Zand likken

Voor al je vragen over voeding van paarden.
Plaats reactie
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Zand likken

Bericht door SugarKittie178 » 02-01-2010 14:22

Ik heb al meerdere malen opgemerkt, dat als de paddock bevroren is, dat mijn paarden hier aan het zand van de paddock likken.
Ik vraag me af waarom ze dit doen en of dit eigenlijk kwaad kan?

Ze staan hier in de winter op stal met genoeg hooi en water. Als ik ze losgooi dan laat ik ze in de paddock. De paarden komen niet op de weide in de winter daar ik en ook de eigenaar van de wei graag gespaard zien.
Dus ze hebben in de winter geen gras.

Ze krijgen verder gerstenmix, optiform, wortelen en af en toe wat brood.
En zoals eerder vermeld genoeg hooi. Een liksteen heb ik al meerdere malen geprobeerd maar zonder succes.

Misschien is het dan van verveling? Nogthans gaan de paarden per 2 buiten en hebben ze 2 jollyballen om zich mee bezig te houden.

Komt dit iemand bekend voor? Of weet iemand waarom ze het doen?
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gleyla
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 553
Lid geworden op: 01-01-2009 21:55

Bericht door Gleyla » 02-01-2010 20:30

Paloma doet dat ook :-/ ! En Montana ook af en toe...
Vind dat niet zo aangenaam omwille van die "gevreesde" zandkoliek...

Weet ook niet waarom ze dat doe.

ezeltjeuh007
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 122
Lid geworden op: 03-08-2009 12:21

Bericht door ezeltjeuh007 » 03-01-2010 17:43

Bij ons heeft er ene da ook gedaan en heeft toen zandkoliek gekregen want we hadden het te laat door. Wij hebben dieje toen een poeder moeten geven maar ik weet niet meer hoe het noemt en we hebben daar ook niets meer van staan.
Katrien R.I.P. 07/12/2008

Spike is een goeie opvolger (met ezelskuren :P)

Jente__
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 11-04-2010 20:53

Re: Zand likken

Bericht door Jente__ » 11-04-2010 21:25

mijn pony doet dat ook , hij eet zowat alles. Ik heb het aan de dierenarts gevraagt maar hy zei dat het geen kwaad kon als hy het niet echt veel opat. x
Ik ben Jente
Ik heb 1 halve stal pony (Vlekkie)
maar ik rijd ng me 3 andere pony's ( naomi, jip en vaiola)
as ge vrage hebt vraagde ze maar x

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 12-04-2010 12:05

Het is idd beter dat ze het afleren. Je kan niet controleren hoeveel ze er van opeten en in de maag belanden. Je kan mss eens laten bloed trekken om te kijken of er ergens een tekort is.

Een manier om het te stoppen is azijn over het zand doen. Wij hebben dit ook moeten toen doen onze paarden overschakelden van stro naar vlaslemen. Vlaslemen mogen ze ook niet opeten en ze doen dit ook niet meer.

Plaats reactie