Slobber: welk soort, wanneer en hoe?

Voor al je vragen over voeding van paarden.
Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 24-03-2009 10:18

Pindanootje schreef:Als ik slobber maak, is het meestal de recup mash van aveve. Black kreeg die bijvoorbeeld met dat hij wat ziekjes was. Het is goed om aan te sterken voor zwakkere paarden, of gewoon als verandering van het voer. Ik gaf het 2x in de week in zijn ziekteperiode.

Nu is hij al stukken beter, maar de zak is nog niet leeg :lol: Dus kan hij er nog even van profiteren!
met de zakken van aveve doe je inderdaad wel een tijdje ^^ de mijne is ook nog niet leeg en maak het toch regelmatig.
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gast

Bericht door Gast » 20-08-2010 15:32

Sjoubieke schreef:Nog nooit gezien dat ze paarden soms geweekt eten geven, zoals geweekte bietenpulp en dat soort dingen? Heel handig als je paard ziek is geweest, het is lichter verteerbaar. Ik geef het gewoon ter afwisseling van de korrels ook 1x/week, en ze zijn er gek op.
Waar haal jij die bietenpulp vandaan?
Groetjes

Gast

Bericht door Gast » 20-08-2010 15:33

SugarKittie178 schreef:Hier wel eentje met ervaring ermee :wink: . Ik maak mijn slobber zelf.

Hoe maak ik het?

Ik doe zemelen, wortelen, appelen en suikerklontjes
(appelen en wortelen in stukkjes dan) onder mekaar. Daar giet ik dan ook kokend water bij en laat lang genoeg weken (voor die zemelen dan).

Na afkoeling als ik dan zie dat ik teveel water heb gebruikt, giet ik de overschot er af.
Er mag nog een klein beetje water in de bodem van de emmer blijven vind ik.

Wanneer gebruik ik het?

Ik maak het eigenlijk enkel als ik mijn paarden eens iets "extra" wil geven. Verder eigenlijk nooit. Het is ondertussen al zoooo lang geleden dat ik het nog gemaakt heb, want ik heb Forever het nog niet weten eten. Die is nu al 3 jaar, dus is het zeker 3 jaar geleden dat ik het nog eens gemaakt heb. Als ik tijd heb zal ik mezelf nog eens een zak zemelen gaan halen en zal ik het nog eens maken :D
Waar haal jij die zak met zemelen?

Plaats reactie