Hooi vs. voordroog

Voor al je vragen over voeding van paarden.
Plaats reactie
Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Hooi vs. voordroog

Bericht door Pindanootje » 11-01-2009 21:44

Ik geef momenteel gewoon gedroogd hooi in kleine balen. Maar ik zou eigenlijk willen weten of er geen alternatief is dat voordeliger uitkomt in prijs en waar je langer mee doet. Het moet ook wel rijk zijn aan vezels uiteraard.
Ik dacht misschien aan voordroog, maar ik heb er geen ervaring mee. Ik zie wel dat het duurder is dan een gewone baal hooi, maar misschien doe je er dan wel weer langer mee?

Tibor krijgt nu een halve baal hooi per dag en dan valt dat wel allemaal nee. Maar zodra er vriendjes arriveren op de wei, moet er ook meer hooi gegeven worden en wordt het uiteraard een pak duurder.

Wat zijn jullie ervaringen? Tips? Hoe lang doen jullie met een baal voordroog tegenover een baal gewoon hooi en hoeveel geven jullie dan?

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 11-01-2009 22:07

Voordroog is hooi dat nat geprest is geweest.
Zit altijd in plastiek gewikkeld. Luchtvrij.
Als je de plastiek dan opensnijd kan er lucht aan.
Dan moet je eigenlijk zien dat je het voordroog binnen een bepaalde tijd kan opkrijgen. Anders krijg je een gistingseffect en word je voordroog warm en begin het wit te schimmelen.

Ik heb het regelmatig voorgehad, mijn boer vertelde me dan dat dat kwam omdat ik mijn voordroog niet snel genoeg opgevoederd kreeg.
Sindsdien ben ik ervan afgestapt en neem ik nu gewoon hooi.
Ik kwam dus minder lang toe met mijn voordroog omdat ik altijd een halve baal moest wegsmijten omdat die beschimmeld was.

Let wel op : Ik gebruik van die hele grote balen.

Met mijn gewoon hooi ook, ik bestel altijd van die hele grote balen, kom ik lang mee toe. IS ook goedkoper als altijd kleine baaltjes te pakken.
Is ook makkelijker vind ik. Je trekt er een schel af en hup.
Mijn paarden krijgen zo 1 grote schel per dag. Soms 1,5.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 18-01-2009 14:52

Ik gebruik gewoon hooi, aangezien ik slechts een paardje heb, zal ze de baal voordroog nooit opkrijgen voor hij begint te schimmelen... dure zaak dan..
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

Gast

Bericht door Gast » 18-01-2009 22:48

Voor Great gebruikte ik in het begin ook voordroog, maar inderdaad, als je dat niet tijdig op gebruikt zal het gaan schimmelen etc.
Het is ook duur eigenlijk. En zo lang je paard geen stofalergie heeft zou ik voor gewoon hooi gaan.

Sjoubieke
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 222
Lid geworden op: 27-02-2009 21:35

Bericht door Sjoubieke » 02-03-2009 12:19

Ik gebruik voordroog om enkele verschillende redenen:

1, Gewoon gedroogd hooi valt niet even goed in de smaak bij mijn 2 paardjes. Ravi sopt haar hoi trouwens altijd in de drinkton (die ze ook regelmatig tegen de grond kapt maar soit) en als ze op stal staat duwt ze de boel in de automatische drinkbak.
De jongste durft droog hooi ook wel eens laten liggen.

2, Bij ons in de buurt is er weinig hooi van goede kwaliteit. De grote balen worden meestal door de boeren, zelf gebruikt of opgekocht, de kleine baaltjes gaan ook enorm snel de deur uit en als ze verpakt zijn vragen ze stukken van mensen. Ik heb 2 flinke eters ook nog...

3, In de buurt heb ik een leverancier gevonden van voordroog, waar ze allebei gewoon gek op zijn. 1 baal = 100kg = 12€ + ingepakt en gratis geleverd aan huis.
Hij heeft elk jaar minimaal 300 balen, je kan ze bij hem bestellen en je mag ze daar gratis opslaan en gewoon komen halen wat je nodig hebt.
De kwaliteit is echt prima. Ik heb ze in november laten leveren en elk pak dat je nu nog opendoet ruikt echt nog lekker fris en zoet.

Met 2 paarden heb ik wekelijks 1 tot 1,5 baal nodig. Dit zal binnenkort wel meer worden omdat ze hun stro beginnen op te eten en ook omdat ze weer meer in het werk gaan komen.


Wie regio Wetteren zit, die heeft geluk :D Ik kan alleen niet zeggen waar ik ze haal, omdat ze op manège ook al massaal komen vragen voor het adres. En anders heb ik zelf niets meer ^^
Amke & Ravi = 2 beste rosse trutten ooit!

99% van de fouten liggen aan de ruiter. Don't blame the horse if you don't ask it right!

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

hooi

Bericht door Gwen » 17-03-2009 21:37

Ik heb het geluk om weide genoeg te hebben, we kunnen dus ons hooi zelf bewerken en er voldoende hooibalen uit krijgen.
We vinden het momenteel het makkelijkst om met die hele grote rechthoekige balen te werken.

Het probleem bij hooi bij een boer (dus zonder plastiek) kan het stof zijn. Maar dit kan je idd ook met plastiek, als voordroog tegenkomen, maar toch heel wat minder.

Een 2de probleem of risico (niet dat ik de boeren wil afkeuren, maar zij laten hun balen inpakken voor hun koeien en deze hebben andere wensen dan paarden!!!) Daardoor is het dat ze het gras niet lang genoeg laten droog, waardoor je meer kans krijgt op schimmel bij het open snijden + meer kans dat het sneller schimmelt als het te lang open ligt.

Dat is het geluk natuurlijk met dit nu zelf te regelen,...we laten ons gras droog genoeg worden en vragen ook om voldoende plastiek om de balen te laten. (zodat de vogels en katten er geen gaatjes in kunnen prikken).

Momenteel doen we met die XL bot voor 3 paarden en 2 mini-koeien een 12dagen. Als ik de bot langer laat liggen, tot een maand lang, zal het nog steeds niet schimmelen. We kunnen nu 100% van de bot gebruiken, echt super, want vroeger moesten we ook veel wegsmijten.

(We zijn nu ook overgeschakelt op vlaslemen in de stal ipv stro. Dit eten ze niet op, neemt meer vocht op, minder stof, minder grote mesthoop)

dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

Bericht door dravertje » 08-05-2010 21:27

Aan voordroog is ook een risico verbonden.
Namelijk BOTULISME !!!
Dit wordt veroorzaakt door muizen of vogel lijkjes die tussen het gras zit in het pak voordroog.
Het paard krijgt na enkele uren of dagen verlammingverschijnselen, en is meestal dodelijk.

Dit houdt mij wel wat tegen om voordroog te geven...
Ik weet wel niet of het veel voorkomt of eerder zeldzaam is.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 08-05-2010 21:43

dravertje schreef:Aan voordroog is ook een risico verbonden.
Namelijk BOTULISME !!!
Dit wordt veroorzaakt door muizen of vogel lijkjes die tussen het gras zit in het pak voordroog.
Het paard krijgt na enkele uren of dagen verlammingverschijnselen, en is meestal dodelijk.

Dit houdt mij wel wat tegen om voordroog te geven...
Ik weet wel niet of het veel voorkomt of eerder zeldzaam is.
Het is niet zo vaak voorkoment hoor...heb van onze weides nog maar zelden zo een botjes of andere resten gevonden in het hooi. (Ze zullen er uiteraard wel zijn, zeker hier 'op den buiten'.)
En je kan het ook inpakken bij die kleine balen. Als die dan een tijd opgestapeld blijven staan (waar dan ondertussen ook dieren in kunnen gaan wonen) heb je ook "gevaren".

Plaats reactie