Hoe het beste hooi geven???

Voor al je vragen over voeding van paarden.
Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 16-11-2010 16:36

Ik zou denken, zelfs iets duurder.
Wij hebben onlangs zo een nieuw waterreservoir gekocht, voor water dan en dat is toch niet niks, als ik het goed heb.
Maar wel een goed idee, ik denk niet dat onze vorige al weg is, daar was de kraan van afgebroken en dus niet meer praktisch om water uit te halen.

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 16-11-2010 17:43

Dan kan hem nog dienst doen als voederbak :D
Juist zien dat je hem ondersteboven in de palletbak steekt, en nadien op maat snijden, want ik heb dat niet gedaan en daarom is de plastiek bak iets korter dan het ijzerwerk.
De kant waar het kraantje zit, kan je niet gebruiken want daar zit een buil (bij mijn vat toch).
Stel gerust vragen als je meer wil weten.
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Gast

Bericht door Gast » 16-11-2010 18:19

Tof gemaakt moet ek zeggen ( kan ek zelf ook is proberen voor in de weide) .

Wel een vraagske het ijzerwerk dat op de pakken ligt kunnen ze dat er uit trekken op een of andere manier ( tis dat k zo rustige paardjes heb in de weide .

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 17-11-2010 10:10

@Soundableboot: Het rooster of draadnet die op het hooi ligt, zit vast in elke hoek met een musketon en daaraan de elastiek snelbinder die het rooster naar beneden trekt, je kan dit ook gewoon met touwen of ketting doen. Onderaan het plastiek vat heb ik in de 4 hoeken een gaatje gemaakt, daardoor gaat de snelbinder langs elke kant en daaraan de musketon. Ik zal proberen om er een foto van te maken, zegt meer dan woorden.
Je hoeft niet speciaal zo een IBC vat te gebruiken, het kan ook een houten bak zijn die je zelf maakt of een kunststof stapelbox of andere, het is de bedoeling dat je een bak hebt die groot genoeg is en daarop een rooster die je van onderaan kan bevestigen zodat het er niet uitvliegt als ze aan het hooi beginnen te trekken :wink:
Hier nog een ander voorbeeldje:
http://paddockparadijs.actieforum.com/l ... n-t139.htm
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 17-11-2010 10:59

Ik heb dit ook altijd een dilemma gevonden, zeker als je dan met een kleine pony erbij staat!

Van een 'slowfeeder' had ik nog nooit gehoord! Wat is dat een prima uitvinding!:o
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 17-11-2010 14:57

Ik ga mss toch iets kleiner gaan van bakinhoud.
Ik heb hier een merrie die de andere wegjaagt zodat ze zelf meer kan eten, dus dan zou ik opteren voor meerdere kleinere bakken. Desnoods per paard of per 2paarden.
Als ze kleiner zijn, zijn ze voor mezelf ook makkelijker hanteer -en verplaatsbaar.

Momenteel werk ik hier met inloopstal en heeft elk paard zijn vaste eetplaats, ze weten dat zelf goed en gaan zelf op hun plekje staan.
Zo is er ook geen verspilling, ligt het altijd droog en zie ik wie wat opgegeten heeft.

Als ik verhuis, zal het van de plaats afhangen hoe ik het dan doe.
Moest er dus iemand zo een waterbak willen, hier is er nog één. :P

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 17-11-2010 15:50

Ja, je kan het in alle maten maken, maar als het te licht is dan moet je het ergens aan bevestigen anders trekken ze de bak mee met het hooi.
Ik denk dat je dan beter bent met een hooinet, als je met porties wil werken per paard. Het voordeel van het systeem met het watervat of grotere bak is dat ze zo goed als onbeperkt hooi hebben, wat eigenlijk gezonder is voor het paard. Normaal met zo een grote bak gaan de paarden ook minder snel vechten dan met kleine porties. In kudde of groep, ook met 2 is er altijd één de alfa of dominante en die eet eerst, maar na een paar minuten mogen de andere mee-eten, is ook zo hier bij mijn paarden.
Je moet natuurlijk zien wat het beste systeem is voor jouw paarden in hun omgeving, is niet voor iedereen gelijk.
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 17-11-2010 20:13

Dat de bak zwaar genoeg moet zijn, had ik ook in gedachten. Een net zou ik niet meteen als alternatief zien, daar er meer op de grond morst en om er dan nog iets extra onder te plaatsen, das ook dubbel eh. Ik vind een net vullen enzo ook niet zo praktisch (maar dat kan aan mij liggen).
Je hebt dat idd per 2 paarden ook, maar ik heb er die buiten de rangorde gewoon braaf samen blijven. Ik heb hier een pittige Haflinger-oma en die zou met dat systeem gewoon blijven eten tot het op is en mn quarter wegjagen, de Highlander verdedigd zich wel ...dusja alles is afhankelijk van welke karakters je in of rond de kuip hebt ;)
Ik weet van mn quarters dat die stoppen met eten als hun buikje gevuld is en daarna weer wat verder knabbelen. Maar heb er hier ook dat geen grenzen kennen :P Het is maar zo "natuurlijk" als de mens het bekijkt tov het paard, het paard die wij in een voor ons zo "natuurlijk" mogelijke omgeving plaatsen. Maar we gaan niet offtopic praten... ;)

Inderdaad ieder heeft zo zijn eet-mogelijkheden te overwegen. :)

Plaats reactie