Tandarts bezoekje Joy

Voor al je medische vragen over paarden.
Plaats reactie
SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Tandarts bezoekje Joy

Bericht door SugarKittie178 » 18-06-2011 19:27

Ik heb Joy haar tanden toch maar eens laten nakijken omdat ik het mocht van de eigenaars. Jeuj :). Ze reageerd eigenlijk heel raar op het opnemen van de teugels. Als je je teugels opneemt dan geeft ze haar neus wel naar beneden, maar het probleem is dat ze naar beneden gaat hangen. Dus eigenlijk is het nog steeds niet "geven". Als je haar dan van het bit blijft afwerken blijft ze eigenlijk gewoon hangen. Maar soms als je begint te werken gaat ze hangen, hangen, hangen, hangen, en dan ineens kan ze zooooo fel reageren dat ze omhoog gaat of haar hoofd slaat. Soms ook gewoon bij het opnemen van de teugels de eerste maal. Het is echt raar, de ene moment hangt ze als zot, de andere moment mag je niet aan haar mond komen.

Jammer genoeg is ze de laatste tijd zo hard blijven hangen op haar bit dat haar rechtermondhoek VOLLEDIG openligt (sinds gisteren, dus dit heeft niets te maken waarom ze zo fel reageerd hoor, ze reageerde al zo ookal lag haar mondhoek niet open), dus zal ik haar toch een weekje niet rijden zodat het eerst kan toegroeien. In de hoop dat het daarna niet hetzelfde spelletje is.

Maar ik wijk af. Dus tandarts laten komen. Ik had al gemerkt met het verzorgen van haar wondje aan haar mondhoek dat het niet simpel is om in de buurt van haar mondhoek te komen. Ze schud haar hoofd, dat je bijna kopstoten krijgt, gaat omhoog,... Dus de tandarts kon niet eens in haar mond voelen om te zien hoe het zat. Sinds kort kunnen tandartsen een soort tube krijgen (is legaal, mag) om onder te tong te spuiten dan verdovend werk. Eigenlijk zoals een spuit in de nek. Helaas was het met dat tube'je hetzelfde probleem, je kon er niet in de buurt van haar mond meekomen! Verscheidenen keren omhoog gegaan, ons met 2 bijna knock-out geslagen. Dus helaas pindakaas. Maar ik dacht, ik ga toch eens mijn dierenarts bellen, misschien zit ze in de buurt. Jawel hoor, zat ze net in Putte centrum. Dus een verdoving gegeven, zonder problemen. Haar tanden ook zonder problemen kunnen doen.

Maar man wat een grote haken had ze, vlijmscherp. De binnenkant van haar mond lag er gewoon van open :shock: . Ik wist natuurlijk wel dat dit kon, maar had het nog nooit gezien. Heb ik dan natuurlijk lekker een foto van genomen :) .

Neem maar eens een kijkje, overduidelijk :

Afbeelding

Dus bij deze wil ik iedereen er nog eens op wijzen hoe belangrijk een jaarlijks tandarts bezoek is. Ik probeer het altijd iedereen aan te praten. Want ik weet dat er nog heel veel zijn die het niet doen. Maar aub, laat het tijdig nazien! Maak desnoods gebruik van deze foto om anderen die je kent te overhalen. Binnen een weekje kan ik dan eens testen of dit dan ook de reden is waarom ze zo heftig reageerde. Of anders is het gewoon een bitch :P .
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 18-06-2011 20:28

ik weet wat het is...vlijmscherp, ongelooflijk...wij zouden er zelf ook zot van worden o

binnekort maak ik ook terug een afspraak, hier en daar wat bijvijlen kan nooit kwaad.

Tinne
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 196
Lid geworden op: 28-11-2010 10:02

Bericht door Tinne » 18-06-2011 23:24

Amai ja, maar ze kreeg haar eten dan toch nog goed binnen want mager was ze toch niet he? :)
Miek ze dan ook geen proppen?

Miss Rocky
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 151
Lid geworden op: 14-08-2010 22:30

Bericht door Miss Rocky » 18-06-2011 23:28

Ik moet deze bij Joly ook eens laten komen, gewoon nazichtje, Shari welke vraag jij? Gewoon degene die ik vorige keer had is niet uit de buurt dus mss is die van jou korterbij? wink

Dana
Paardenvriend
Paardenvriend
Berichten: 198
Lid geworden op: 14-06-2010 15:18

Bericht door Dana » 20-06-2011 13:06

Ik ben het daar zeker mee eens! Onze Lando reageerde ook wat heftig op het bit, bleek hij nog een stukje wolfstand te hebben zitten en ook wat haken.
De DA heeft de tanden nog eens nagekeken een dikke maand geleden en vond niet dat er iets aan gedaan moest worden. Neemt niet weg dat ik de tandarts in september nog eens laat terugkomen. Juist omdat Lando's vorige eigenaar ons nog had verteld dat hij echt jaarlijks gedaan moet worden en dan kunnen die twee ander ook eens bekeken worden.

Die arme Joy trouwens, wat een haken! Geen wonder dat ze zo reageerde! Ik hoop van harte dat ze nu rustiger op het bit gaat reageren en dat je nu deftig met haar aan de slag kan.
Veel mensen zeggen "mijn paard is stout" maar als onze paarden ineens wat raar beginnen doen is het eerste de tanden, dan de osteo (eventueel zadelpasser), dan de DA en dan pas kunnen we min of meer zeker zijn dat het paard echt "stout" is...
Cowgirl: a good looking cowboy with brains!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 21-06-2011 21:25

@ Gwen : Het zal niet zijn zeker?! Gewoon tandpijn doet al zoveel zeer :D.

@ Tinne : Dat is me eigenlijk niet opgevallen (wat mij normaal wel direct opvalt). Mager is ze helemaal niet nee :D. Maar ze is al wel goed aan het afvallen...

@ Miss Rocky : Gegevens al doorgespeeld ;)

@ Dana : Goed dat ze gezien hebben dat er nog een stukje wolfstand zit! Arme Joy is beter nu he ;). Het testen of het nu beter gaat is voor later. Ze ligt nog open in haar mondhoek en kan haar voorlopig nog niet rijden. Ja hier ook hoor, eerst tandarts en osteo en dan pas conclusies trekken!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

Plaats reactie