Clinic anatomie en Smart

Voor al je medische vragen over paarden.
Plaats reactie
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Clinic anatomie en Smart

Bericht door SugarKittie178 » 09-08-2011 19:54

Laatst ben ik een clinic anatomie gaan volgen. Het was een hele dag, voormiddag theorie en namiddag de paardjes eens nakijken.
Dus ja je mocht je paard meenemen. Het was niet echt bij de deur, maar ik heb Smart toch maar meegenomen.

Ik vond het zeer leerrijk en heel leuk. Ik had er meer aan dan de cursus anatomie op Syntra. Daarna een paar paardjes nagekeken door de lerares (osteo/fysio). Ook fijn om de spieren eens aangeduid te krijgen op een echt paard. Ook het voelen van sommigen botten en het situeren ervan was zeer interessant.

Smart was dus ook nagekeken. Conclusie : Hij zat een beetje vast in zijn rug en is zwak in zijn achterbenen. Voor de conclusie moest ik hem eerst eens laten lopen en toen zag ik iets dat ik nog nooit gezien had bij hem. Hij mankte eigenlijk met zijn rechterachterbeen. De bak daar was veel zwaarder als bij mij. In diep zand zie je veel beter onregelmatigheden in de gangen van een paard. Hij heeft als veulen vastgezeten met zijn linkerachterbeen in de prikkeldraad (niet bij mij). Mogelijk heeft hij daardoor zijn rechterachterbeen ontlast en dus zijn linkerachterbeen overbelast. Ik merkte eigenlijk al iets bij hem met het grondwerk. 1 kant galop deed hij niet goed, ofwel viel hij uit galop ofwel viel hij in kruisgalop. Maar na langer trainen was het door. Ik stond er ook niet bij stil omdat ik met het rijden geen problemen had. Ik dacht zeker al niet dat hij een probleem in zijn achterhand zou hebben omdat hij heel goed stopt.
Ik vroeg haar dan ook hoe dit kon... Ze zei me dat het een heel lening paardje is. Door die lenigheid kan hij de stop opvangen.

Nu moet ik hem nog 2 maanden licht trainen om hem weer regelmatig te doen lopen (hij kan dit op zichzelf niet). En rarara, hij moet daarna zeker een hele winter de wei op (dus niets mee doen). Jawel heb ik weer even pech dus. Weeral zit ik zonder paard om te rijden (van mezelf dan natuurlijk).
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Bartje
Paardenhouder
Paardenhouder
Berichten: 341
Lid geworden op: 28-12-2010 22:58

Bericht door Bartje » 09-08-2011 19:59

wow wat een deftige les wel niet kan teweeg brengen kwestie info over alles en dan dat dan ontdekt word bij de smart eigenlijk een geluk bij een ongeluk zeker als je het zelf niet merkte op de piste bij u al heb ik het ook nooit gezien en ik zit nogthans elke keer te kijken :) maar het komt wel goed met den smart zijnk zeker van ;)
if you dont stand for something , you will fall for everything

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 09-08-2011 20:12

kan je die persoon ook aan huis laten komen?
ik zoek iemand om Goldy haar achtervoeten/benen eens na te kijken!

Maar alé zo een uitslag voor Smart, das echt weer pech hebben. Maar Syntra was toch gedaan voor je nu, of nog niet?
Heb je er geen meer om te rijden nu?

Als je nog eens ergens een clinic weet, mag jet me altijd laten weten! ;)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 09-08-2011 20:29

@ Gwen : Jawel ze komt zeker aan huis!

Voor iedereen die geintereseerd is : http://www.paardenfysio.eu/. Contactgegevens op de site!

Syntra is inderdaad gedaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik nog altijd niet eens op een wedstrijd wil geraken, zo lukt dat dus ook weer niet. Ik heb er genoeg om te rijden nu, maar dat blijft steeds maar tot zadelmak maken/inrijden.

Oke, als ik nog clinics weet geef ik een seintje. Deze kon je zowieso niet meedoen, moest je minimum een Instructeur B voor hebben.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 09-08-2011 20:33

wat een disciminatie cry ...hehe, nee dat is wel begrijpelijk. Dan ben je ook zeker dat je iets overbrengt dat blijft plakken bij de mensen en dat die er daadwerkelijk iets mee zijn!

Ga de site meteen eens bekijken, merci!

Marc
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 163
Lid geworden op: 13-11-2010 17:49

Bericht door Marc » 10-08-2011 09:18

Lijkt mij zeker interessant zo een clinic, krijg je een heel andere kijk op je paardje.
Doe niet aan anderen wat je zelf niet wenst te ondergaan

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 22-08-2011 11:35

Misschien maar goed dat je Smart had meegenomen, beter nu even op rust dan dat hij een kapot been heeft over een paar jaar!
Jammer dat je nu weer stil valt met hem maar daarna gaat hij gewoon nog veel beter lopen! Zo moet je maar denken :wink: .

Klinkt trouwens als een interessante cursus (was dat bij Iris?)
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 02-09-2011 22:57

@ Gwen : Graag gedaan! Ondertussen al contact genomen?

@ Marc : Het was zeer interresant!

@ Dana : Jep, dat was bij Iris. Het wacht echt fijn!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie