Slobber: welk soort, wanneer en hoe?

Voor al je vragen over voeding van paarden.
Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Slobber: welk soort, wanneer en hoe?

Bericht door Sjoubieke » 17-03-2009 12:08

Ik heb momenteel de slobber (of mash, of blubber) van Aveve. Dit zijn groene korrels en geweekt ruikt het een beetje naar spinazie. Ik gebruik het als ze ziek zijn of koliek hebben gehad, maar evengoed 1x/week als variatie op de gewone korrels.
Ik gebruik altijd warm tot kokend water, meng regelmatig de slobber zodat het vocht overal goed kan komen en opgenomen wordt. Persoonlijk laat ik alles altijd minimaal 1 dag weken: als ik het 's ochtends vroeg heb kunnen maken krijgen ze het ten vroegste 's avonds, maar liefst pas de ochtend erna. Om zeker te zijn dat de slobber volledig verzadigd is van water zorg ik dat er altijd een beetje water op blijft staan of terug opomt na doorroeren.


Welke slobber gebruiken jullie, waarom, hoe vaak en hoe weken jullie dat? Dit lijkt me handig om informatie over uit te wisselen omdat iedereen dit wel eens nodig zal hebben, en dan ben je best van al goed geïnformeerd :)
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

slobber?

Bericht door Gwen » 17-03-2009 21:50

sorry, nog nooit gehoord van slobber eigenlijk.

Ik zou zeggen, op tijd ontwormen (zeker komende periode) om kolieken en dergelijke te voorkomen.
En als je je paard standaard goed verzorgt, wordt het niet snel ziek hoor.
Zou geen extra middelen geven als dit niet nodig is. Je kan altijd preventief werken, maar dan kan je veel beginnen doen.

Maar dat is natuurlijk mijn mening ;)

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 18-03-2009 09:02

Nog nooit gezien dat ze paarden soms geweekt eten geven, zoals geweekte bietenpulp en dat soort dingen? Heel handig als je paard ziek is geweest, het is lichter verteerbaar. Ik geef het gewoon ter afwisseling van de korrels ook 1x/week, en ze zijn er gek op.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 18-03-2009 18:57

Ik geef Chinook wel al eens Bietenpulp, maar slobber heb ik eigenlijk geen ervaringen mee...Ik heb er wel al van gehoord, maar dat is het ook :?
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 18-03-2009 20:00

Sjoubieke schreef:Nog nooit gezien dat ze paarden soms geweekt eten geven, zoals geweekte bietenpulp en dat soort dingen? Heel handig als je paard ziek is geweest, het is lichter verteerbaar. Ik geef het gewoon ter afwisseling van de korrels ook 1x/week, en ze zijn er gek op.
ja...in de films en op "dierenkliniek" heb ik dat al gezien D
Maar zelf heb ik er geen ervaring mee. En kga mn paardjes hun eten toch nog zelf laten kauwen. (Men oude merrie maakt er soms zelf een sopje van, dan is het meestal tijd om de tanden eens bij te schaven)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 19-03-2009 06:42

Hier wel eentje met ervaring ermee :wink: . Ik maak mijn slobber zelf.

Hoe maak ik het?

Ik doe zemelen, wortelen, appelen en suikerklontjes
(appelen en wortelen in stukkjes dan) onder mekaar. Daar giet ik dan ook kokend water bij en laat lang genoeg weken (voor die zemelen dan).

Na afkoeling als ik dan zie dat ik teveel water heb gebruikt, giet ik de overschot er af.
Er mag nog een klein beetje water in de bodem van de emmer blijven vind ik.

Wanneer gebruik ik het?

Ik maak het eigenlijk enkel als ik mijn paarden eens iets "extra" wil geven. Verder eigenlijk nooit. Het is ondertussen al zoooo lang geleden dat ik het nog gemaakt heb, want ik heb Forever het nog niet weten eten. Die is nu al 3 jaar, dus is het zeker 3 jaar geleden dat ik het nog eens gemaakt heb. Als ik tijd heb zal ik mezelf nog eens een zak zemelen gaan halen en zal ik het nog eens maken :D
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 19-03-2009 13:41

haha toch nog iemand :D

Ik meng het altijd nog eens vlak voor ik het geef, omdat de massa onderaan droger is omdat het water er bovenop blijft staan. Als ik het dan even goed dorroer is alles weet netjes verdeeld.

Ik heb gehoord dat bietenpulp en zemelen zeer goed geweekt moeten zijn omdat ze ander redelijk groot risico hebben op koliek. Bij onvoldoende weektijd of verzadiging van water zouden die nog enorm kunnen uitzetten in de maag als je er niet voorzichtig mee bent?

Voor mij is de slobber ook een extraatje, net zoals wortels of appels, en soms meng ik er ook nog wat onder.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 19-03-2009 19:48

Dat was ik er nog vergeten bij te vermelden. Ik zet het ook nog eens onder mekaar! Van dat zemelen en bietenpulp die gaan uitzetten in de maag, klopt! Ik maak het dan meestal de dag voor ik het geef :)
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 20-03-2009 08:31

al van maïs gehoord als voeding? Hoor regelmatig vallen dat de parden daar prima buikvulling aan hebben en dat ze er goed van in hun vel staan. Ik vind het alleen maar een dikmaker (wordt ook gebruikt om koeien mee vet te mesten) en er zit volgens mij niet teveel voedingswaarde in.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

mais

Bericht door Gwen » 20-03-2009 20:45

wat die mais betreft, heb je je verkeerd laten informeren.

Het is niet om koeien te vetten, integendeel. Het zorgt ervoor dat ze geen vet maken, wat korrel wel doen. Dus als een boer een koe wil slachten en weinig vet, veel vlees wil...dan geven ze kuilmais ipv korrels.
Wij hebben 2 mini-koeien, dus ik spreek uit ervaring.

We geven de paarden in de winterperiode als aanvulling op hun eten, kuilmaïs met lijnzaad in verwerkt.

Ze gaan over het algemaan minder hooi eten en het stilt dan ook hun honger, hun vacht gaat ervan blinken....ZONDER er dik van te worden!

Plaats reactie