Hooi en korrel : Waar en hoe?

Voor al je vragen over voeding van paarden.
Plaats reactie
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Hooi en korrel : Waar en hoe?

Bericht door SugarKittie178 » 07-05-2009 22:17

Ik vroeg me af hoe jullie je hooi geven (of voordroog) en waar?
Wat bedoel ik daarmee? Geef jij je hooi in een hooinet? Hooiruif?
Op de grond? In de stal? Buiten? Geef jij je korrel op de grond? In een kuip? In een emmer? Staat die emmer buiten? Binnen?

En vooral, waarom geef je het op die manier?

Ik geef hooi in hooinetten, die omhoog hangen in de stal. Omdat ze dan langer bezig zijn dan dat het gewoon in de stal op de grond ligt.
Ook als het op de grond ligt dan lopen ze het helemaal onder.
Korrel geef ik in metserskuipen. Omdat ik een gewoon emmertje wat klein vind en die duwen ze makkelijker om. De kuipen staan dan in de stal, elk paard moet in zijn eigen stal gaan om te eten.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 07-05-2009 22:27

Hooi wordt bij ons gegeven in een grote eigengemaakte hooibak. Waar constant hooi in ligt, dus bij ons hebben zo constant hooi. In hooinetten zou niet zo goed zijn, omdat ze dan te veel stof in de neus en ogen zouden krijgen. En korrel wordt ook ni zo een metserskuipen gegeven. Idd, hier hebben ze meer ruimte in en ik leg er vaak nog een liksteen in waardoor ze ook meer moeite moeten doen voor hun eten.

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 08-05-2009 00:29

Als het droog is, geef ik hooi buiten op de grond (in afwachting tot ik een lage ruif heb gevonden die me aanstaat).
Als het nat is, in hooinetten die net iets boven de grond hangen om de natuurlijke graashouding zoveel mogelijk te behouden.

Korrel geef ik in 'emmertjes' (zijn geen gewone emmertjes). Soms in de stal, soms buiten.

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 08-05-2009 18:00

Ik geef hooi op de grond, omdat dit de natuurlijke houding van een paard is om zo te eten in plaats van omhoog... Natturlijk gaat er zou wel meer hooi verloren.
korrels geef ik ook in een zwaardere bak( onderkant van een metalen iets, weet niet meer hoe het heet) die groter is dan een emmer
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

Jaleesa.X.Henna
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 415
Lid geworden op: 08-01-2009 19:23

Bericht door Jaleesa.X.Henna » 08-05-2009 18:42

Bij ons op de ranch staan de paarden in de kudde met constant 24/24 hooi, dus altijd buiten eender welk weer..
voorbeeld:
Afbeelding

dus op de grond zodat de paarden in natuurlijke houding kunnen eten ( :/offtopic bij ons staat ook het drinken op grondhoogte voor de natuurlijke houding, maar ver weg van het hooi om beweging te stimuleren..) in de zomer als de paarden vooral op de wei staan word er dagelijks hooi op de grond gelegt, verspreid in hoopjes over de hele weide, er staat ook wel een groot metalen hooiruif die ongeveer aan de kniehoogte komt..
bij ons op de ranch word er geen korrel bijgegeven op de wei/paddock zelf maar door elke klant zijn eigen paard apart in een plooibare emmer op de grond (voor natuurlijke houding weer :idea: ) op het 'quality time' gras pleintje (hangt een hangmat om in te relaxen terwijl je paard eet :lol: )
voorbeeld emmer:
Afbeelding
You Don't Throw A Whole Life Away Just Because It's Banged Up A Little .. It Just Needs To Learn How To Be A Horse Again.

Henna & Whiz, Hou Van M'n Meisjs, Geef Jullie Nooit Meer Af ! <3

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 09-05-2009 12:00

Zo'n plooiemmers heb ik hier ook :lol: vind ze enorm handig!

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 17-05-2009 17:59

Als de paarden op de weide staan, staat de drinkbak op de grond (een grote metserskuip) en voor het hooi hebben we een hooiruif voorzien. Daarvoor gebruiken wij het metalen frame van zo'n grote witte 1000L ton, maar dan zonder de witte plastic bak erin. de spijlen van die "hooiruif" zijn breed genoeg dat hun benen niet vast kunnen raken maar ook smal genoeg zodat het hoofd er niet doorkan. Ze zijn wel redelijk hoog en vierkant van vorm, maar er gaat dan ook steeds een baal van 100kg per keer in, zodat ze eigenlijk constant hooi ter beschikking hebben.
Vroeger voorzag ik ook stapeltjes op de grond maar ze liepen meer van kapot dan wat anders...
Korrels geef ik meestal in emmers op de grond, tenzij ze met 2 op de weide staan. Dan gebruik ik van die afneembare hangbakken die ik aan de poort bevestig. Ze durven regelmatig vechten voor die korrels en het is al aantal keer gebeurd dat ze alles gewoon letterlijk in de grond stampen.

Op stal krijgt de oudste haar hooi op de grond, de jongste krijgt het in een hooinet. Ook alweer omdat ze anders alles naar achter stampt in de stal en er op mest en zowat dagelijks meer dan de helft verloren gaat. Korrels krijgen ze daar in de eetbakken aan de muur, maar ben daar geen favoriet van.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Plaats reactie