Overgewicht shetland pony

Voor al je medische vragen over paarden.
Plaats reactie
dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

Overgewicht shetland pony

Bericht door dravertje » 13-06-2010 23:47

Toen ik de eerste foto's van Mieke de shetland poste zij er iemand "is ze niet wat te zwaar?", toen dacht ik ook al dat dat zo was, alhoewel dat de dierenarts er niets over gezegd had toen ze bij Mieke was geweest!

Nu heb ik het idee dat ze nog is bijgekomen.... :shock:
Hoe kan ik haar laten afvallen?
Ze is een grote shetland die toch gemakkelijk 250 kan wegen, krijgt 400gr (das voor 100 kg gewicht) herbamix omdat ze een huidprobleem had, staat op een schrale wei en eet mee van het hooi van men jaarling.
Moet ik haar nog minder eten geven, of geen krachtvoer meer geven? Beperken in eten van hooi?

Het probleem is dat ze ook kreupel is, en dat ze dus met de tijd serieus problemen kan krijgen door dat overgewicht denk.
Alleen zal het voor haar toch niet zo simpel zijn om gewicht te verliezen vermits ze dan ook meer zou moeten bewegen, maar dat kan dus niet door die kreupelheid...ze beweegt al wel veel meer dan bij de vorige eigenaar waar ze constant op stal stond...
Zo'n speciale muilkorf voor paarden is misschien ook een oplossing?
K weet niet zo goed hoe k da moet oplossen!
Er moet in ieder geval iets gebeuren, ik zou ook nie willen dat ze hoefbevangen zou worden ofzo...

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken?

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 14-06-2010 19:34

Ik zou zeker geen krachtvoer meer geven, je vraagt toch ook geen speciale inspanning van het beestje denk ik?!
Hooi kan je ook minderen en hoeft dus ook niet continu aanwezig te zijn. Je kan je jaarling en shetland mss apart eten geven, zo zie je hoeveel elk op heeft.

Bij Haflingers zie je ook vaak dat probleem...wel je mag eens foto's van mn Hafjes bekijken... ons Lady krijgt 1x/dag een 300-400gr paardenmusli van PAVO en krijgt ofwel 1x/dag een protie hooi (winter) OF ze gaat een 2-3u op de grasweide (zomer, in het begin zelfs maar 1 max 2uur als het jong hoog gras is!).
Mijn merries staan dan nog op een droge paddock, terwijl de jouwe toch nog een bezigheid hebben met enkele grassprietjes te eten. Jouw shetje kan je dus gerust op een dieet zetten ;)

dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

Bericht door dravertje » 14-06-2010 21:09

Neen, ik vraag helemaal geen speciale inspanning van haar, dat kan ik dat beestje niet aandoen...

Ik zal in ieder geval al beginnen met haar geen krachtvoer meer te geven, het hooi beperken zal moeilijk zijn op dit ogenblik vermits ik ze nu nog niet apart kan zetten.
Eind deze week mogen ze weer op de wei waar gras op staat, dan kan ik voor de shet de weidegang beperken en haar voor de rest op het afgegeten stuk laten staan....
T zal wel lastig worden denk k want ze is zo verdomd gefixeerd op eten
:shock:

Alvast bedankt voor de tip! :)

Gwen
Paardenkenner
Paardenkenner
Berichten: 749
Lid geworden op: 28-02-2009 19:57

Bericht door Gwen » 14-06-2010 21:40

vermageren is noch voor dieren, noch voor mensen leuk eh...wij kunnen daar ook serieus lastig om doen soms :P
Maarja, gezondheid gaat voor!

Voor de shet ga je de weidegang in het begin echt minimaal moeten houden. (Zeker met haar verleden).
Als je de mogelijkheid hebt is het beter 2x/dag een half uur en anders beginnen met 1x half uur en dan nog een beetje hooi bijgeven op een ander tijdstip.
Zo bouw je op en naarmate het gras "krimpt" kan ze er langer op en zonder aanvulling van hooi of iets anders. (tenzij een wortel ofzo, maar dat hoeft voor haar niet).
Ook voor je jaarling bouw je het best op, zeker als hij gevoelig zou zijn voor wormen!

dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

Bericht door dravertje » 15-06-2010 20:22

Idd de gezondheid gaat voor...

SugarKittie178
Site Admin
Berichten: 3059
Lid geworden op: 18-12-2008 14:00

Bericht door SugarKittie178 » 17-06-2010 22:20

Ik zou inderdaad ook de korrel voor haar weglaten en ervoor zorgen dat je hun eten appart kunt regelen. Het samen eten met een ander paard, zo is het eten nooit goed controleerbaar. Verder kan ik hier niet veel aan toevoegen, heb geen ervaring met shetlanders. Als je haar niet kan doen werken (wat ik snap hoor) is het een zeer moeilijk kwestie.
Een paard zonder ruiter is altijd nog een paard. Een ruiter zonder paard is alleen maar een mens.

dravertje
Paardenverzorger
Paardenverzorger
Berichten: 109
Lid geworden op: 12-03-2010 20:57

Bericht door dravertje » 17-06-2010 23:13

Tot nu toe ben ik altijd bij men jaarling blijven staan terwijl ze eet, zo kon ik er altijd voor zorgen dat de shetland haar eten niet ging stelen.

Plaats reactie