wonde bij Sanjo

Voor al je medische vragen over paarden.
Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

wonde bij Sanjo

Bericht door Gwen » 17-06-2010 22:14

Het is de periode om gras af te rijden en te draaien met tractor tot het voldoende droog is voor 'voordroog-hooi' voor de paarden.
Voor een koe of ander gaat dit bij de boeren op 3dagen...bij ons op 4, soms 5 afhankelijk van het weer. Zodanig dat het goed droog is en in de winter bij openen niet snel kan schimmelen,...

Nu doen wij veel zelf met de tractor en zijn onze paarden dat gewoon. Maar ons veulen schrok vandaag toch bij het zien van de mastodont inpakmachiene welke het hooi in grote balen brengt en daarna de volgende machiene die het in plastiek wikkelt. ...bij deze grote monsters is hij dus met een helse snelheid van de weide naar zijn stal gelopen en zijn bocht bij de staldeuren niet goed genomen...
GEVOLG
2 snede in achterbil en schaafwondes op het voorhoofd met goei zwelling en waarschijnlijk kleine hersenschudding! ochote, net 1jaar geworden en dan deze ervaring met de dierenarts.

De ene wonde was niet diep/groot genoeg om te hechten en de andere was zo niet het ene noch het andere...dus in de onderste (foto volgt) zijn 6 nietjes ingebracht.
Dan heeft hij nog een ontstekingsremmer gekregen en omdat we toch bezig waren en de veearts anders toch moest terugkomen....ook meteen zijn chip gezet.
Van dat laatste is hij het meeste geschrokken...bij het andere is hij superbraaf bij mij aan de touw blijven staan! Amai echt zo kalm bij gebleven. We hadden voor de nietjes de praam op de neus gezet, omdat ik geen druk op de neus kon zetten vanwege de zwelling en hij niet vooruit mocht schieten bij de nietjes.
Alles dus voorlopig in orde...hij eet weer rustig verder...hopelijk doet hij niets dom, zodat de wonde opent.
En dan zou ik normaal gezien binnen 14dagen de nietjes eruit moeten knippen met kniptang.

Alé, tis weer eens iets anders om u avond mee te eindigen...en dat nadat ik als een zotte weer de restjes hooi van de wei kon krabben en op een hooiwagen naar de stal brengen. Al jaren de taak die men pa me weet te geven "want dan komt het nieuw gras er beter door"...ik zie gene ene boer daar op zijn veld staan krabben zenne...ochja...den buiten, we love it!

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 17-06-2010 22:23

Ach dat kan nu eenmaal gebeuren he. Als ze het normaal zo gewoon zijn... Gewoon een jammere zaak, hopelijk geen littekens achteraf. Wel leuk dat hij zo kalm bleef bij de dierenarts. En natuurlijk op naar een goed herstel zou ik zeggen!
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 18-06-2010 09:28

amai! serieuze smak gemaaakt dan toch!! Arme Sanjo..Ja dat kan gebeuren eh, de andere paarden zijn het al gewoon, dus ge hebt er geen erg in en voor dat ge het weet...:s Allez wens hem beterschap!
Kan me voorstellen dat jezelf ook wel eens serieus geschrokken bent!!
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 20-06-2010 15:17

Hier de foto's...
en pas gisteren heb ik gezien waar hij met zijn hoofd tegengebotst is...dat me dat toen niet is opgvallen, kan het niet geloven, tis precies of ik mocht het nu pas zien, maar ik was er niet goed van...kreeg hoofdpijn in zijn plaats!
In de hooibak staat zijn hoofd en terwijl is ook de muur verplaatst...kan geloven dat Sanjo zo rustig is de laatste dagen en geniet van strelingen en massage...manman, dat moet een botsing geweest zijn, AAUW!
Hersenschuding, zal wel zijn! De zwelling is al minder, maar toch nog zichtbaar. (Zijn halster gaat uit als hij op de gewone paddock en in stal staat. Maar het zit los genoeg, nuja tof zal het niet aanvoelen)

6 nietjes en met een goede 'blauwplek' (ik bedoel niet het blauw van de ontsmetting eh)
Afbeelding

Zijn hoofdje met verschillende schrammen en een zwelling van een dikke 3cm.
Afbeelding

Deze stevige hooibak ging al jaren mee!
Afbeelding

Afbeelding

Muur is onderaan verplaatst, deur gaat minder goed toe.
Afbeelding

Foto van vandaag...met dus de boosdoeners ernaast...deze botten hooi moesten dus ingepakt worden.
Afbeelding

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 21-06-2010 10:11

amai! da ziet er nogal uit! En ja dat hooirek dat je dat mist! zal wel wat door de paniek geweest zijn. Arme Sanjo!:o Da ziet er amaal nogal uit! tis zonde!:o *vloekvloek* hoelijk gaat het snel beter!
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

ohanner
Moderator
Moderator
Berichten: 1691
Lid geworden op: 10-02-2009 22:18

Bericht door ohanner » 21-06-2010 12:52

wow, idd, ziet er grellig uit! Gelukkig heeft hij zich goed laten verzorgen en zal het wel snel genezen ook.

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 26-06-2010 17:58

Zwelling op voeten is beter (want stonden serieus dik), manken ook al minder, oef! Want hij liep er serieus scheef van, gelijk een zat persoon die de witte lijn niet meer kon volgen!
Heb de wonde nog eens uitgewassen met iso. maar er is een (lelijke?) korst op, ook maar 5 nietjes meer zichtbaar.

Toen Sanjo de smid zag dacht hij; ohnee, ze gaan weer aan die wonde komen....en ging dus snel andere kant op staan en had voor geven van eerste poot wat tegengestrubbeld...maar oef, diene komt dus écht enkel voor mijn voeten...oké dan!
En de andere voetjes zijn dus goed gegaan, bleef flink bij mij aan het touw staan.

Er is dus een gezonde verbetering, nog even wat opletten voor het goed genezen van de wonde. En anders maandag DA bellen om eens langs te komen, heb ook liever dat zij de nietjes eruit haalt ipv ik (zoals ze zelf zij).
(zal nog eens foto's posten)

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 27-06-2010 15:13

Goed dat hij de hoefsmid dan redelijk goed alles toeliet.
Ja ik zou ook liever de DA dat laten doen, ben benieuwd om te zien hoe goed het genezen is!
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 30-06-2010 21:28

elke dag verzorgen met isobetadine...

foto voor verzorging...beetje etter...ziet er niet mooi uit...
Afbeelding

foto na verzorging (wassen met iso en dan iso.zalf erop)
Afbeelding

even later, na een uurtje op de wei te staan...drupt het alweer gelig water...vrijdag komt dierenarts om de overgebleven 3 v/d 6 nietjes eruit te halen en stand van zaken te bekijken...
Afbeelding

toch maar belonen met sappig gras, want hij laat zich goed verzorgen en volgt me als een schoothond, tis nogal ne knuffelaar geworden! En op mij roepen als ik weg ga, net zoals ze doen na het spenen...

Afbeelding

Afbeelding

3passions
Paardenprater
Paardenprater
Berichten: 1105
Lid geworden op: 20-12-2008 11:10

Bericht door 3passions » 01-07-2010 11:10

Amai! ziet er inderdaad niet mooi uit:o

(die poes is wel leuk op de laatste foto)

Maar het is precies wel aan het genezen, dus het zal wel goedkomen he?
May the sun rise in your heart and you spirit run free!
A heart of gold, but it lost its pride...

Plaats reactie