manen stuk bijten

Voor al je medische vragen over paarden.
Plaats reactie
Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

manen stuk bijten

Bericht door Gwen » 26-06-2011 14:30

Is er een reden dat mijn ruin (heeft het ook 1keer gedaan als hengst vorige zomer) de manen van mijn ander paard afbijt?

Is dat door een tekort van iets? Door verveling?

Ze kunnen enkel bij elkaar met hun hoofden over de poort. Wanneer ze samen op de grasweide staan heb ik het nog niet zien gebeuren, want dan moet hij op een afstandje van de andere 3 blijven.

Iemand hetzelfde al eens gezien? Kan je er iets aan doen of voorkomen bij de andere?

(Bij het paardje Joly hier opt forum is het ook eens geweest...heeft dat daarna nog gedaan? Staan die samen?)

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 29-06-2011 20:59

Smart doet dit ook als ik hem samenzet met een ander paard. Samen begonnen met zijn hengstenkuren. Is wat dominant doen denk ik. Hoelang is Sanjo nu al gecastreerd? Misschien nog een overblijfsel van zijn hengstenkuren?!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 29-06-2011 22:36

Iets langer dan een maand nu...van hengstengedrag niets meer te zien.
Hij knabbelt "op eigen tanden" ook onderdanig naar de andere paarden.

Hij doet het niet als ze samen op de weide grazen.
Maar enkel als ik ze apart zet, maar zodanig dat ze met hun hoofden nog bij elkaar kunnen...maar dan worden ze afgebeten aan één zijde.
Dus nu is er terug een extra draadje tussen... binnenkort hoop ik een herverdeling van de groep te kunnen doen en hem wel bij een merrie te laten staan en zien hoe dat verloopt...

Plaats reactie