Even een E rijbewijs halen??? Jawatte!

Voor al je andere vragen ivm paarden die in andere forums niet thuishoren.
Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 01-09-2010 15:56

hehe :lol: alé dan, als jij't zegt! :)

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 12-01-2011 15:12

Sinds kort heb ik me toch een trailer aangeschaft en met de toepassing van een uitzonderings maatregel kan ik met de deze rijden zonder in het bezit te moeten zijn van een rijbewijs E! Zal hem ff toelichten moesten er onder jullie zijn die toch op die manier ook een trailertje zonder rijbewijs willen aanschaffen.

Eerst en vooral moet je natuurlijk zien hoeveel je wagen mag trekken. Anders zit je daar weer met een mogelijk probleem... in mijn geval is dat 1400 kg

De MTM van de trailer moet kleiner zijn dan de van de wagen die hem trekt, mijn geval MTM trailer is 1300kg en wagen is 2170kg dus no problem, het ledig gewicht van de wagen moet meer zijn dan de MTM van de trailer... en de MTM wagen + MTM trailer mogen niet meer zijn dan 3500kg zodus heb ik 30 kg op overschot! Gevolg geen E nodig

En op die manier heb ik dan een trailer, anderhalf paardje met een MTM van 1300 KG gekocht...

Nog een intressant weetje... een trailer van 1600kg is vaak dezelfde als die van 1300kg maar deze is gewoon anders gehomologeerd en tis wat opt plaatje staat dat telt. Gewoon ff ter info wink

En dus gaan Joly en ik tegenwoordig enkele keren de week trainen in de binnenpiste! Lekker droog en uit de wind, geen gesukkel meer met slijk en plassen, D

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 12-01-2011 15:43

alé, fijn!

ja, ik wil dat ook, een leuke binnenpiste vinden...niet makkelijk om tijd ervoor te vinden dat die piste dan ook nog vrij is. De meeste hier in de buurt is voor dressuur en dan zijn er al veel groepslessen die de piste bezetten natuurlijk. Ook zien die de westernruiter niet altijd graag komen.

En ik zou eens moeten oefenen om Goldy alleen op de trailer te krijgen. Nu ze er eindelijk weer redelijk vlot op gaat (na de problemen van naast een schrikkerig paard gestaan te hebben, wou ze er niet meer op, heb er uren bijgestaan en op alle manieren geprobeerd).
Nuja het lukt weer, maar enkel als ik met haar opstap, vastmaak en dan doet iemand anders het schof toe, anders panikeert ze en wil ze naar achteren...maar dan verhinderd die ketting vooraan dat, wat even paniekreactie geeft en...aleja tis een oefening voor de zomer hoop ik.
Enja, met 2 is altijd veiliger dan alleen, moest er onderweg of op verplaatsing iets zijn. Nuja, ik sta er voor de paarden alleen voor, enkel mijn moeder helpt nu bij het laden naar Syntra enzo.

Iemand tips om makkelijk alleen je paad te laden, of ist gewoon proberen en nog proberen...

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 12-01-2011 22:29

Ik laad Joly ook alleen, kheb daar is goed over nagedacht...
en voorlopig gebruik ik ff de trucken van de foor zoals ze zeggen.

Plan is alst beter weer is dat ik ze leer om de trailer op te gaan als ik ze erop wijs en dat ik dan de baar achter haar kan sluiten, ze gaan vastzetten en de klep dichtdoen.

Voorlopig doe ik het ff zo

Ik neem een lang leidtouw, eentje van 4 meter. Ik hang in de trailer een hooinet, waarin ik enkele wortelen bij in steek.
Dan ga ik er met haar op... zonder druk opt gemakje... als dan ze vooraan komt is haar aandacht op de hooizak en vooral die wortelen die er zo lastig uit te peuteren zijn, ondertussen ga ik langs het deurtje naar achteren, laat haar weten dat ik aan haar kont sta en sluit de ijzeren baar achter haar. Het touw is lang genoeg om helemaal mee tot achter te gaan. Moest ze in paniek schieten en ik geraak ni meer vooraan laat ik gewoon alles los. Is nog niet gebeurd want die wortelen zijn zoveel interessanter. Dan zet ik ze vooraan vast en pas dan doe ik de val dicht
En weg zijn we...
Uitladen, klep open, paard los, halsterkoort over de poep naar achter, baar weg en dan roep ik haar naar achter, weer opt gemakje, als ze een paar passen zet dan neem ik het touw en wacht ik tot ze er helemaal af is gekomen... Nog niet de ideale methode maar tis ook maar een voorlopige en ze werkt goed genoeg voor tussendoor wink

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 13-01-2011 20:36

welja, zo doe ik het momenteel dus ook. Alleen kan ik vooraan nog niet weggaan of ze wil meteen volgen. Zelfs op lege maag of na zware training+lege maag is het met eten niet te doen, ze neemt een hap en kijkt wat ik ga doen. En ik kan zelfs naast haar (2paarden trailer) blijven om achteraan de baar te sluiten...maar nee, ze is nogal op mij gestelt, wat hier in men nadeel speelt. Als er dan gewoon iemand de trailer sluit ist gedaan/in orde en kan ik weg...ze roept dan nog eens na of wil met haar hoofd eruit kijken waar ik ben.

Aleja, we gaan nog wel eens wat proberen :p

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 15-08-2011 21:58

Ik heb ook beslist dat ik maar is mijn BE rijbewijs moet halen :) Ik noch Jef hebben het nu en da's toch nogal lastig.. Zeker omdat hier in Geel redelijk veel controle op aanhangwagens is.
Dus ik ga morgenvroeg eens meten of ik aan 9 meter kom. (Met Jef zijn Defender kwamen we 10cm te kort) En ik denk dat mijn auto net iets langer is.
Dan kan ik gewoon een voorlopig rijbewijs gaan halen op het gemeentehuis en zo examen doen.
In Geel is wel 1 rijschool die enkel de examenbegeleiding aanbied. Dit kost 140eur. Dus dat zou ook nog te doen zijn.
Van die uitzonderingsregel had ik nog nooit gehoord. Spijtig dat die bij ons niet van toepassing zal zijn. Onze remork weegt leeg al 1100 kg.

Plaats reactie