Quarter horse hengstenkeuring

Voor al je vragen ivm dekhengsten, dragende merries, veulens.
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 01-04-2009 14:50

Maar ik lach niet met je. Als je hulp nodig hebt of ik moet het eens komen voordoen dan bel je maar he!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 30-04-2009 20:07

Dus een late update: Blijkt dat een hengstenkeuring helemaaaal niet nodig is. (gewoon één grote geldklopperij)
Blijkt dat we gewoon naar Amerika (AQHA) vanalles (weet nogniet wat allemaal) moeten opsturen als het veulen geboren word.
En dat ze in Belgie (BQHA) er eigenlijk niets mee te maken moeten hebben...
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 03-05-2009 21:00

wat? Allez zo'n stress voor niks eigenlijk, dat is heel goed, maar ook ergen stom eh:p
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 14-05-2009 23:31

Ik ben precies blij dat Taco niet is moeten gaan als ik zo de uitleg lees en vermits er maar DERTIEN hengsten aanwezig waren. Stel u voor 13 sjieke hengsten en dan taco met zijn mankepoot :lol: , ik had verwacht dat er zeker 80zouden zijn :lol:
http://www.bqha.be/indexnl.php?p=home/newsnl&id=29

'Er werden in het totaal 5 hengsten definitief en 1 voorlopig goedgekeurd! '
Haha amai, stel u voor...
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Gast

Bericht door Gast » 17-06-2009 13:34

Lynn schreef:Dus een late update: Blijkt dat een hengstenkeuring helemaaaal niet nodig is. (gewoon één grote geldklopperij)
Blijkt dat we gewoon naar Amerika (AQHA) vanalles (weet nogniet wat allemaal) moeten opsturen als het veulen geboren word.
En dat ze in Belgie (BQHA) er eigenlijk niets mee te maken moeten hebben...
Ik weet niet of wat je zegt 100% klopt. Voor zover ik het begrepen heb is er geen probleem om je eigen merries te dekken en er AQHA papieren voor te krijgen (als de ouders beide geregistreerd zijn). Er is echter ook een verplichting tot het aanvragen van een paspoort conform de Europese en hierbij aansluitende Belgische wetgeving. Hierop zal een veulen van een niet door een erkende federatie (zoals de BQHA) niet worden gelabeled als raspaard en zal er dus geen afstamming vermeld worden. Nu, op zich geen probleem, je hebt de AQHA papieren. Het tweede gevolg van een niet goedgekeurde hengst is mij niet 100% duidelijk. In de wetgeving (staat op de website van de BQHA) wordt gesteld dat een niet goedgekeurde hengst geen merries van andere eigenaars mag dekken. Enkel de merries van dezelfde eigenaar. Indien je van plan bent andere merries te dekken met Taco zou ik mij hierover goed informeren. Ik heb hier een paar weken geleden eens uitleg over gevraagd bij het ministerie van landbouw (denk ik), maar het is mij niet duidelijk of er controles hierop zullen gebeuren, wat de gevolgen zijn (mogelijke boetes of enkel uitsluiting van het afleveren van een paspoort als raspaard, los van de AQHA papieren die hier niets mee te maken hebben).

Alleszins succes mocht je naar de hengstenkeuring gaan. Bespiering is bovendien niet de belangrijkste factor, de structuur en evenwicht van een paard zijn belangrijker. Je mag me gerust een bericht sturen als je alle info wil die ik zelf verzameld heb (ivm de keuring, de email van ministerie van landbouw, ...).

Weet je trouwens iets ivm de Herda status van Taco. Hij heeft immers verschillende keren Poco Bueno in zijn stamboom. Als hij niet gebruikt wordt om te dekken is dit niet belangrijk, indien wel kan je het beter weten.

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 17-06-2009 21:34

callisto04 schreef: In de wetgeving (staat op de website van de BQHA) wordt gesteld dat een niet goedgekeurde hengst geen merries van andere eigenaars mag dekken. Enkel de merries van dezelfde eigenaar. Indien je van plan bent andere merries te dekken met Taco zou ik mij hierover goed informeren.
Wat ik zeg moet normaal kloppen :lol: . Peppy heeft een passpoort (van BQHA) , en bij Taco is het aangevraagd. De AQHA papieren zijn hetgene wat we echt willen, BQHA is gewoon.. Ik weetniet, het lijkt mij 'veiliger' ofso ik weet niet...
Op Herda, ja we hebben deze week 2 formulieren opgestuurd voor dna onderzoek (voor de mama en de papa). Maar normaal is Taco al eens gecontroleerd geweest, want hij heeft al nakomelingen heb ik ondertussen ondervonden. Ook denk ik niet dat hij Herda heeft... (nog niets van gemerkt)
Het probleem is dat Taco het paard is van men vriend en Peppy is mijn paardje. Dus in principe dekt Taco wel iemand anders zijn paard.

Naar de hengstenkeuring zijn we uiteindleijk niet geweest, en normaal gaan we ook niet gaan, ik denk dat ik me een beetje te hard zou schamen met een manklopend paard...

Bedankt voor de info allesinds! Weet jij misschien wat ik moet opsturen naar aqha?
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Gast

Bericht door Gast » 18-06-2009 11:04

Je kan als lid van de AQHA het veulen online registreren als het geboren is. Ook moet de hengsteneigenaar een aantal zaken doorsturen (stallion breeding report bijvoorbeeld, waarop alle dekkingen van de hengst van het afgelopen jaar staan, moet worden doorgestuurd na het dekseizoen, dus nog in het jaar waarin de dekking heeft plaatsgevonden), maar ik weet niet precies wat allemaal, ik ben zelf geen fokker. Je kan dit vragen aan de BQHA, daarvoor zijn ze er, of aan meer ervaren fokkers. Voor de online registratie en het stallion breeding report kan je kijken op de site van de AQHA onder member services. Je kan het ook gewoon doen met de nodige formulieren indien je geen lid bent.

Zoals gezegd, voor AQHA papieren is er geen enkel probleem. Wel overtreedt je de wetgeving dat een niet goedgekeurde hengst geen merries van een andere eigenaar mag dekken (maar wat hiertegen gedaan zou worden, als er al iets gedaan wordt, is niet bekend) en zal het veulen een paspoort hebben waarop staat dat het geen raspaard is.

Ivm Herda. Er zijn drie mogelijkheden, zie UC Davis
N/N Normal - horse does not have the HERDA gene.
N/HRD Carrier - horse carries one copy of the HERDA gene.
HRD/HRD Affected - horse has two copies of the HERDA gene.
For horse breeders, identification of carriers is critical for the selection of mating pairs. Breedings of carrier horses have a 25% chance of producing an affected foal. Breedings between normal and carrier horses will not produce a HERDA foal although 50% of the foals are expected to be carriers.

Een carrier vertoont geen tekenen van de aandoening, is niet “ziek”. Die zijn enkel zichtbaar bij de categorie “affected”. Maar zoals je hierboven in de tekst leest is de kans op een “affected” veulen uit twee ouders die “carrier” zijn 25%. Dus goed dat je het laat testen!

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 18-06-2009 13:01

Ja, ik zal voor de zoveelste maal nog eens een mailtje sturen naar de BQHA, hopelijk vinden ze mij geen zaag...
Want dan ben ik wel te laat met de hengst zijn papieren ((stallion breeding report)).
Pff het is toch een 'miserie' eigenlijk seg. Hopelijk komt het goed, toen we voorstelde aan onze dierenarts om te kweken zei die: 'Oh geen probleem, daar kunt ge zo papieren voor krijgen'. Aiaiai toch.

En over die info van Herda was ik op de hoogte (word vererfd zoals bij hypp) en ik had op school eens geleerd over erfelijkheid :wink: .
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Gast

Bericht door Gast » 19-06-2009 10:35

Je kan nog altijd het breeding report indienen maar het zal je wel wat geld kosten. Gelukkig is de dollar niet duur tegenwoordig.

"I forgot to file my Stallion Breeding Report last year. What do I do?

File a late report. The cost is $25 for the stallion, $5 for each mare listed, a $30 late fee and membership, if the owner of the stallion is not a current member. Rather than charging $10 per mare reported late, it is now a flat $30 per instance. With this change it is important to submit all mares being reported late at one time so only one late fee is incurred. You can also file this late report online in our Member Services Area."

http://www.aqha.com/association/registr ... eding.html voor meer informatie

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 19-06-2009 13:33

AH oef, ja dat het wat geld kost had ik wle gedacht. Bedankt voor je info he!
Dit is onze Taco ondertussen trouwens, hij is overtlaatst ziek geweest en daar is hij nu van aan het herstellen. Ondertussen krijgt hij eindelijk zijn JUISTE medicatie :) :
Afbeelding
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Plaats reactie