-2010 16:48

Oef, ik ben erdoor! Heb zonet in 1x mijn rijbewijs BE !!! :lol:
Vorige week mijn eerste 8u oefenen op terein en op de weg en nu heb ik het al...toch snel, maar goed, mij hoor je niet klagen!

Had wel 2 opmerkingen: kleine tik gegeven met auto tegen remork (tegen den bol) bij het achteruit rijden voor aankoppelen en kmoet nog meer defensief rijden...te lang gewacht om over te steken....ja zeg, liever wat wachten dan te horen krijgen 'dat was te gevaarlijk om al over te steken'...achja, iets moeten ze toch zeggen zeker.

Nu kan ik met mijn aanhangwagen en trailer beginnen ervaring opdoen, wantja elk gestel is anders.

Zonet alweer pasfoto's laten maken, 6euro voor 4! en dan nog naar gemeentehuis, nog eens 11euro. Wat alles samen op 905 euro brengt, schandalig gewoon.

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 24-08-2010 21:37

@Dana Het is idd niet zo evident om er door te zijn zonder lessen met de rijschool te nemen. Maar anderzijds zonder correct rijbewijs rijden is dan ook weer risky... Ik zal al maar beginnen te sparen voor de rijschool vrees ik ?

@ Gwen Proficiat met je rijbewijs! Super dat je er van de eerste keer door bent. Twas een duur grap maar je bent wel gerust wink

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 01-09-2010 11:31

@ Gwen : Het zijn inderdaad schandalen dat het zoveel geld moet kosten, daar blijf ik bij. Maar echt super gefeliciteerd dat je geslaagd bent!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 01-09-2010 15:50

bedankt bedankt! kben er uiteraard heel blij mee!
Tzal nog spannend worden, voort eerst alleen eens met Goldy de weg op...brrr :)

Plaats reactie