Veulenvoeding?

Voor al je vragen over voeding van paarden.
Plaats reactie
Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Veulenvoeding?

Bericht door Miss Rocky » 07-09-2010 23:11

Ik was me zo aan het afvragen... binnenkort komt mijn veulentje naar huis (eindelijk D ) ik heb nu al wel jonge paarden gehad, vanaf 2 jaar en die aten gewoon mee met de rest maar zo'n kleintje van 4 maanden is toch wel de eerste keer. Ik ga int begin dezelfde korrel geven als degene die hij daar krijgt maar dan...

Geven jullie aan zo'n kleintjes speciaal teveten? Of iets extra bij? Mijn grote paarden krijgen appelmuesli korrels en zijn daar echt gek van. Zou ook een ideale winterkorrel zijn omdat er suikers inzitten van die appel, per zak zouden 8 kg appels verwerkt zijn.

Hoe zit dat me de vertering van zo'n kleintje? Kunnen die alles al eten?
Ik heb alleen ervaring met baby mensjes en niet met baby paardjes lol vandaar mijn vraag? Wat kan en moet dat nu allemaal eten om niets tekort te komen. Hij blijft al tot zijn 4 maand bij de moeder en dat beetje extra voor de winter toch nog mee te hebben.

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 07-09-2010 23:52

ik zou toch een veulenmengeling geven omdat daar nog meer extra nodige vitaminen en mineralen inzitten. Ik gaf veulenmengeling van Cavalor en ben dit blijven geven tot Mageno 2 jaar was.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 08-09-2010 16:02

Onze 1jaars krijgt nog steeds speciale veulenbrokken. De zakken worden goed opgevolg volgens leeftijd bij Pavo : http://www.pavo.nl/producten?pnum=2

Wij gaven aan onze merrie: Pavo Podo Lac, daarna kreeg het veulen Pavo Podo start en nu dus Pavo Podo Grow.
Hij is niet met grote overbouwing gegroeid, maar gelijkmatig en staat stevig op de poten en mooi in vel, blinkt en is fit. Meer willen we niet eh ;)

Sinds zijn 1jaar krijgt hij ook Pavo Nature's Best (hebben ze ook gelijkaardig van Cavalor) is een musli mengeling, zonder haver of teveel suiker!
Want iets met (veel) suiker hoeven ze zeker niet te krijgen. Ook de volwassen paarden niet, tuurlijk vinden ze het lekker, een kind eet ook liever snoep dan een boterham. Das mijn mening natuurlijk, heb al 23jaar paarden en nog nooit voedingstekorten of problemen gehad. Bij ons krijgen ze enkel hun Pavo korrel aangepast aan wat ze van arbeid verrichten + gras of hooi. In de winter wat kuilmais als extra en soms eens een portie wortelen, verder niets.

Onze veulens krijgen dus ook enkel hun korrel en wat hooi of enkele uren grasweide (voldoende beweging en omgevingsfactoren opnemen), verder niets.

Onze veulens staan/stonden ook steeds alleen in stal en weide, wel met draad tussen met contact/ zicht op de andere paarden. Ik vind het dan veel makkelijker om hun voeding en beweging te regelen en sociaal contact zoeken ze dan sneller naar de mens, ipv dan naar een soortgenoot te lopen wanneer je op de weide komt enzo. Dan geef jij hun de aanraking en affectie zoals bij het begin hun moeder deed. Steun zoeken gaan ze dan zeker doen bij jou ipv een soortgenoot.

Je volgt hun buikje wat op, ze moeten niet met bolle buik staan, maar zeker ook niet te mager, beter wat teveel geven voor een veulen dan te weinig...omdat dit later van algemene bouw ook zichtbaar blijft hoe goed de beginvoeding was. Ook op vaste tijden ontwormen.
Ik heb al een 10tal veulens ter wereld geholpen dus hoop te weten waarover ik spreek ;)
Jij zal me eerder mogen op de hoogte brengen ivm kindjes :lol:

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 08-09-2010 21:19

Ik ga eens kijken welk merk hij momenteel krijgt en of dat veulenvoeding is. Anders ga ik hem toch veulenvoeding geven.

Nu ben ik wel van mening dat een jong veulen in groep moet staan. Er zijn voor en tegenstanders... en ik ben bij de voorstanders, ) net zoals ik bv mijn paarden nooit vast zet in een box. Ze kunnen altijd buiten en binnen wanneer ze willen. Staan in een kleinere loopweide, want in de winter lopen ze alles kapot natuurlijk. Ik ga hem eerst minstens 2 weken alleen zetten zodat hij wat tammer wordt en niet bij mijn merrie gaat zuigen want dat zou hem wel eens slecht kunnen bekomen. Er is geen betere leerschool dan een volwassen paard dat slecht gedrag corrigeert daar kan je alleen maar mee de vruchten van plukken vindt ik. Eten zal hij wel apart doen zodat hij rustig zen korreltjes binnen krijgt, de merrie is nogal belust op eten vandaar. wink
Ik kan wel inkomen in de voordelen van alleen staan, maar ik ben er zelf niet zo'n voorstander van. Ieder zen ding natuurlijk wink

Eneuh Gwen als je mensen baby advies moest nodig hebben geef je maar een seintje. Want daar is gedverdekke ook werk aan om zo eentje op te voeden hoor lol

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 09-09-2010 19:41

hehe, bedankt! :lol: ja ik ben kleuterjuf dus ik voed ze op als ze net voorbij die periode zijn :D

In groep vanaf hun +1,5- 2 jaar ben ik het eens, tervoren heb ik betere ervaringen bij de opvoeding en oprichten bij het alleen staan (wel in het zicht van andere, niet in afzondering). Of ze gaan erbij wanneer het "grastijd" is, opbouwend met het verse gras van 30min tot 3u, maar niet continu samen. Met onze groep waren er trouwens ook altijd die de kleine niet aanvaardde.
Een volwassen paard dat slecht gedrag corrigeert, ja, als die niet gaat meedoen en zelf ook geen slechte manieren aanleert, want dat heb ik ook al meegemaakt. Als je een goed paardje als positieve leider voor het veulen hebt en waar je zelf ook goed contact mee hebt, zal dat idd positief doorgegeven worden aan het veulen. Als je dan de voeding en stalling/weide wat kan regelen voor zo een duo, prima.

Mijn paarden staan in de winter wel in een box, daar dit bij sommige moeilijk is als ze dat niet kennen en door één of andere reden ben je verplicht (wonde of wedstrijd) dan kan dat moeilijk uitvallen. (heb het met eentje meegemaakt die steeds binnen-buiten gewoon was, werd haast gek en bezweet enzo) Dus moeten ze bij mij weten dat dat niets is en dat ik er hen regelmatig wel zal uithalen voor hun beweging en frisse lucht. Maar ik merk dat ze graag binnen komen, ze zijn rustig en maken er dan ook geen probleem van en zo heb ik het graag. Het moet geen opsluit-gevoel zijn voor hun, het is idd ook om de weide of bij ons ook paddock te sparen.

Idd voor en tegenstand en ieder zijn mening natuurlijk! ;)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 27-09-2010 11:55

Ik geef veulenmix van Mijten tot als ze 1,5 jaar - 2 jaar zijn. Daarna schakel ik over op mijn normale mengeling (Gerstenmix Mijten)
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie