Slobber: welk soort, wanneer en hoe?

Voor al je vragen over voeding van paarden.
Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 20-03-2009 22:57

Ja mijn vriend zijn vader en nonkel zijn boer, en die hebben dus ook koeien.
Ze geven kuilmais daar dus om de koeien 'schoon rond' te maken :lol: .

Bij paarden heb ik altijd gehoord dat ze van teveel wel kolieken kunnen krijgen...
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Re: mais

Bericht door Sjoubieke » 21-03-2009 10:52

Gwen schreef:wat die mais betreft, heb je je verkeerd laten informeren.

Het is niet om koeien te vetten, integendeel. Het zorgt ervoor dat ze geen vet maken, wat korrel wel doen. Dus als een boer een koe wil slachten en weinig vet, veel vlees wil...dan geven ze kuilmais ipv korrels.
Wij hebben 2 mini-koeien, dus ik spreek uit ervaring.

We geven de paarden in de winterperiode als aanvulling op hun eten, kuilmaïs met lijnzaad in verwerkt.

Ze gaan over het algemaan minder hooi eten en het stilt dan ook hun honger, hun vacht gaat ervan blinken....ZONDER er dik van te worden!

Oh leuk om weten! Iets om te onthouden voor volgende winter dan, alleen krijgen ze bij mij redelijk weinig korrel, da's enkel een kleine portie van mss 750gr tot max 1kg (1 vlakgestreken schep = 500gr, heb het getest en gewogen) en da's afhankelijk van het werk dat ze verrichten. Korrel is enkel ter energievoorziening, de rest van de dag is het puur hooi, voordroog of de weide op. Ik heb dan ook geen dikke paardjes :lol: Maar die kuilmaïs is wel handig om te weten als afwisseling als ze eens rustperiode hebben ipv dan korrel te geven.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

reactie

Bericht door Gwen » 22-03-2009 12:34

@ sjoubieke

dat is goed dat je die portie beperkt! Bij mij krijgen ze ook een zeer kleine portie korrel, tenzij ze hard gewerkt hebben. En verder doe ik ook hetzelfde als jou, aanvullen met hooi en/of de wei. Inderdaad geen dikke of hevige paardjes dan ;)

@ lynn
Geven je schoonvader en boer daar dan niets anders bij?
Onze koeien krijgen enkel kuilmais en hooi en staan in winterperiode ook gewoon op stal vast (dus geen extra beweging) en ze worden er niet dik(ker) van.

Een vriend van men pa heeft een 8tal paarden (verschillende rassen), steeds jockey geweest, heeft en menbrevet, leert paarden op, leert sommige kunstjes en veel meer. Ik sprak er met hem dit weekend nog over en hij zorgt ervoor dat zen paarden steeds kuilmais ter beschikking hebben. Ze eten er vrij van en zoveel ze willen. (over het algemeen zijn ze daar niet zot van). Verder geeft hij gewoon hooi en diegene die hij berijd krijgen een porie korrel, verder niets. Hij heeft toch ook prachtige paardjes en pony's staan.

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 22-03-2009 12:50

@ Gwen
Jawel, ze krijgen ook hooi en bieten, de meesten staan op stal, maar er staan er ook enkele op de weide met een hok.
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

reactie

Bericht door Gwen » 22-03-2009 12:59

@lynn
zal aan de hoeveelheid en aan het ras koe liggen dan )

Lynn
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 29-12-2008 20:40

Bericht door Lynn » 22-03-2009 21:13

@ Gwen
Geen idee, er ligt heel de dag eten (bieten zijn meestal meteen op) en het zijn Limousins (de chocomelk koeien :lol: )
Peppy, je kwam in mijn leven, en je gaat er nooit meer uit!

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 23-03-2009 09:59

op dat vlak is mijn voeding vrij beperkt: korrel, voordroog en wei met af en toe wat wortel en appel. Ik geef algemeen geen paardensnoepjes, ze hebben wel een zoutsteen. maar als je een paard in de natuur bekijkt hebben die ook alle bijhorende luxe van snoepjes niet dus ik denk niet dat ze het missen.
In mijn korrel zit wel wat haver, maar ik heb dus inderdaad geen heethoofden.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

reactie

Bericht door Gwen » 23-03-2009 19:47

@ sjoubieke

Ik denk inderdaad dat dat één van de betere voedselsamenstellingen is voor een paard. De basis en niet teveel "prutsen" erbij, tenslotten hebben ze dat (zoals je zegt) in de natuur ook niet.
Natuurlijk eten ze dat allemaal graag, wij snoepen ook graag, maja we zijn ook beter zonder!

@ lynn

Zoveel ken ik niet van dat ras koeien D Ik weet wel dat in bieten veel suikers zitten en dat suikers natuurlijk dikmakers zijn. We gaven vroeger ook bieten aan onze koeien, maar zijn daar nu toch vanaf gestapt. Een grotere koeienboer geeft dat natuurlijk ook voor betere melk en dergelijke. Dus ieder zijn verzorging en eisen per ras zeker eh ;)

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 23-03-2009 21:02

je zou de gezichten soms eens moeten zien als ik zeg wat mijn paarden "maar" krijgen, ze doen dan precies alsof ik ze ondervoedt :D Tot ze mijn beestjes zien, mooi blinkend en wel, niet mager maar ook niet te dik. En ze kunnen pima intensief werk aan!
Indien nodig geef ik wel vitaminen bij en ik ga ook starten met lookpoeder door het eten te doen, maar da's enkel omdat vliegenspray niet altijd even goed werkt en ze toch wel veel last hebben anders.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

re

Bericht door Gwen » 23-03-2009 21:42

ja idd...de mensen kunnen daar soms wat van doen eh D ik ken het!

Het is zelden dat wij ze vitaminen bijgeven, we hebben vroeger al eens poeder gegeven, maar nu houden we het gewoon zonder.
Als ik ga rijden met "vliegenweer", spuit ik ze in met een afweerproduct welke in het bloed/zweet wordt opgenomen. En als ze dus zweten, komt dat erbij zodat de beestjes weg blijven. En het werkt redelijk lang, is wel duur, maar ben er tevreden mee. ;)

Plaats reactie