Huidverandering....

Voor al je medische vragen over paarden.
RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 20-04-2010 21:51

Mijn pony is aan de betere hand
ik heb hem regelmatig ingepoederd met talkpoeder voor baby's
dit werkt blijkbaar heel goed voor jeuk bij paarden
en het ruikt nog lekker ook
stillaan krijgt hij hier en daar al weer haartjes
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

Bericht door dravertje » 20-04-2010 22:11

Ze bleek ook nog kompleet verkeerde voeding te krijgen...gewoon hetzelfde als zijn andere paarden een sportmengeling.
Voor een shetland natuurlijk compleet verkeerd, dat is om problemen vragen, ze kan best wel wat te dik staan, kan ook niet anders als je weet dat ze tot voor een paar dagen constant op stal stond.

Ik kan haar niet op stal zetten, ze heeft hoogstens een schuilhok op de weide.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 20-04-2010 22:23

dravertje schreef:Ze bleek ook nog kompleet verkeerde voeding te krijgen...gewoon hetzelfde als zijn andere paarden een sportmengeling.
Voor een shetland natuurlijk compleet verkeerd, dat is om problemen vragen, ze kan best wel wat te dik staan, kan ook niet anders als je weet dat ze tot voor een paar dagen constant op stal stond.

Ik kan haar niet op stal zetten, ze heeft hoogstens een schuilhok op de weide.
Het op stal staan, maakt paarden/pony's niet meteen dik.
Maar een sportmengeling, dat is het ook niet zeg!
Ze zal dat gras snel opeten, dus zou haar nog niet teveel bijgeven. Of je moet de weide wat verkleinen. Gras is een dikmaker. Dat heb je minder met hooi. En de korrels mogen hier geen sportmengeling of iets met haver in zijn.

Een volledige wasbeurt kan haar ook goed doen.

dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

Bericht door dravertje » 20-04-2010 22:53

Gwen schreef:
dravertje schreef:Ze bleek ook nog kompleet verkeerde voeding te krijgen...gewoon hetzelfde als zijn andere paarden een sportmengeling.
Voor een shetland natuurlijk compleet verkeerd, dat is om problemen vragen, ze kan best wel wat te dik staan, kan ook niet anders als je weet dat ze tot voor een paar dagen constant op stal stond.

Ik kan haar niet op stal zetten, ze heeft hoogstens een schuilhok op de weide.
Het op stal staan, maakt paarden/pony's niet meteen dik.
Maar een sportmengeling, dat is het ook niet zeg!
Ze zal dat gras snel opeten, dus zou haar nog niet teveel bijgeven. Of je moet de weide wat verkleinen. Gras is een dikmaker. Dat heb je minder met hooi. En de korrels mogen hier geen sportmengeling of iets met haver in zijn.

Een volledige wasbeurt kan haar ook goed doen.
Het op stal kan idd geen kwaad zolang ze voldoende beweging krijgen, dat was niet het geval.
De weide heb ik ingedeeld, daar heb ik dus al werk van gemaakt, zo kan ze maar beperkt gras eten,ze krijgt hooi, en haar korrels ben ik aan het overschakelen naar nova mix.

Die wasbeurt zal ze misschien dit weekend krijgen als het idd zo'n mooi wordt als waar ze over spreken.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 20-04-2010 23:05

@ dravertje ik denk dat je dan al een heel ander beeld kan krijgen van dit beestje. En wie weet gaan door goede verzorging de plekken wel weer snel herstellen!

Pindanootje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 456
Lid geworden op: 11-01-2009 20:15

Bericht door Pindanootje » 21-04-2010 17:15

@ Dravertje: Heb je hier al eens een dierenarts naar laten kijken? Want dit lijkt me toch meer op een parasitaire of schimmelinfectie...

dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

Bericht door dravertje » 21-04-2010 19:26

Morgen voormiddag komt de dierenarts, want k vertrouw het zaakje toch ook niet... en als het een schimmelinfectie zou zijn kan ik het krijgen en het ook nog is doorgeven aan men honden, dat zie ik nu toch niet echt ziten eigenlijk... :?

dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

Bericht door dravertje » 23-04-2010 17:27

Deze voormiddag is de dierenarts geweest.
Het goede nieuws is dat ze geen zomer exzeem heeft.
MAAR!!! Ze zit vol met luizen...ocharme...d.a moet verschrikkelijk zijn...zeker omdat ze het al zo lang heeft! En met die luizen komt dan nog is die schurft mee... morgen wordt ze helemaal gewassen, dat moet k 3 maal doen met 7 dagen tussen.
De dierenarts sprak ook over scheren als ze er niet vanaf zou geraken...nu vraag ik me af of het al niet gewoon het beste is om haar helemaal te scheren? Maar k vind da zo zielig. :( maar daar en tegen zijn die luizen natuurlijk verschrikkelijk... t is maar goed dat men honden 2 weken geleden behandelt zijn tegen al die beestjes, anders hadden ze er misschien ook nog mee gezeten! :shock:

K zou die vorige eigenaar een serieuze stamp onder zen gat willen geven, want nu vraag ik me af hoe zijn andere paarden er aan toe zijn!
Triest is dat als mensen het vertikken om naar hun beesten om te kijken. :evil: die zouden er geen mogen hebben!!!

RienyxCherry
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 746
Lid geworden op: 29-12-2008 13:45

Bericht door RienyxCherry » 23-04-2010 17:34

nee dat is waar
maar goed dat je de dierenarts hebt laten komen
luizen is inderdaad niet leuk voor paarden, ooit al eens zelf luizen gehad?
Wij als mensen kunnen overal goed krabben,
maar dat is bij een paard niet het geval!
Wij kunnen zelf iets zoeken om ons te behandelen maar die paarden blijven er mee lopen tot iemand eens een dierenarts raadpleegd.
Ik zou nog wachten met scheren, behandel hem een tijdje en als hij er vanaf is heeft hij toch nog zijn haar dat hem dan tegen de muggen en andere ongedierte kan beschermen want met de zomer in zicht is dat toch belangrijk natuurlijk!
Cowgirl born, cowgirl bred
i'll be a cowgirl till the day i'm dead

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 23-04-2010 18:54

Ik zou ook eerst wachten met scheren. Met enkele wasbeurten, zal er al heel wat winterhaar weg zijn en het zomerhaar toch al iets dunner om beestjes eruit te halen.

Het is niet omdat dit paardje luizen heeft, dat een ander er ook heeft. Als die geen direct contact hebben, kan het op slechts 1 zijn ook.
Heb het jaren geleden ook eens gehad en ons paard leek er niet zoveel last van te hebben, niet dat ze veel stond te krabben ofzo. Had het toen op tijd opgemerkt bij het wassen. En na de behandeling was ze er vrij snel vanaf. Onze andere 3 paarden hebben toen van niets geweten en konden ook met de hals bij elkaar komen.

Zorg ook dat je de stal eens uitspoelt ofzo en zeker je materialen, dekens, jouw jas of iets waar je veel mee bij haar geweest bent. Niet dat het bij de mens overleeft, maar het kan wel opnieuw naar het paard gaan.

Enige tijd geleden hadden onze mini- koeien luizen en deze soort zet niet over op andere dieren of mensen. Ze stonden ook niet te krabben ofzo, maar hadden wel doffe plekken haar. Na een week was dat alweer verdwenen!

Plaats reactie